REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kropla drąży kamień czyli ile naprawdę nas kosztuje paleta?

Grzegorz Mucha
fot. 7R Solution Sp. z o.o.
fot. 7R Solution Sp. z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia obrotu paletami zwrotnymi to temat „rzeka”, który pomimo istniejących standardów i regulacji prawnych przysparza wiele problemów firmom, które wykorzystują je na dużą skalę. Szczególnie dotyczy to firm logistycznych i spedycyjnych, które składują towary.

Pomimo tego, że obowiązuje karta palety ECR jako kryterium oceny jakościowej palet, każdy inaczej interpretuje te standardy. Fakt ten powoduje błędną klasyfikację rodzaju palety na linii dostawca - odbiorca np. dostawca klasyfikuje paletę wysyłaną do odbiorcy jako euro, a odbiorca przyjmuje ją do siebie jako paletę jednorazową. Niepoprawnie sklasyfikowana paleta jest oczywiście dla dostawcy dodatkowym kosztem.

REKLAMA

Koszty związane z paletami

REKLAMA

Niestety dalej paleta często traktowana jest tylko jako opakowanie towaru i w świadomości przedsiębiorcy jest pomijana jako koszt. Jednak biorąc pod uwagę skalę i ilość palet, pomimo ich stosunkowo niskiej ceny jednostkowej jest to sumarycznie duży koszt dla każdej firmy.

Poza tym rynek paletowy w Polsce nie jest rynkiem szczelnym. Powoduje to, że do obiegu wprowadzane są palety niskiej jakości oraz tzw. podróbki. Po otrzymaniu takiej palety przedsiębiorca jest zobowiązany do jej utylizacji, ponieważ nie może ona być w dalszym obrocie, gdyż jest to karalne. Utylizacja jej jest więc dodatkowym kosztem w takim przypadku. 


W konsekwencji w obrocie paletowym najważniejszą rzeczą jest wprowadzenie właściwego systemu wewnętrznego do monitorowania palet. W przypadku braku takiego systemu, bardzo prawdopodobne jest, że palety zaczną nam po prostu znikać i nie będziemy wiedzieć kto i ile naszych palet posiada. 

Monitorowanie obrotu paletami

REKLAMA

Problem ten szczególnie dotyczy firm działających w różnych lokalizacjach i w ramach różnych podmiotów gospodarczych. Wprowadzenie takiego systemu jest kosztowne, chociażby ze względu na to, że trzeba zaangażować do tego ludzi. Żaden system komputerowy nie oceni i nie sklasyfikuje za człowieka jaki jest to rodzaj opakowania. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku dużych firm z dużym obrotem paletowym warto więc pomyśleć o zatrudnieniu pracownika do koordynacji obrotu paletami. Oczywiście generuje to dodatkowy koszt, jednakże przy próbie oszczędzania może się okazać, że większe koszty poniesiemy z tytułu dokupowania palet niż wdrożenia wewnętrznego systemu monitorowania palet. Dobrym rozwiązaniem może być też trwałe znakowanie palet np. kodem kreskowym, czy RFID, tak, aby można było je łatwo zidentyfikować.

fot. 7R Solution Sp. z o.o.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA