Kategorie

Czy można jeździć motocyklami po buspasach w Warszawie?

Łukasz Kuźmiuk
Czy można jeździć motocyklami po buspasach w Warszawie? / Fot. Fotolia
Jeżdżenie jednośladami po warszawskich buspasach to temat, który elektryzuje stołecznych motocyklistów. Czy można jeździć motocyklami po buspasach w Warszawie?

Zbliżająca się wiosna sprawia, że coraz większa liczba motocyklistów nie może się doczekać nadejścia cieplejszych dni. Ci z Warszawy zapewne zadają sobie teraz pytanie - czy można jeździć motocyklami po buspasach?

Odpowiedź brzmi: jeszcze nie. Wszystko wskazywało na to, że od marca bieżącego roku będzie można jeździć motocyklami po warszawskich buspasach, jednak wciąż czekamy na ostateczną decyzję władz miasta. Ubiegłoroczne badanie wykonane przez Politechnikę Warszawską jednoznacznie wskazało, że nie ma żadnych przeciwwskazań do wpuszczenia jednośladów na buspasy. Także ZTM zgodził się na to rozwiązanie, biorąc pod uwagę fakt, że motocykliści nie będą wydłużać czasu przejazdów autobusów. Co więcej, wielu motocyklistów i tak jeździło po buspasach, np. na Trasie Łazienkowskiej, ponieważ było to znacznie bezpieczniejsze i bardziej komfortowe niż przeciskanie się przez stojące w korkach samochody.

Ostatnie doniesienia głoszą, że władze Warszawy czekają jeszcze na pozytywną opinię wydziału ruchu drogowego Komendy Stołecznej Policji, by móc w końcu wpuścić motocyklistów na buspasy. Kiedy w takim razie jednoślady w końcu dostaną zielone światło? Wysłaliśmy zapytanie do Urzędu Miasta, jednak jeszcze czekamy na odpowiedź. Warto dodać, że motocykliści mogą poruszać się po buspasach m.in. w Krakowie, Gdańsku i Łodzi.

AKTUALIZACJA 07.03.2018 r. - odpowiedź Urzędu Miasta Warszawa

Otrzymaliśmy odpowiedź od Urzędu Miasta. Władze Warszawy wysłały prośby do miast, w których motocykliści jeżdżą po buspasach, by przesłały swoje statystyki, informacje i podsumowania, związane z wpuszczeniem jednośladów na tego typu drogi. Ponadto urzędnicy czekają również na opinie i statystki policji z m.in. Łodzi i Gdańska, które mają wykazać, czy wpuszczenie motocyklistów na buspasy wpłynęło na bezpieczeństwo na drogach. Co ciekawe, Komenda Stołeczna Policji negatywnie opiniuje zastosowanie tego rozwiązania w Warszawie.

AKTUALIZACJA 19.03.2018 r. - odpowiedź Komendy Stołecznej Policji

Zapytaliśmy się również rzecznika prasowego Komendy Stołecznej Policji o powody negatywnego opiniowania pomysłu wpuszczenia motocyklistów na warszawskie buspasy. Oto odpowiedź jaką otrzymaliśmy:

"Szanowny Panie,

Reklama

Uprzejmie informuję, że w ocenie Komendy Stołecznej Policji dopuszczenie motocykli do poruszania się po pasach BUS może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w szczególności podczas wykonywania manewrów wyprzedzania i omijania przez kierujących autobusami i motocyklami.

Nasze doświadczenia wskazują, że motocykliści często poruszają się z prędkością większą od dozwolonej, więc jest wysoce prawdopodobne, że nie będą poruszać się za jadącym autobusem lecz zechcą go wyprzedzić, przekraczając przy tym linię ciągłą i wjeżdżając na pas przeznaczony do poruszania się pozostałych pojazdów, co może skutkować wypadkami drogowymi.

Ponadto kierujący autobusami podczas włączania się do ruchu, przy wyjeździe z zatoki autobusowej także będą musieli wykazać się dużo większą ostrożnością. Motocykl jest słabiej widoczny w lusterku niż samochód.

Należy również pamiętać, że pasy BUS zaprojektowano w celu usprawnienia przejazdu komunikacji miejskiej, a dopuszczenie do poruszania się po pasach BUS motocykli może skutkować zarówno powstawaniem sytuacji niebezpiecznych na drodze, jak i pogorszyć płynność ruchu na pasach BUS.

Jednocześnie przypominam, że opinia Komendy Stołecznej Policji nie jest wiążąca dla zarządcy drogi, który może wprowadzić zmiany w organizacji organizacji ruchu.

Z poważaniem,

Wydział Komunikacji Społecznej
Komendy Stołecznej Policji"

AKTUALIZACJA 23.03.2018 r - motocykle wjadą na buspasy

Podczas wczorajszego spotkania motocyklistów z władzami miasta i przedstawicielami stołecznej policji udało się dojść do porozumienia między stronami. Po dyskusji ustalono, że motocykliści będą mogli testowo wjechać na buspasy na ulicy Radzymińskiej oraz na Trasie Łazienkowskiej, a będzie to możliwe najprawdopodobniej już od maja bieżącego roku. Okres testowy potrwa prawdopodobnie do końca października 2019 roku, a po tym czasie zostaną podsumowane skutki decyzji. Jeśli pomysł wpuszczenia jednośladów na buspasy się sprawdzi, to w kolejnych latach zostanie on wdrożony na stałe.

AKTUALIZACJA 25.04.2018 r. - motocykliści wjadą na warszawskie buspasy już 1 maja

Stołeczni motocykliści w końcu się doczekali - od pierwszego maja będą mogli poruszać się po warszawskich buspasach na Trasie Łazienkowskiej i ul. Radzymińskiej. Trwa właśnie montaż odpowiednich tablic informacyjnych, a 27 kwietnia odbędzie się oficjalna konferencja prasowa, podczas której zostanie ogłoszona możliwość korzystania przez motocyklistów z podanych wyżej buspasów.

Ważna informacja dla posiadaczy motorowerów i skuterów z silnikami o pojemności 50 cm3 - tego typu pojazdy nie będą mogły korzystać z warszawskich buspasów.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    15 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...