REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elementy modułowe jako środki trwałe przedsiębiorcy

Ogrodzenie: Powłoka cynkowa. Fot. Befafence
Ogrodzenie: Powłoka cynkowa. Fot. Befafence
Befafence

REKLAMA

REKLAMA

Czy elementy modułowe stanowią środek trwały a w tym zakresie czy pojedynczy element (moduł np. części ogrodzeń, paneli fundamentowych) może stanowić środek trwały w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o PDOP)?

Prawno podatkowa kwalifikacja zakupu elementów modułowych (przykładowo elementów ogrodzeń modułowych, paneli fundamentowych, elementów innych konstrukcji modułowych) tj. elementów tego samego rodzaju łączących się ze sobą w większą całość lub mogących stanowić pojedynczy element, jest ściśle uzależniona od przyjętego przez przedsiębiorcę zakresu i sposobu ich wykorzystania. Kwalifikacja zakupu tego rodzaju elementów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (ustawa o PDOP) wymaga odpowiedzi na pytanie czy tego rodzaju składniki majątku stanowią środek trwały a w tym zakresie czy pojedynczy element (moduł) może stanowić środek trwały w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o PDOP).

REKLAMA

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

REKLAMA

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Ustawodawca nie określił co należy rozumieć pod pojęciem „kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania”. Przyjmuje się jednak, że warunki kompletności i przydatności do użytku spełnia składnik majątku, który jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, ponadto sprawne technicznie i zalegalizowane prawnie w formie stosownych uprawnień, homologacji i pozwoleń na użytkowanie przez właściwe organy administracji państwowej.

Zobacz też: Aplikacja połączy handlowca z magazynem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że nawet pojedynczy element modułowy nie zgrupowany w zestaw, komplet czy większy moduł może stanowić środek trwały (kompletny i zdatny do użytku składnik majątku przedsiębiorcy wykorzystywany w prowadzonej działalności). W odniesieniu do modułowych  składników majątku, które podlegają dowolnemu łączeniu ze sobą można spotkać pogląd zgodnie z którym nawet pojedynczy moduł, który sam w sobie nie spełnia takiej roli jak kilka tego samego rodzaju modułów połączonych ze sobą to jednak może stanowić samodzielny składnik majątku (odrębny środek trwały). W tym zakresie podkreśla się że poszczególne moduły nie są przypisane do siebie na stałe co pozwala na ich niezależne wykorzystywanie. Powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2013 r. sygn. IPPB5/423-213/13-4/RS, w której wskazuje, że pojedynczy moduł ogrodzeniowy może stanowić samodzielny środek trwały. Powyższe stanowisko pozwala przyjąć, że mając pojedynczy moduł choć wiadomo że co do zasady nie spełni on samodzielnie swojej zakładanej funkcji ochronnej, zabezpieczającej (gdyż w pełni będzie realizował swój cel jako element pewnej całości – przykładowo połączonych modułów stanowiących kompletne ogrodzenie to jednak można przyjąć że jest on kompletnym i zdatnym do użytku składnikiem majątku mogącym stanowić odrębny środek trwały przedsiębiorcy.

Zobacz też: Jak zwiększyć przepustowość w magazynie

REKLAMA

Należy jednak zauważyć, że w celu przyjęcia powyższej kwalifikacji nie bez znaczenia pozostaje faktyczny sposób wykorzystywania modułów w prowadzonej działalności. Jeśli bowiem pojedynczy moduł znajduje faktyczne zastosowanie (wykorzystanie) w prowadzonej działalności i podatnik jest w stanie tego rodzaju sposób wykorzystania modułu uzasadnić to po spełnieniu pozostałych przesłanek regulowanych art. 16a ustawy o PDOP nie ma przeszkód aby pojedynczy moduł stanowił indywidualny środek trwały przedsiębiorcy. Jeśli jednak faktyczny sposób wykorzystania modułów jest inny (faktyczne wykorzystywanie jedynie jako element większej całości – zestawu, kompletu czy zmontowanego modułu) to w takim przypadku pojedynczy element modułowy nie będzie stanowił środka trwałego przedsiębiorcy. W tym zakresie nie będzie on bowiem kompletny i zdatny do użytku.

Niezależnie od powyższego za środek trwały będzie można przyjąć funkcjonalnie połączony zespół (zestaw) modułowy na który składają się pojedyncze jego elementy a który jest faktycznie wykorzystywany w prowadzonej działalności.

Pomocna przy dokonywaniu kompletacji składników majątku może również okazać się Klasyfikacja Środków Trwałych. Należy bowiem mieć na uwadze że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej składników majątku będzie wymagało ich przypisania do odpowiednich grupowań w Klasyfikacji Środków Trwałych. W tym zakresie również klasyfikacja środków trwałych może mieć wpływ dla uznania, czy dany przedmiot jako całość jest środkiem trwałym podlegającym amortyzacji, czy środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji są tworzące ją elementy.

Tekst: Tomasz Musialski, Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA