Kategorie

Opakowania z towrzyw sztucznych, a transport warzyw i owoców

Pojemnik wielokrotnego użytku
Pojemnik wielokrotnego użytku
Media
Ostatnimi czasy daje się zauważyć rosnącą popularność wykorzystywania opakowań z tworzyw sztucznych w transporcie i magazynowaniu warzyw i owoców. Czy opakowania z tworzyw są lepsze w użytkowaniu od tradycyjnych drewnianych?

Opakowania z tworzyw sztucznych coraz bardziej popularne

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem w logistyce i spedycji warzyw i owoców są drewniane skrzynie i palety. Coraz częściej jednak, dystrybutorzy produktów rolnych i sadowniczych decydują się na wybór bardziej praktycznych opakowań z tworzywa sztucznego, najczęściej plastiku. Jedną z głównych zalet zastosowania plastiku zamiast drewna dla skrzyń i palet przy transporcie warzyw i owoców jest higiena. Gładkie wnętrze pojemników z tworzywa sztucznego można w łatwy i wygodny sposób umyć i zdezynfekować, o czym w przypadku drewnianych skrzyń nie może być mowy bez użycia specjalistycznego oprzyrządowania i poddania ich właściwym procesom. Unifikacja przepisów dotyczących transportu i magazynowania produktów spożywczych, szczególnie produktów rolnych i sadowniczych, stawia przed producentami, dystrybutorami i handlowcami szereg warunków do spełnienia, które generują znaczącą część kosztów związanych z logistyką tej grupy towarów. – Łatwość przystosowania palet z plastiku do kolejnego transportu, nawet po okresie wykorzystania ich do magazynowania towaru, pozwala na znaczące ograniczenie kosztów związanych ze spedycją. Tworzywa sztuczne charakteryzują się nie tylko większą odpornością i wytrzymałością od drewna, co pozwala na wydłużenie ich żywotności, ale są całkowicie odporne na wilgoć, a więc nie zaszkodzi im żaden rodzaj czyszczenia po użyciu – tłumaczy Wojciech Bytner, dyrektor generalny Utz Group. 

Opakowania z tworzyw sztucznych - zalety

Odporność tworzywa sztucznego znajduje odzwierciedlenie również w przypadku przerw pomiędzy użytkowaniem palet i skrzyń plastikowych. Przechowywanie nieużywanych pojemników wymaga dodatkowych miejsc magazynowych, na które nie każdy rolnik lub przedsiębiorca może sobie pozwolić. Z drugiej jednak strony, przetrzymywanie pustych skrzyń na zewnątrz naraża je na oddziaływanie czynników atmosferycznych. Naprzemienne działanie słońca i deszczu oraz wysokich i niskich temperatur niszczy drewno, pękają deski, wychodzą gwoździe lub odpadają spody. O tego typu ubytkach nie może być mowy w przypadku skrzyń plastikowych. Charakterystyka technologii łączenia i zastosowanych materiałów w paletach z tworzywa sztucznego odpowiada również za bezpieczeństwo transportowanych produktów. Gładkie ściany i dno nie stwarzają niebezpieczeństwa „skaleczenia” przewożonych owoców, co często ma miejsce w przypadku zastosowania drewnianych skrzyń, w których gwoździe, drzazgi czy ostre krawędzie desek mogą je łatwo uszkodzić. 

Opakowania z tworzyw sztucznych, a ekonomia transportu 

Reklama

Dodatkowy element komplikujący rozwiązania dla przewozu tej grupy żywności wynika z potrzeby zachowania jej świeżości, a więc wyznaczenia dodatkowej przestrzeni pomiędzy skrzyniami pozwalającej na dostęp powietrza do towaru. Zastosowanie skrzyń z tworzywa sztucznego dla transportu ciężkiego towaru, jak większość warzyw i owoców, pozwala na optymalizację kosztów spedycji. Jak największe możliwe do zachowania zgodnie z przepisami parametry ładowności często decydują o opłacalności transportu towaru. Waga skrzyniopalety z tworzywa sztucznego jest prawie 2 razy mniejsza niż odpowiednika. Odporność tworzywa sztucznego na wilgoć również znajduje odzwierciedlenie w optymalizacji wagi transportu warzyw i owoców.
– Charakterystyka plastiku jest szczególnie istotna w przypadku tzw. wodnego rozładunku skrzyń napełnionych np. jabłkami. W trakcie tej operacji skrzynia zostaje zanurzona w specjalnej wannie napełnionej wodą, wtedy owoc wypływają na powierzchnię i taśmociągami transportowane są dalej. Skrzynia drewniana nasiąka wodą, co wpływa na jej rozmiar oraz ciężar, które będą się zmieniały. Skrzynia z tworzywa nie zmienia tych parametrów – dodaje Wojciech Bytner z Utz Group. 

Wykorzystanie pojemników z tworzywa sztucznego do transportu warzyw i owoców pozwala również na ograniczenie kosztów związanych ze zużyciem skrzyniopalet. Chociaż rozwiązanie to jest wyjątkowo trwałe i odporne, pojemniki te również mogą ulec uszkodzeniu. W takich sytuacjach jednak, gdy zaistnieje potrzeba wymiany płóz lub stóp skrzyniopalety można tę naprawę w łatwy sposób przeprowadzić używając do tego celu jedynie śrubokręta. W przypadku skrzyniopalet drewnianych taki zabieg jest nieopłacalny, częste przypadki uszkodzenia i szybkie tempo zużycia tych pojemników generuje zwykle stałe koszty każdego producenta. Dla przedsiębiorców, którym zależy na budowaniu i utrwaleniu wizerunku firmy skrzyniopalety z plastiku stanowią wygodne rozwiązanie dla obrandowienia transportu. Gładkie ściany tych opakowań powodują, że można w łatwy sposób umieścić na nich trwałe, nawet kolorowe logo użytkownika. Kształt opakowań ułatwia też wdrożenie rozwiązań ułatwiających załadunek i magazynowanie towaru, co możemy osiągnąć poprzez umieszczenie na skrzyniopaletach kodów kreskowych lub transponderów RFID.
W produkcji owoców i warzyw zachodzą ciągłe zmiany. Przetwórcy oraz sami konsumenci oczekują produktów najwyżej jakości. Spełnienie tych wymagań związane jest z optymalizacją wszystkich elementów procesu: od sposobu zbioru, transportu, sortowania i przechowywania w chłodniach, a w niektórych przypadkach aż po ich przetwórstwo. Na wygląd owoców na regale, w sklepie czy straganie z pewnością ma wpływ zastosowany przez sadownika rodzaj skrzyniopalety. Wydaje się, że nowoczesne produkty z tworzywa sztucznego doskonale ułatwiają uzyskanie wysokich standardów, które mogą znaleźć odbicie w sprzedaży.

Źródło: Materiały prasowe Utz Group

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.