REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poznaj usługi terminali kontenerowych w Polsce i ich koszty

Tomasz Dobczyński
Jakie są ceny usług terminalowych
Jakie są ceny usług terminalowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co należy wiedzieć o usługach kontenerowych. Na czym polega przeładunek w porcie i jakie są składniki cen. W tym artykule dowiesz się wszystkiego co niezbędne aby korzystnie podpisać umowę na usługę terminalową.

W ubiegłym roku liczba przeładunków kontenerów w polskich portach w 2011 roku wzrosła globalnie o ponad 30%. Prognozy rozwoju wolumenu przeładunków kontenerów w polskich portach są obiecujące: 2,5 mln TEU przeładowane w polskich portach w 2015 r. oraz złamana bariera 4 mln TEU w roku 2020. W artykule zostaną przedstawione najważniejsze usługi dostępne w dwóch polskich terminalach kontenerowych – DCT Gdańsk, BCT Gdynia oraz ceny przykładowych usług oferowanych przez DCT Gdańsk.

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 roku oddany do użytku został terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku. W czerwcu 2011 w DCT został przeładowany milionowy kontener, który przypłynął do Gdańska na statku „Emma Maersk” - jednym z ośmiu największych kontenerowców świata. Terminal dysponuje 32 głównymi polami składowymi kontenerów. Każde pole składowe może pomieścić ponad 18 000 TEU (twentyfeet equivalent unit).

Ponadto dostępne jest miejsce do składowania pustych kontenerów o pojemności około 5 000 sztuk, 650 metrów nabrzeża z czego 265 metrów o głębokości 13.5m i 385 metrów o głębokości 16.5m oraz bocznica kolejowa z planami dalszej rozbudowy. W sumie około 44 hektary po-wierzchni całkowitej. Dodatkowym czynnikiem stymulującym rozwój terminala było włączenie przez Maersk Line w ramach serwisu AE10 kontenerowców o pojemności nawet 15 tys. TEU, które przypływają z Dalekiego Wschodu i są obsługiwane przez DCT Gdańsk.


Niedawno jako pierwszy operator terminalowy w Polsce, DCT otrzymał certyfikat AEO (Authorized Economic Operator), co zdecydowanie upraszcza czynności celne. W ubiegłym roku zostały zainstalowane dwie nowe suwnice nabrzeżowe. Jest ich w tej chwili pięć.

DCT - hub głębokowodny

Do głównych usług świadczonych przez DCT Gdańsk należy usługa przeładunków kontenerów FCL (Full Container Load) oraz LCL (Less then Container Load). Dostępne są przeładunki kontenerów w systemie pionowym Lo-Lo (Lift on – Lift off), IMDG (International Maritime Dangerous Goods Code) bez najniebezpieczniejszej klasy pierwszej, która oznacza materiał wybuchowy (explosive), kontenerów chłodniczych z pełnym monitoringiem oraz kontenerów ISO. Dodatkowo terminal DCT oferuje klientom: przeładunki Ro-Ro (Roll On – Roll Off) dla ładunków tocznych, operacje magazynowe na przyjętych kontenerach takie jak: formowanie i rozformowywanie kontenerów, paletyzacja towaru, foliowanie, składowanie ładunków drobnicowych w magazynie czy ważenie kontenerów. Dodatkowo usługi statkowe (cumowanie, usługi nabrzeżowe) oraz usługi kolejowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

BCT - na drugim miejscu

REKLAMA

W Gdyni funkcjonuje terminal BCT (Baltic Container Terminal), który jest na drugim miejscu pod względem ilości przeładowanych kontenerów w Polsce. Terminal przeładował w 2011 roku o kilkadziesiąt procent kontenerów więcej niż w 2010 roku i w tym roku szykuje się na dalszy wzrost. Władze terminala uruchomiły największy w historii, warty 153 mln zł program inwestycyjny. Zakupione zostaną m.in. nowe suwnice nabrzeżowe, placowe i kolejowe. Podstawowymi elementami infrastruktury terminala jest nabrzeże przeładunkowe Helskie I o długości 800 m, głębokości max 12,7 m. BCT dysponuje pięcioma stanowiskami do obsługi statków kontenerowych w systemie Lo-Lo w tym jednym umożliwiającym obsługę w systemie Ro-Ro.

BCT posiada również terminal kolejowy z trzema torami o długości 300m, który jest przystosowany do jednorazowej obsługi 45 wagonów z kontenerami oraz bocznicę kolejową z torami zdawczo-odbiorczymi (6 torów każdy o długości po 1000 m), która jest przystosowana do formowania pociągów kontenerowych. Oprócz tego w BCT znajduje się magazyn, składy celne, place składowe, 400 stanowisk do składowania kontenerów chłodniczych oraz place składowe pojazdów. Do obsługi nabrzeża używanych jest 6 suwnic. W 2011 roku został zakupiony nowoczesny skaner do prześwietlania kontenerów. Wyposażony w dwie wiązki rentgenowskie skaner pokazuje zawartość kontenerów oraz rozróżnia substancje organiczne od innych.

Różnice w opłatach za usługi terminalowe

Poniżej zostaną przedstawione ceny netto (bez udzielonych upustów) usług terminalowych DCT Gdańsk, które obowiązują od 1 czerwca 2012 r. DCT wykonuje usługi na podstawie pisemnego lub elektronicznego zlecenia przekazanego w określonej formie. Zleceniodawca jest jednocześnie płatnikiem za usługi DCT Gdańsk, o ile strony nie uzgodniły inaczej na piśmie. Przeliczenie stawek na walutę płatności PLN następuje zgodnie z kursem średnim Narodowego Banku Polskiego obowiązującym w dniu zakończenia wykonania usługi. Obsługa kontenerów oferowana jest 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Za usługi wykonane w soboty, niedziele i Święta stosowane są odpowiednie dopłaty. Kontenery 30 i 45 stopowe są rozliczane jak kontenery 40 stopowe.


Opłaty statkowe za zawinięcie statku do portu wahają się od 400 Euro dla statków o długości mniejszej od 150 m do 9400 Euro za statki o długości powyżej 250 m. Opłaty za cumowanie lub odcumowanie statku wahają się od 250 Euro dla statków o długości mniejszej od 150 m do 1600 Euro za statki o długości większej niż 250 m. 

Wyładunek/załadunek kontenera pełnego typu ISO w relacji: „wnętrze statku – burta” lub odwrotnie to koszt 60 Euro dla kontenerów 20 stopowych i 69 Euro dla kontenerów 40 stopowych. Przeładunek kontenera w relacji „burta-plac” lub odwrotnie to koszt 29 Euro za kontener 20 stopowy i 33 Euro za kontener 40 stopowy. Przeładunek kontenera w relacji „plac-środek transportu lądowego” lub odwrotnie to również koszt 29 Euro za kontener 20 stopowy i 33 Euro za kontener 40 stopowy. 

Przesztalunek - co to jest i ile kosztuje

Dla pustych kontenerów typu ISO te stawki kształtują się następująco: „załadunek/wyładunek” – 56 Euro dla kontenera 20’ i 62 Euro dla kontenera 40’, przeładunek „burta-plac” lub odwrotnie oraz „plac – środek transportu lądowego” lub odwrotnie - 27 Euro dla kontenera 20’ i 30 Euro dla kontenera 40’. Opłata za przesztalunek (przemieszczanie ładunku) w obrębie ładowni statku wynosi 64 Euro za kontener 20’ i 72 Eu-ro za kontener 40’.

Przesztalunek w relacji „statek – plac – statek” kosztuje 112 Euro za kontener 20’ oraz 127 Euro za kontener 40’. W zależności od złożoności usługi w cenniku obowiązują osobne staw-ki dotyczące m.in. mocowania, formowania i rozformowania kontenerów, usług chłodzenia, przestawiania kontenerów na placu, obsługi drobnicy oraz składowania kontenerów – cena zależna od czasu składowania.

Z pewnością utrzymująca się tendencja wzrostowa przeładunków w polskich terminalach kontenerowych jest bardzo pozytywną informacją. W obliczu planowanego wzrostu wolumenów w latach 2015 i 2020 może zapewnić trwałą, silną pozycję polskich portów na transportowej mapie Europy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA