REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ubezpieczenia powinien wybrać motocyklista?

Jakie ubezpieczenia powinien wybrać motocyklista?
Jakie ubezpieczenia powinien wybrać motocyklista?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z literą prawa każdy zarejestrowany motocykl musi być objęty obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Czy warto do obowiązkowego OC dla jednośladu dobrać np. autocasco i NNW?

Wraz z nadejściem wiosny, wzrasta zainteresowanie tematami dotyczącymi jazdy motocyklem. Z roku na rok, wspomniane tematy są coraz popularniejsze, gdyż wzrasta liczba zarejestrowanych motocykli. Dane GUS-u wskazują, że pod koniec 2015 roku Polacy posiadali 1,27 mln jednośladów o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3 (o 62% więcej niż dziewięć lat wcześniej). Wszystkie motocykle powinny zostać objęte ubezpieczeniem OC na takich samych zasadach jak samochody osobowe. Warto zdawać sobie sprawę, że motocyklista może również zakupić dodatkowe ubezpieczenia (np. autocasco lub NNW). Z myślą o osobach, które wiedzą niewiele na temat motocyklowych polis, porównywarka Ubea.pl przygotowała krótki przewodnik.

REKLAMA

Zobacz też, co wolno motocykliście na drodze: Co wolno motocykliście?

Motocykl czekający na wiosnę musi być objęty ubezpieczeniem OC

W pierwszej kolejności, warto zająć się kwestią OC, gdyż takie ubezpieczenie powinien posiadać każdy właściciel motocykla. Podobnie jak w przypadku samochodów, brak obowiązkowego ubezpieczenia jest karany przez UFG. W 2017 roku, stawki karne Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego dla motocyklistów wynoszą:

  • 670 zł - przerwa ciągłości ochrony ponad 14 dni
  • 330 zł - przerwa ciągłości ochrony od 4 dni do 14 dni włącznie
  • 130 zł - przerwa ciągłości ochrony do 3 dni włącznie

Zobacz też: Prawo motorowerzysty

Znacznie bardziej kosztowne może okazać się spowodowanie wypadku nieubezpieczonym jednośladem. „W takiej sytuacji UFG likwiduje szkody wyrządzone osobom trzecim, a następnie występuje do sprawcy o zwrot wydatków w ramach tak zwanego regresu” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stawki opłaty karnej za brak ubezpieczenia OC motocykla są sześć razy mniejsze od analogicznych kar dla właścicieli samochodów osobowych.

Warto zdawać sobie sprawę, że nie tylko reguły karania za brak OC są takie same dla właścicieli motocykli i samochodów osobowych. Obowiązujące przepisy nie przewidują żadnych różnic w zasadach obowiązkowego ubezpieczenia dla właściciela samochodu i jednośladu. To oznacza, że posiadacze niezabytkowych motocykli muszą wykupywać ochronę na cały rok. Wspomniane rozwiązanie jest krytykowane ze względu na sezonową eksploatację większości motocykli. Od czasu do czasu, pojawiają się propozycje zmian w przepisach wykluczające obowiązek całorocznego ubezpieczenia jednośladów. Na razie te koncepcje nie wychodziły jednak poza bardzo wczesny etap prac legislacyjnych w Sejmie. Sytuację właścicieli motocykli poprawia fakt, że ich obowiązkowe ubezpieczenie jest znacznie tańsze, niż analogiczna polisa OC dotycząca samochodu.

Właściciel zarejestrowanego motocykla musi zapewnić ciągłość ochrony z OC nawet wtedy, gdy jednoślad stoi w garażu i czeka na lepszą pogodę. 

Sprawdź ile wynosi teraz Twoja składka i kup najtańsze OC dla auta osobowego

Autocasco dla motocyklistów stopniowo zyskuje na popularności …

REKLAMA

W każdym kolejnym roku na polskich drogach przybywa drogich motocykli. Właściciele takich pojazdów mogą rozważyć zakup polisy autocasco, która działa bardzo podobnie jak jej samochodowy odpowiednik. Ubezpieczenia autocasco dla motocyklistów, czasem są oferowane w pakiecie razem z obowiązkową polisą OC. Zakup takiego zestawu u jednego ubezpieczyciela zapewnia oszczędności.

Warto zdawać sobie sprawę, że dobra polisa autocasco zagwarantuje ochronę nie tylko w przypadku kradzieży albo zniszczenia motocykla (np. przez wandali lub siły przyrody). „Ubezpieczenie autocasco można również wykorzystać do likwidacji szkód powstałych podczas wypadku (np. wtedy, gdy to motocyklista był sprawcą kolizji)” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Polisy autocasco dla właścicieli motocykli działają podobnie jak samochodowe odpowiedniki, ale ich oferta rynkowa jest znacznie węższa i mniej atrakcyjna.  

Ubezpieczenie NNW przyda się nie tylko drogowym ryzykantom

Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) to kolejna oferta, na którą powinien zwrócić uwagę właściciel motocykla. W przypadku jednośladów, które są mniej bezpieczne niż samochody, kwestia NNW nabiera szczególnego znaczenia. Opisywane ubezpieczenie zapewnia bowiem jedyną ochronę kierowcy, gdy taka osoba nie może liczyć na odszkodowanie w ramach polisy OC. Mowa o kolizjach spowodowanych przez kierowcę motocykla oraz upadkach niezwiązanych z działaniem osób trzecich (przykład: poślizg na mokrej jezdni). Dodatkowe odszkodowanie z NNW przysługuje również wtedy, gdy właściciel motocykla stał się ofiarą wypadku spowodowanego przez inną osobę.

Zobacz też: Czy przy zakupie motocykla można dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego?

Trzeba zdawać sobie sprawę, że suma ubezpieczenia NNW wynosząca np. 10 000 zł - 15 000 zł jest raczej niewystarczająca ze względu na ryzyko towarzyszące używaniu jednośladu. „Właściciele motocykli preferujący zagraniczne wojaże, oprócz wyższej sumy ubezpieczenia, powinni zadbać o wykupienie sobie polisy NNW zapewniającej ochronę w całej Europie” - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przy niewielkim uszczerbku na zdrowiu (np. 3%), tania polisa NNW dla motocyklisty zapewni odszkodowanie wynoszące kilkaset złotych. Taka kwota na pewno nie skompensuje kosztów leczenia.

W motocyklowym pakiecie czasem znajdziemy także assistance

Osoby przeglądające ofertę motocyklowych ubezpieczeń, mogą się natknąć również na polisy assistance (AS). Podobnie jak w przypadku propozycji dla posiadaczy samochodów, assistance często jest dodatkiem do innej polisy o większej wartości (np. OC). Warto zdawać sobie sprawę, że ochrona w ramach taniego AS, będzie bardzo ograniczona. Z punktu widzenia motocyklisty ważne jest to, czy assistance zapewni pomoc zarówno po awarii jak i po wypadku. „Szczególną uwagę na polisy AS powinny zwrócić osoby, które planują dłuższe motocyklowe wojaże w Polsce lub Europie” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA