REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Drogi publiczne, drogi wewnętrzne, Fot. Fotolia
Drogi publiczne, drogi wewnętrzne, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa, zwana popularnie Kodeksem drogowym, określa m.in. zasady ruchu na drogach publicznych, zasady dopuszczania pojazdów do ruchu oraz zasady i warunki kontroli drogowych.

Art. 1. 1. Ustawa określa:

REKLAMA

  1) zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu;
  2) zasady i warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu;

  3) wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników tego ruchu;
  4) zasady i warunki kontroli ruchu drogowego.

2.  Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza miejscami wymienionymi w ust. 1 pkt 1, w zakresie:
  1) koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób;\
  2) wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych.

3. Zadania samorządu województwa, o których mowa w art. 75aa-75ac, art. 97 ust. 3, art. 98 ust. 5, art. 110 ust. 1 pkt 10, art. 111 ust. 1, art. 112 ust. 1, art. 113 ust. 1, art. 114 ust. 3, art. 122 ust. 8 i 9, art. 124a ust. 3 i 10, art. 124b ust. 1-3 i 5, art. 140 ust. 4, art. 140g ust. 2, art. 140i oraz art. 140k, są zadaniami z zakresu administracji rządowej.

Zakres przedmiotowy Prawa o ruchu drogowym

Art. 1 Prawa o ruchu drogowym zakreśla tzw. przedmiotowy zakres, czyli sytuacje regulowane w treści ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo o ruchu drogowym - wstęp

Drogi publiczne, strefy zamieszkania oraz strefy ruchu

Przedmiotowy zakres ma istotne znaczenie dla uczestników ruchu, gdyż wskazuje w jakich sytuacjach mają oni stosować się do zapisów ustawy.

REKLAMA

Zgodnie z punktem 1 chodzi o zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu. Drogi publiczne są określane na podstawie ustawy z 21 marca 1981 r. o drogach publicznych. Zgodnie z jej art. 2 do tej kategorii zalicza się drogi krajowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe oraz gminne.

Określenie statusu drogi ma istotne znaczenie z uwagi na fakt, iż Prawo o ruchu drogowym nie będzie miało zastosowania do dróg wewnętrznych za wyjątkiem kwestii koniecznych dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób i wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych (art. 1 ust. 2).

Przepisy ustawy o ruchu drogowym, w zakresie bezpieczeństwa stosuje się nie tylko na drogach, ale wszędzie tam, gdzie odbywa się ruch. Musi być to jednak miejsce publicznie dostępne (por. wyr. SN z 11 października 2000, sygn. IV KKN 250/00).

Oprócz dróg publicznych Prawo o ruchu drogowym będzie miało zastosowanie także przy strefach zamieszkania, czyli obszarach obejmujących drogi publiczne i inne drogi, na których obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego (m.in. maksymalna prędkość to 20 km/h oraz bezwzględne pierwszeństwo pieszych na całym obszarze). Trzecim obszarem regulowanym przepisami ustawy jest strefa ruchu, czyli obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.

Drogi wewnętrzne

Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy ustawy poza miejscami określonymi w art. 1 ust. 1 pkt. 1 (drogi publiczne, strefy zamieszkania oraz strefy ruchu) mają ograniczone zastosowanie (tylko co do zasad bezpieczeństwa oraz znaków i sygnałów drogowych). Chodzi przede wszystkim drogi wewnętrzne, które nie stanowią stref zamieszkania oraz stref ruchu, jak również inne miejsca, w których odbywa się ruch (muszą być to jednak miejsca dostępne publicznie). Ograniczenie zastosowania ustawy w takich miejscach oznacza to, że obowiązki uczestników ruchu są limitowe (np. brak jest obowiązku posiadania dokumentów).

Zobacz: Art. 4 - zasada ograniczonego zaufania

Zasady i warunki dopuszczania pojazdów do ruchu

Przepisy ustawy regulują także zasady i warunki dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego. Kwestie szczegółowo są regulowane w Dziale III ustawy (art. 66 i następne). Zgodnie z art. 71 dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu drogowego jest dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA