Kategorie

Po co jest ochrona parku logistycznego?

Magazyn DSV
Media
Ochrona spotykana w parkach logistycznych często ogranicza się do sporadycznego patrolowania terenu parku przez ochroniarzy. Do czego przyda się i jak powinna wyglądać rzetelna ochrona obiektów logistycznych?

Cele ochrony paków logistycznych

Reklama

Co do idei - ochrona ma zapewnić bezpieczeństwo ludzi i towaru na danym terenie. Ochronić, to znaczy pracować w ramach systemu, zakładającemu możliwość zapobiegania stratom. Niestety, coraz częściej korzystanie z agencji ochrony kojarzy się z najmem pracownika siedzącego przy bramie, którego jedynym zadaniem jest okazjonalne patrolowanie terenu. 

Przyczyna pierwsza to brak pomysłu na udział ochrony w faktycznym zabezpieczeniu procesu logistycznego. Bardzo często firmy działające na rynku TSL nie potrafią zwerbalizować realnych potrzeb w zakresie ochrony. Skupiając się na prowadzeniu swojej zasadniczej działalności, oczekują wsparcia eksperckiego ze strony agencji.
Kolejna przyczyna, to brak umiejętności agencji ochrony do uświadomienia swoim klientom ich potrzeb w zakresie zabezpieczania terenu i towaru oraz korzyści wynikających z wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie. Agencje często nie potrafią konstruktywnie przygotować oferty, tak aby klient miał możliwość zapoznania się ze wszystkimi wartościami dodanymi, wynikającymi z profesjonalnej obsługi.
Ostatnia przyczyna wynika w dużej mierze z winy firm zatrudniających agencje ochrony. Klienci bardzo często nie widzą sensu w płaceniu za ochronę więcej, skoro jedyne co za te pieniądze otrzymują, to pracowników pilnujących ogrodzenia i bramy. Dlatego też, wybierane są często agencje najtańsze, ponieważ ich obecność jest wymagana przez umowę z ubezpieczycielem. 

Niedociągnięcia agencji ochrony

Spośród liderów na rynku firm zajmujących się ochroną, tylko jedna agencja do tej pory stworzyła kompleksowy program bezpieczeństwa logistyki, który został wdrożony u przynajmniej jednego operatora. Jedna z mniejszych agencji natomiast, certyfikowała się w zakresie normy ISO 28000 (Security Management Systems for the Supply Chain). U konkurencji natomiast nie widać na razie żadnych inicjatyw w zakresie specjalizacji do ochrony firm działających na rynku TSL.
Dodatkowo agencje nie modernizują swoich usług i systemów, tak by oferować ochronę na najwyższym poziomie. Główny zarzut dotyczy skupienia się na ochronie fizycznej w postaci pracownika, zapominając o nowoczesnych systemach ułatwiających monitoring i zabezpieczenie terenu. 

Po co nam nowoczesność w ochronie parków logistycznych

Dla porównania w krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych proces zastępowania pracownika ochrony elementami systemów monitoringu wizyjnego, alarmami lub inteligentnymi systemami zarządzania postępuje już od pewnego czasu. W Polsce ten proces dopiero się rozwija. Dużym impulsem do zmian w postrzeganiu rynku ochrony, były Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. W wielu agencjach doszło wtedy do istotnych zmian: słabsi gracze na rynku zostali przejęci, inni wyspecjalizowali się w konkretnych usługach, a jeszcze inni zainwestowali w supernowoczesne systemy ochrony.
Polski rynek usług ochrony w 2009 oceniony został na ponad 1,6 mln Euro, z tendencją wzrostową do szacowanych 2,9 mln Euro w roku 2015. Ta różnica wynika między innymi z szerszej oferty zabezpieczenia technicznego. Rynek TSL jest wyjątkowo dynamiczny i firmom nie zawsze opłaca się inwestować w zakup nowoczesnego systemu monitoringu, ponieważ nie zawsze mają pewność co do długoterminowego przeznaczenia danego magazynu.
Zupełnie inaczej planuje się zabezpieczenie magazynu z elektroniką, alkoholem, papierosami czy lekami, a inaczej dla komponentów spożywczych, składowanych w workach. Czasami zupełnie satysfakcjonującym rozwiązaniem mogłoby być po prostu odtworzenie obrazu z kamer po incydencie. W dobie bardzo niskich cen komponentów sprzętu monitorującego, należałoby się spodziewać oferty czasowego zainstalowania jakiegoś sprzętu. Szybko, tanio i tymczasowo. Niestety obecnie na rynku prawie nie sposób znaleźć ofertę na tani, funkcjonalny leasing systemu monitoringu wizyjnego..
Skuteczna ochrona to również sprawny system monitorowania oraz raportowania incydentów, szczególnie istotny w sytuacji prowadzenia operacji w kilku lub kilkunastu lokalizacjach. Dyrektor danego oddziału firmy logistycznej, powinien mieć dostęp do aplikacji sieciowej, współdzielonej z agencją ochrony, w której mógłby znaleźć wszystkie raporty, dotyczące zdarzeń na terenie danego obiektu. 

Ochrona w trzech pierścieniach

Lokalizacje oddziałów DSV Road i Solutions to, oprócz jednego przypadku, wynajmowane powierzchnie w renomowanych parkach branży przestrzeni magazynowych. Każda z nich, już na etapie wyboru, musiała sprostać wysokim wymaganiom naszej firmy.
Na bezpieczeństwo ludzi pracujących w magazynach oraz produktów tam przechowywanych patrzymy jako na dobra ochraniane w „trzech pierścieniach”:
„Pierścień peryferyjny” to ogrodzenie parku logistycznego i jakość pracy firmy ochrony mienia. Pod tym względem z pewnością nie należymy do grona łatwych w obsłudze klientów dla administratorów obiektów. Naszym celem jest jednak bezpieczeństwo ludzi, produktów i biznesu DSV, a nie dobre samopoczucie administratora czy przełożonego ochrony. Na szczęście nasza skuteczność w zabieganiu o jakość wszystkim na końcu wychodzi na dobre.
„Pierścień zewnętrzny” to cały system kontroli dostępu do obiektu właściwego. Począwszy od procedur, poprzez system alarmowy, kontroli dostępu ACS (access control system), po zabezpieczenia mechaniczne. Wszystkie te elementy składają się na starannie przemyślany system, który dodatkowo jest regularnie poddawany krytycznej ocenie audytorów.
„Pierścień wewnętrzny” to przede wszystkim rozbudowany ilościowo oraz jakościowo system kamer CCTV oraz procedury obowiązujące wszystkich pracowników DSV. Zapleczem tego elementu ochrony są także bardzo pojemne dyski z zapisanym materiałem CCTV, które stanowią skuteczny oręż w walce o bezpieczeństwo. 

Tekst: Jacek Tyburka, Doradca ds. Ryzyka i Bezpieczeństwa w DSV

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    24 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.