REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki inwestycjom wkrótce przejmiemy wolumen kontenerów z portów Niemiec i Holandii

Tomasz Szmid
fot. Balticon
fot. Balticon

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci branży morskiej i ekonomiści prognozują utrzymanie wzrostowej tendencji w ilości przeładowanych kontenerów w Polsce w ciągu najbliższych kilku lat. W 2010 roku analitycy szacowali, że krajowy wolumen przeładunków kontenerowych będzie wzrastać o 10-15 proc. rocznie.

Teraz widzimy, że w przypadku gdańskiego Deepwater Container Terminal i Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni (BCT), dynamika jest jeszcze wyższa niż zakładały analizy. W 2011 roku DCT przeładował 650 tys. TEU, czyli o ponad 200 tys. więcej niż w roku 2010. Pod koniec tego roku liczba ta ma wynieść 900 tys., co oznaczałoby wzrost o 27 proc. BCT w Gdyni tylko w pierwszym półroczu 2012 roku przeładował 205 tys. TEU. To wynik o niemal 17,5 procenta lepszy od porównywalnego okresu w 2011 roku.

REKLAMA

Kontenery z portów Niemiec i Holandii

REKLAMA

Zaplanowane inwestycje w polskich portach mogą jeszcze poprawić te wyniki i są szansą na zwiększenie ich pozycji w światowych rankingach. Wzrost możliwości przeładunkowych będzie skutkować przyciągnięciem do krajowych portów kolejnych armatorów i uruchomieniem nowych połączeń do Polski. W konsekwencji firmy z zaplecza, takie jak Balticon będą miały szansę na dalszy rozwój. Liczymy przede wszystkim na przejęcie wolumenu kontenerów dotychczas ulokowanych w portach Niemiec i Holandii.

Głównym atutem rodzimych terminali jest konkurencyjna cena obsługi i serwisu kontenerów, co wpisuje się w światowy trend redukcji kosztów przez przewoźników. Uważamy, że w ciągu najbliższych 10-15 lat możemy odrobić większość strat do niemieckich portów, tym bardziej, że port w Hamburgu nie może nadal przyjmować największych kontenerowców ze względu na za płytki tor wodny terminala kontenerowego. Polskie porty są również atrakcyjne dla armatorów ze względu na możliwość szybkiego przesłania towarów w głąb państw Europy Wschodniej. Możemy w niedalekiej przyszłości stać się oknem na świat dla rynków Białorusi czy Ukrainy.


Zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz serwisowych kontenerów to kluczowe założenia konsekwentnie realizowanego planu inwestycyjnego dla spółki Balticon, który wdrożyliśmy na jesieni 2011 roku. W efekcie podjętych działań w ciągu kilku miesięcy firma zdobyła status autoryzowanego serwisu kontenerów chłodniczych Carrier Transicold Container oraz podpisała z Zarządem Morskiego Portu w Gdańsku 30-letnią umowę dzierżawy nieruchomości o powierzchni 5 ha. Na oddalonym o zaledwie 3,5 km od DCT placu trwają obecnie prace infrastrukturalne. Docelowo Balticon zamierza rozbudować gdański depot oraz stworzyć pierwszy w Polsce warsztat remontowy kontenerów chłodniczych.

Kontenery: Pierwszy serwis w kraju

REKLAMA

Nowa inwestycja w postaci warsztatu kontenerów chłodniczych w Gdańsku, będzie pierwszą tego typu placówką w kraju. Do tej pory segment kontenerów chłodniczych był w Polsce niedostatecznie zagospodarowany, a armatorzy serwisowali swoje kontenery głównie w Niemczech i Holandii. Powstający warsztat będzie mógł przejąć istotny wolumen napraw z ośrodków w Bremerhaven, Hamburgu i Goeteborgu. Stwarza to perspektywę przyciągnięcia do kraju nowych, dużych klientów. Szacujemy, że po uruchomieniu wszystkich planowanych usług samego serwisu, przychody Balticon mogą wzrosnąć o około 21 mln zł rocznie w terminie nie dłuższym niż 3 lata. Pierwsze prace na nowej nieruchomości zostały już ukończone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do końca czerwca 2012 roku utwardzono 1000 metrów kwadratowych placu i zbudowano stację transformatorową. Zakupiono także nowe kontenery chłodnicze z przeznaczeniem na wynajem bądź dzierżawę. Po pracach stricte infrastrukturalnych, polegających na dalszym utwardzaniu placu i budowie pomieszczeń warsztatowych, planuje się kolejne, związane z rozszerzeniem wachlarza usług, m.in. budowę myjni kontenerów cystern.

Chłodnie w kontenerach

W przypadku obsługi kontenerów chłodniczych, najważniejsze dla docelowego klienta jest szybkie otrzymanie towarów, w większości szybko się psujących, takich jak owoce, mięso czy ryby. Samochody ciężarowe, którymi rozwożone są kontenery chłodnicze do klientów, wyposażone są w agregaty prądotwórcze, zapewniające ciągłe zasilanie urządzeń chłodniczych kontenerów. Przy tym niezwykle ważna jest również kompleksowość usług, tj. serwis tych kontenerów w Polsce. Obecnie spółka Balticon serwisuje kontenery marek: Dalkin, Starcool i Carrier Transicold Container.

Oprócz serwisu, co jest również bardzo istotne, wykonuje inspekcje stanu technicznego, mycie, przygotowanie pod załadunek towarów, renowacje oraz przeróbki kontenerów na specjalne życzenia klientów. Zakończone naprawy podlegają wewnętrznej kontroli jakości i zgodności ze standardem IICL5. Tylko w roku 2011 przeprowadzono ponad 10 tysięcy przeglądów serwisowych kontenerów różnych producentów. 

Docelowo firma planuje rocznie serwisować około 32 tys. kontenerów chłodniczych.

Inwestycja w plac na terenie Morskiego Portu Gdańsk nie jest jedyną drogą rozwoju usług kontenerowych w ramach sąsiedztwa z DCT. Balticon rozważa również budowę depot na terenie Pomorskiego Centrum Logistycznego, którego pierwsze obiekty powstaną już niebawem. Jeśli decyzją władz Centrum znajdzie się w Wolnym Obszarze Celnym, Balticon będzie mógł serwisować kontenery bezpośrednio w strefie terminalu.

Balticon jako jedna z niewielu firm jest w stanie wykonać każdą usługę niezbędną w łańcuchu transportowo - logistycznym kontenerów i przy tym utrzymuje pion transportowy. Dzięki temu jest może utrzymać konkurencyjne ceny i ograniczyć czas związany z organizacją poszczególnych etapów dostawy towaru do odbiorców. Około 45 proc. przychodów spółki pochodzi z usług związanych z przemieszczaniem kontenerów drogą lądową i kolejową.

Tomasz Szmid, Prezes zarządu Balticon SA
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA