Kategorie

Jones Lang LaSalle: Polska Centralna - analiza rynku magazynowego

Paulina Dziubińska – Fulek
ShutterStock
Aktualnie w Polsce Centralnej funkcjonuje 14 parków magazynowych, głównie w okolicy Łodzi, Strykowa i Piotrkowa Trybunalskiego. Pod kątem podaży jest to trzeci największy rynek magazynowy w Polsce po Warszawie i Górnym Śląsku. Analiza autorstwa Pauliny Dziubińskiej – Fulek, konsultanta Jones Lang LaSalle.

Centra logistyczne muszą posiadać dostęp do dobrej jakości infrastruktury drogowej. Pod tym względem Centralna Polska prezentuje się korzystanie w porównaniu z innymi częściami naszego kraju. Przede wszystkim przez rejon przebiega autostrada A2, która po planowanym ukończeniu w 2012 roku ma zapewniać dostęp do granicy z Niemcami, a od wschodu będzie sięgać Warszawy. Z ostatnich informacji wynika, że przez nie wywiązanie się z kontraktu dotyczącego dwóch odcinków przez chińskiego wykonawcę autostrada w stronę stolicy może być opóźniona.

Reklama

Co więcej w trakcie budowy jest również autostrada A1, która ma diametralny wpływ na komunikację północ-południe i połączy rejon Centralnej Polski z Trójmiastem. Odcinek od Grudziądza do Torunia ma być gotowy jeszcze w tym roku, natomiast na kawałek trasy od Torunia do Strykowa poczekamy do kwietnia 2012 roku.

Kolejny odcinek od Strykowa na południe do Tuszyna jest projektowany, a część autostrady dalej w stronę Katowic znajduje się dopiero na etapie decyzji środowiskowej. Dodatkowo w trakcie przebudowy znajduje się droga S8 od Piotrkowa do Warszawy.

Stryków będzie miejscem przecięcia się autostrad A1 i A2 i wyrasta na wiodąca lokalizację logistyczną w regionie. Obserwujemy w tym rejonie zwiększenie liczby zapytań ofertowych dotyczących kupna dobrze przygotowanych pod funkcję magazynową terenów inwestycyjnych. Dodatkowo, ilość dostępnych gruntów jest także gwarantem stabilizacji cen na rozsądnym poziomie.

Dostęp do infrastruktury dywersyfikuje atrakcyjność parków. Aktualnie, najmniej korzystnie wygląda sytuacja magazynów zlokalizowanych w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego, czyli najbardziej wysuniętego na południe miejsca koncentracji powierzchni magazynowej w Centralnej Polsce.

W czerwcu, co czwarty metr kwadratowy powierzchni magazynowej w tej okolicy nie był zajęty przez najemców. Jest to spowodowane prowadzeniem przez właścicieli nieruchomości magazynowych agresywnej polityki czynszowej.

Kuszą magazyny w znanych lokalizacjach

Reklama

Najemców przyciągają głównie magazyny zlokalizowane w uznanych lokalizacjach, takich jak Łódź czy Stryków. Co ciekawe na rynku zaczynają pojawiać się również nowe lokalizacje. Jedną z nich są Pabianice, gdzie firma Goodman niebawem rozpocznie budowę parku magazynowego o powierzchni 27 000 metrów kwadratowych.

Deweloper poinformował już o podpisaniu pierwszej umowy najmu. Rozwijają się również lokalizacje znane już przez najemców: Panattoni Business Center Łódź ( 8 900metrów kwadratowych) i Panattoni Lódź East (12 300 metrów kwadratowych). Powstaje także projekt typu BTS realizowany przez Panattoni dla Manuli Hydraulics w Radomsku. Firma ta zawarła największą w ostatnim czasie umowę w Centralnej Polsce na 32 000 metrów kwadratowych powierzchni.


Może zabraknąć powierzchni w magazynach

Z naszych obserwacji wynika, że zainteresowanie najemców Centralną Polską jest wyższe niż w ubiegłym roku. Szczególnie aktywnymi rejonami jest wspomniana wcześniej Łódź i Stryków, w których w najbliższym czasie może zabraknąć wolnej powierzchni magazynowej (wakaty na poziomie odpowiednio 4% i 8%).

Sytuacja tych rejonów prezentuje się bardzo korzystnie i najprawdopodobniej w tych lokalizacjach rozpoczną się niebawem kolejne budowy. Toczące się aktualnie rozmowy odnośnie wynajmu powierzchni nie przekładają się jeszcze na dane statystyczne dotyczące poziomu popytu, ale możemy być pewni, że region będzie mógł się pochwalić wieloma nowymi umowami najmu.

Strefa ekonomiczna przyciąga inwestorów

Powodem, dla którego rejon może cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem jest nie tylko poprawiająca się infrastruktura drogowa, ale również prężnie funkcjonująca Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna.

Rozwijające się firmy działają jak magnes dla innych inwestorów. Świetnym przykładem jest fabryka Della, dzięki której w okolicach Łodzi pojawiło się kilka nowych firm. Ostatnio swoje plany rozwoju w strefie przedstawił inwestor obecny w niej już od wielu lat – Indesit. SSE jest niewątpliwym atutem Centralnej Polski. Już historycznie okolice Łodzi uznawane były za rejony produkcyjne. Duża aglomeracja, relatywnie niskie zarobki i wysokie bezrobocie nadal przyciągają firmy z sektora produkcji, co automatycznie napędza popyt na powierzchnie magazynowe.

Czynsze nieco w górę

Popularność poszczególnych lokalizacji ma oczywiście wpływ na osiągane czynsze najmu. Magazyn w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego, czyli lokalizacji cieszącej się niskim zainteresowaniem najemców, można wynająć efektywnie już za 2,00-2,40 €/ m2/ miesiąc.

Inne rejony są droższe, np. w Łodzi najemcy muszą być przygotowani zapłacić efektywnie 2,90-3,10 €/ m2/ miesięcznie, a w Strykowie 2,60-2,85 €/ m2/ miesięcznie.

W tych dwóch lokalizacjach, ze względu na wysoki popyt i niski wskaźnik pustostanów, czynsze zaczęły rosnąć.

W nowej lokalizacji na mapie Centralnej Polski – Pabianicach, czynsze będą zbliżone do stawek łódzkich. Najdroższe natomiast są małe powierzchnie magazynowe tzw. small business units, które kosztują efektywnie aż 4,25 €/ m2/ miesięcznie.

Coraz mniej pustostanów

Pomimo podziału na lokalizacje cieszące się większym i mniejszym uznaniem najemców ogólny obraz rynku powierzchni magazynowych kształtuje się optymistycznie. Obniżający się z kwartału na kwartał wskaźnik pustostanów świadczy o poprawiającej się sytuacji.

Na koniec I kw. wynosił on 13,5%. Wyjątkiem od reguły jest tutaj Piotrków Trybunalski, w którym rejestrowany jest wysoki wskaźnik pustostanów (25%). Po remoncie trasy S8, którego ukończenie planowane jest pod koniec przyszłego roku, oraz przedłużeniu autostrady A1 ze Strykowa, również ta lokalizacja stanie się bardziej atrakcyjna. Dziś jednak zainteresowanie najemców jest relatywnie niskie. Inne rejony radzą sobie dużo lepiej.

Wzrost aktywności deweloperów, którzy w ubiegłym roku oddali do użytku jedynie 26 000 metrów kwadratowych nowej powierzchni magazynowej, to kolejny czynnik świadczący o polepszającej się kondycji rynku.

Przypomnijmy, że w czerwcu w realizacji pozostawało ponad 53 000 metrów kwadratowych powierzchni, co potwierdza fakt, że deweloperzy starają się nadążyć za rosnącym popytem na powierzchnie magazynowe.

Co więcej, na rynku kreowane są nowe lokalizacje magazynowe, które dodatkowo zwiększają konkurencyjność i dają najemcom szerszą możliwość wyboru najbardziej odpowiadającego im miejsca do prowadzenia biznesu. Rejon ma wiele do zaoferowania zarówno dla firm prowadzących działalność logistyczną, jak i produkcyjną, co jest doceniane przez obecnych i potencjalnych najemców.

Region Polski Centralnej niewątpliwie będzie zyskiwał na znaczeniu w najbliższych latach i stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem na magazynowej mapie Polski.

Focus On jest najnowszą publikacją Jones Lang LaSalle opartą na dokładnej analizie poszczególnych rynków nieruchomości magazynowych w Polsce. Focus On jest przygotowany przez Specjalistów działu powierzchni magazynowo przemysłowych Jones Lang LaSalle.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.