Kategorie

Ubezpieczenie autocasco (AC) dla motocykla

Ubezpieczenie autocasco (AC) dla motocykla / fot. Honda
Ubezpieczenie autocasco (AC) dla motocykla / fot. Honda
Honda
Ubezpieczenia autocasco (AC) zwykle kojarzą się z ofertą dotyczącą samochodów. Motocykliści powinni wiedzieć, że jednoślad także można ubezpieczyć przed kradzieżą lub zniszczeniem.

Ubezpieczenia autocasco dla właścicieli pojazdów mechanicznych, obecnie są bardzo ważnym elementem w ofercie ubezpieczycieli. Pod koniec 2017 r. krajowe zakłady ubezpieczeń obsługiwały ponad 6 milionów polis AC. Trzeba zdawać sobie sprawę, że zdecydowana większość takich aktywnych ubezpieczeń autocasco, dotyczyła samochodów osobowych i ciężarowych. Polisy AC dla właścicieli jednośladów są o wiele rzadziej spotykane na rynku. Z myślą o tegorocznym sezonie motocyklowym, eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl postanowili przekazać podstawowe informacje na temat polis autocasco dla właścicieli „dwóch kółek”. 

Motocyklowe AC działa podobnie jak polisa dotycząca auta

Z prawnego punktu widzenia, ubezpieczenie autocasco samochodu oraz motocykla wcale się od siebie nie różni. Obydwie takie polisy są nieobowiązkowe i funkcjonują na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Właśnie dlatego może się okazać, że zasady ubezpieczenia autocasco samochodów i motocykli, zostały uregulowane w ramach tego samego OWU (OWU - zbiór ogólnych warunków ubezpieczenia). Takie posunięcie ze strony ubezpieczycieli jest uzasadnione niewielką liczbą chronionych motocykli oraz podobnymi ryzykami, które dotyczą wszystkich pojazdów mechanicznych (kradzież oraz zniszczenie na wskutek wypadku drogowego lub działania żywiołów).

Koszt dobrowolnego ubezpieczenia motoru nie będzie niski

Polisy autocasco dla właścicieli motocykla z punktu widzenia ubezpieczycieli jest produktem niszowym oraz dość problematycznym. Wynika to między innymi z niewielkiego zainteresowania takim produktem (w stosunku do AC samochodowego) i wysokiego ryzyka szkody. W przypadku motocykla łatwo o wypadek, który będzie skutkował kosztownymi zniszczeniami (dotyczącymi np. elementów plastikowych) oraz wysokim rachunkiem z warsztatu. Często dochodzi nawet do szkód całkowitych związanych z nieodwracalnym uszkodzeniem ramy jednośladu. Kolejnym problemem jest brak tańszych zamienników dla części i konieczność wymiany wielu elementów zamiast ich naprawy. Inna kwestia to stosunkowo częste przypadki wyłudzenia odszkodowań z motocyklowego AC. Wszystkie wymienione okoliczności, negatywnie wpływają na poziom składek. Roczny koszt autocasco na poziomie 10% wartości rynkowej jednośladu, wcale nie stanowi nadzwyczajnej sytuacji. Zdarzają się nawet roczne składki wynoszące 20% ceny motocykla. Za dobrowolną polisę więcej zapłacą m.in. młodzi amatorzy jednośladów. Zakłady ubezpieczeń muszą uwzględniać zwiększone ryzyko wypadku z udziałem takich osób.

Ubezpieczenie autocasco dotyczące motocykli jest relatywnie drogie. Roczny koszt takiej polisy często przekracza 10% aktualnej wartości rynkowej pojazdu.

Ubezpieczyciele niechętnie oferują motocyklistom autocasco

Reklama

Niewielki wybór dobrowolnych ubezpieczeń już od dawna jest problemem polskich motocyklistów. Obecnie polisę autocasco dla właścicieli jednośladów, mogą zaoferować tylko trzy towarzystwa - PZU, Compensa oraz Ergo Hestia. Ciekawą ofertę skierowaną do motocyklistów posiada również Link4. Wspomniany ubezpieczyciel niestety proponuje tylko pakiet złożony z obowiązkowego OC, motocyklowego assistance i ubezpieczenia NNW.

Osoby zainteresowane ubezpieczeniem autocasco motocykla, powinny wziąć pod uwagę ofertę trzech towarzystw - Ergo Hestii, PZU oraz Compensy. Niekiedy specjalne propozycje ubezpieczeń AC przygotowują dealerzy sprzedający nowe motocykle.

Reklama

Najwięcej informacji na temat zasad ubezpieczenia AC dla motocyklistów, udziela firma Ergo Hestia. Ten ubezpieczyciel oferuje kompleksową ochronę z tytułu autocasco albo okrojony wariant ograniczający się tylko do utraty motocykla na wskutek szkody całkowitej/kradzieży. Pełen zakres ochrony oferowany przez Ergo Hestię, uwzględnia również szkody parkingowe oraz akty wandalizmu. Podczas likwidacji szkody niecałkowitej, dopuszczalny jest wariant kosztorysowy lub serwisowy (w autoryzowanej stacji obsługi). Uzupełnieniem dobrowolnej ochrony może być obowiązkowe OC, assistance oraz ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).

W przypadku PZU i Compensy, ubezpieczenie AC motocykla funkcjonuje na podstawie tego samego OWU, co analogiczna polisa dotycząca samochodów. Trzeba jednak uważać na pewne ubezpieczeniowe „haczyki”. Na przykład Compensa zastrzega, że dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe z atestem, powinien mieć każdy motocykl objęty ochroną z tytułu AC. W przypadku jednośladów o wartości ponad 100 000 zł, liczba takich wymaganych zabezpieczeń wzrasta do dwóch. Z kolei PZU stosuje wyższy udział własny w przypadku posiadaczy AC, którzy nie przekroczyli 26 lat. Na właśnie takie szczegóły trzeba zwracać uwagę przy czytaniu ogólnych warunków ubezpieczenia.

Źródło: Ubea.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?