REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawy bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych

Podstawy bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych.
Podstawy bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych.
PROMAG S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zasady bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych? Produkowane obecnie wózki widłowe to urządzenia zaawansowane technologicznie i wyposażone w wiele funkcji dodatkowych. Ich sprawna obsługa wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale też praktycznego doświadczenia. Warto wiedzieć na czym polega bezpieczna eksploatacja takich pojazdów i jakie są najczęstsze – choć nie zawsze świadome - uchybienia w tym zakresie.

Obowiązki operatora i pracodawcy w zakresie eksploatacji wózków widłowych

Operatorem wózka może zostać w Polsce każda osoba, która ma 18 lat, ukończyła kurs, posiada odpowiednie kwalifikacje i zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwskazań do wykonywania tego typu pracy oraz zgodę pracodawcy na poruszanie się wózkami po terenie zakładu.

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na bezpieczeństwo własne oraz innych pracowników magazynu, każdy operator jeszcze przed rozpoczęciem pracy powinien m.in.: dokonać wzrokowej oceny ogólnego stanu technicznego pojazdu w tym ogumienia, masztu i osprzętu, sprawdzić oznakowanie, tabliczki informacyjne, układ hydrauliczny, kierowniczy, elektryczny, podnoszenia, hamulcowy, panel sterowniczy, oświetlenie, sygnalizację dźwiękową oraz akumulator. Każda usterka powinna być na bieżąco odnotowana w dokumentach eksploatacyjnych pojazdu i zgłoszona niezwłocznie przełożonemu.

Co więcej, wszystkie czynności związane z obsługą wózka widłowego powinny być wykonywane w oparciu o instrukcję obsługi i eksploatacji opracowaną przez producenta, przepisy o dozorze technicznym oraz przepisy BHP. Trzeba je po prostu znać i stosować się do nich na co dzień.

 - Istotnym dokumentem, który każdy pracodawca powinien sporządzić przed wprowadzeniem wózków widłowych do zakładu jest regulamin dot. zasad ruchu. Musi on określać m.in. dopuszczalne prędkości wózków w pomieszczeniach magazynowych, typy stosowanego oznakowania oraz wykaz dróg wyłączonych z ruchu i stref niebezpiecznych.

Ważne jest też przeprowadzenie analizy zagrożeń i oceny ryzyka zawodowego związanego z użytkowaniem pojazdu w danym miejscu pracy, rodzajem przewożonych ładunków oraz środków jakie należy zastosować dla zachowania bezpieczeństwa przy danym stanie technicznym tras przejazdowych –  mówi Marek Łabęda, Dyrektor ds. Technicznych w firmie PROMAG S.A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sposób na sprawne zarządzanie magazynem

Najczęstsze błędy popełniane podczas pracy w magazynie

REKLAMA

Zdecydowana większość wypadków w magazynach powstaje z powodu nieprawidłowego zachowania człowieka, a głównymi przyczynami są zła organizacja pracy (czyli np. dopuszczanie do pracy osób bez wymaganych kwalifikacji) i błędy ludzkie (brawura, brak skupienia, lekkomyślność itp.).

 - Błędy popełniają nie tylko szeregowi pracownicy, ale także kadra menedżerska, która w trosce o podniesienie wydajności i szybkości operacji, wywiera zbyt dużą presję na operatorach. Jest to czynnik, który nie sprzyja respektowaniu zasad bezpieczeństwa i prowadzi do zachowań niepożądanych, czego przykładem jest np. przekraczanie dozwolonej prędkości. W konsekwencji mamy do czynienia z wypadkami, których można było uniknąć - podkreśla Marek Łabęda, z PROMAG S.A.

Złe praktyki

  • Przekraczanie dopuszczalnego udźwigu wózka
  • Podnoszenie i przemieszczanie niestabilnych ładunków lub ładunków, których środek ciężkości jest usytuowany poza środkiem ciężkości wózka
  • Jazda wózkiem z podniesionymi widłami
  • Podnoszenie i transportowanie osób na widłach
  • Przewożenie w kabinie wózka innych osób
  • Niedostosowanie prędkości do nawierzchni i warunków panujących w magazynie
  • Wykonywanie gwałtownych manewrów, skrętów etc.
  • Przesuwanie palet na regałach, zbyt gwałtowne pobieranie i układanie palet.
  • Holowanie innych wózków lub pojazdów wózkiem, który nie jest do tego przystosowany
  • Wychylanie się w trakcie jazdy poza obrys wózka
  • Skręcanie po pochyłościach, skręcanie z nadmierną prędkością
  • Nagłe przyspieszanie i hamowanie, zbyt dynamiczna jazda
  • Praca nieprzystosowanym wózkiem w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem
  • Brak bieżącej kontroli stanu technicznego wózka

O tym, że podstawowe zasady bezpieczeństwa są często lekceważone, świadczą także zagrożenia najczęściej identyfikowane przez Urząd Dozoru Technicznego. Spośród wielu uchybień wymienić warto m.in.: umieszczanie napisów na wózkach tylko w języku obcym i brak piktogramów oraz brak sygnału ostrzegawczego, który włącza się przy jeździe do tyłu. Do niebezpiecznych sytuacji mogą doprowadzić także niezabezpieczone przed wypadnięciem baterie oraz brak osłon (np. tłumika, rury wydechowej, wentylatora, przewodów hydraulicznych itp.).

Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek przy pracy

W bezpieczeństwo trzeba inwestować

- Bezpieczeństwo to proces, a nie stan dany nam raz na zawsze. Dlatego jednym z istotnych zadań kadry odpowiedzialnej za zarządzaniem magazynem jest przeprowadzanie cyklicznych szkoleń z zakresu BHP, obejmujących również przepisy i zasady eksploatacji wózków widłowych. Przykładem są szkolenia z cyklu „Bezpieczny Magazyn”, odbywające się w naszym Centrum Techniki Magazynowej w Poznaniu, w trackie których omawiamy zagadnienia związane z bezpieczną eksploatacją urządzeń magazynowych, bazując na konkretnych przykładach i sytuacjach – dodaje Marek Łabęda, z PROMAG.

W ostatecznym rozrachunku koszty nakładów poniesionych na zwiększenie bezpieczeństwa w magazynie są niewspółmierne do ewentualnych strat (finansowych, ale także wizerunkowych), które mogą wystąpić, gdy do wypadku już dojdzie. Taką zależność dostrzegają chyba także coraz częściej pracodawcy. Jak wynika z raportu „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2015”, opracowanego przez Koalicję Bezpieczni w Pracy, na podstawie badań TNS Polska, szkolenia z BHP są uznawane za użyteczne zarówno przez pracowników (93%), jak i przedstawicieli zakładów pracy (84%). Co więcej, tylko 10% ankietowanych respondentów uznało, że inwestycje w BHP to nieuzasadniony wydatek. Pozostaje więc mieć nadzieję, że odsetek firm „oszczędzających” na bezpieczeństwie będzie w Polsce coraz niższy, a liczba wypadków, w których poszkodowani zostają także operatorzy wózków, coraz mniejsza.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA