REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój infrestruktury, a rynek magazynowy w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój infrastruktury drogowej sprawił, że okolice Strykowa stały się jednym z najważniejszych regionów na rynku powierzchni magazynowych. 

Pierwsze obiekty logistyczne w Polsce Centralnej powstały w Łodzi i w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego, wówczas jednego z ważniejszych węzłów transportowych w kraju. Rozwój sieci drogowej spowodował jednak, że to rejon Strykowa zyskał na znaczeniu. Całkowita podaż powierzchni magazynowej w Polsce Centralnej wynosi obecnie 1 013 000 mkw., co przekłada się na 14% udziału w krajowych zasobach i czyni go czwartym największym rynkiem w Polsce. Sektor logistyczny jest dziś jednym z największych pracodawców w regionie. 

REKLAMA

Popyt na powierzchnię magazynową kreują sieci handlowe, operatorzy logistyczni i firmy produkcyjne

W I poł. 2013 r. popyt netto (bez odnowień umów) w Polsce Centralnej wyniósł 76 000 mkw., co pozwala na umiarkowany optymizm co do jego wielkości na koniec roku. Odnowienia umów opiewały na 41 000 mkw., podobnie jak w poprzednich latach. Największą transakcję w I poł. 2013 r. zawarła sieć handlowa Castorama, dla której Panattoni zbuduje w Strykowie obiekt BTS o powierzchni 50 000 mkw. Inne aktywne sektory to operatorzy logistyczni (20% udział w popycie), oraz lekka produkcja (14%). Przeciętny rozmiar wynajmowanego modułu wyniósł ok. 9 500 mkw., ale po wykluczeniu transakcji Castoramy było to już tylko 3 700 mkw.

Powierzchnie niewynajęte

Pod koniec I poł. 2013 r. dostępna powierzchnia magazynowa w Polsce Centralnej wynosiła 183 000 mkw. (18,1% istniejących zasobów). Warto zwrócić uwagę na wyraźne rozbieżności pomiędzy poszczególnym lokalizacjami. Przed spowolnieniem gospodarczym region Piotrkowa cechował się dużą aktywnością spekulacyjną deweloperów, skutkiem czego jest dziś bardzo wysoki wskaźnik pustostanów (42% czyli 139 000 mkw.). Z kolei rejon Strykowa to dziś jedna z najpopularniejszych lokalizacji na polskim rynku magazynowym. Do wynajęcia jest tam obecnie jedynie 7 000 mkw. (2% istniejącej powierzchni). Dostępność w Łodzi to 33 000 mkw. (11,3%). Według Jones Lang LaSalle poziom pustostanów nie ulegnie znacznej zmianie w przeciągu następnego roku. Wyjątkiem może być Piotrków, gdzie wskaźnik dostępnej powierzchni zapewne będzie spadać w związku z rosnącym zainteresowaniem najemców poszukujących lokalizacji w niższej cenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie będzie się koncentrować aktywność deweloperów?

W I poł. 2013 r. rynek w Polsce Centralnej wzbogacił się jedynie o 15 000 mkw. w SEGRO Logistics Park Stryków (spadek o 63% względem analogicznego okresu w 2012 r.). Obecnie trwa budowa obiektu BTS Castorama w Strykowie (50 000 mkw.) oraz rozbudowa Panattoni Park Łódź East (8 000 mkw., z czego 3 600 mkw. zostało wynajęte Pall-ex). Pomimo zapotrzebowania w Strykowie, eksperci Jones Lang LaSalle nie spodziewają się rozpoczęcia w najbliższym czasie nowych projektów spekulacyjnych. 

Jak będą zmieniały się czynsze?

Najdroższe są obiekty typu „Small Business Units” w Łodzi, gdzie stawki bazowe wynoszą od 3,4 do 4,3 euro za metr kwadratowy miesięcznie. Z kolei, za powierzchnie w obiektach typu „Big Box” w Łodzi i Strykowie najemcy zapłacą od 2,6 do 3,4 euro za mkw. miesięcznie w Łodzi i Strykowie. Taniej jest w Piotrkowie (2,2 do 2,6 euro za mkw. miesięcznie), ale niektórzy tamtejsi właściciele, spodziewając się spadku dostępności w przyszłości, są dziś niechętni do podpisywania długich umów. Mała ilość wolnej powierzchni spowoduje też stopniowy wzrost stawek w Strykowie. Rynek łódzki powinien natomiast pozostać stabilny.

Paulina Dziubińska, Starszy Konsultant w Dziale Powierzchni Magazynowo – Przemysłowych, Jones Lang LaSalle, komentuje: „Polska Centralna to obecnie najbardziej pożądana przez firmy prowadzące ogólnokrajową dystrybucję lokalizacja magazynowa. Poza położeniem geograficznym, zaletą tego obszaru jest szybko rozwijająca się infrastruktura drogowa. Autostrady A1 i A2, a także droga ekspresowa S8 zapewniają wygodny dojazd do pozostałych dużych rynków magazynowych - Warszawy, Górnego Śląska i Poznania. W szczególności rejon skrzyżowania autostrad A1 i A2 w Strykowie stanowi doskonałą lokalizację dla sieci handlowych, operatorów logistycznych i firm produkcyjnych. Oddanie do użytku Wschodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu autostrady A1 pod koniec 2014 r. dodatkowo umocni pozycję tego już i tak dobrze skomunikowanego regionu magazynowego”. 

Źródło: Materiały prasowe Jones Lang LaSalle

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA