REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie motocykla do sezonu w 10 krokach

 Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
silnik motocykle Fot. Fotolia
silnik motocykle Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sezon motocyklowy za pasem. Już najwyższy czas, by miłośnicy jednośladów przygotowali swoje motocykle do sezonu. Zanim ruszymy motocyklem w trasę warto sprawdzić jego stan techniczny. Poniżej prezentujemy dziesięć kroków, o których warto pamiętać zanim wyjedziemy w pierwszą trasę.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 1 – czyszczenie motocykla

Przegląd techniczny powinniśmy rozpocząć od dokładnego umycia motocykla. Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z myjki wysokociśnieniowej. Warto jednak umyć motocykl ręcznie, ponieważ podczas używania myjki wysokociśnieniowej istnieje ryzyko zamoczenia układu zapłonowego, a to może poskutkować tym, że z myjni nie uda nam się wyjechać o „własnych siłach”.  Wszystkim tym, którzy zdecydują się na mycie ręczne można polecić Castrol Greentec Special Bike Cleaner, który rozpuszcza osady z brudu, olejów i smarów, pozostawiając powierzchnię bez smug i zabrudzeń. – Offroad to ekstremalne warunki: piach, błoto, kurz, pył. Jeśli motocyklista lubi mocniejsze wrażenia, powinien korzystać z myjki wysokociśnieniowej i specjalnej chemii. Ja stosuję m.in. aerozol Castrol Metal Parts Cleaner  i Castrol Silikon Spray. Po myciu ważne jest osuszenie motocykla i jego odpalenie. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, czy filtr powietrza jest suchy. Jeśli tak, można dalej eksploatować motocykl – mówi Łukasz Kurowski.

REKLAMA

Zobacz też: Zakup używanego motocykla

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 2 – Układ smarowania

W następnej kolejności powinniśmy skupić się na układzie smarowania naszego motocykla. Najczęściej układ smarowania tworzy jeden obieg, w którym znajduje się silnik, skrzynia biegów i układ sprzęgła. Pamiętajmy, by stosować oleje przeznaczone specjalnie do motocykli. Stosowanie olejów samochodowych wpływa bardzo niekorzystnie na trwałość sprzęgła i powoduje jego ślizganie, a w konsekwencji konieczność wymiany. Najlepszym wyborem jest olej o formulacji syntetycznej, która lepiej zabezpiecza wszystkie mechanizmy przed zużyciem i pozwala na uzyskanie lepszych osiągów. Większość nowoczesnych motocykli sportowych i sporotowo-turystycznych wymaga olejów o takiej jakości. Warte polecenia są oleje najwyższej klasy, spełniające jednocześnie wymagania silnika, skrzyni biegów i mokrego sprzęgła. Do takich produktów należą oleje Castrol z technologią TriZone Technology™. Przykładowe produkty z tą technologią to Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50 oraz Power 1 4T 10W-40, których używa Łukasz Kurowski.

Zobacz też: Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 3 – Płyn chłodniczy

Przy okazji wymiany oleju kierowca powinien sprawdzić także stan płynu chłodniczego. Silniki motocyklowe są mocno obciążone termicznie, przez co często nazywane są „piecami”. Sprawnie działający układ chłodzenia jest tu niezwykle ważny i dlatego płyn powinno się wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata. Zabezpieczy to układ przed zanieczyszczeniami, korozją, a świeży płyn będzie znakomicie oddawał ciepło. Jeśli środek chłodniczy jest w dobrej kondycji, pozostaje nam częsta kontrola jego poziomu w zbiorniczku wyrównawczym. Niewielkie ubytki możemy uzupełniać wodą destylowaną. W przypadku większych ubytków powinniśmy uzupełniać takim samym płynem jak ten zastosowany w układzie. Jeśli nie wiemy, jakiego obecnie używamy, najlepiej jest go wymienić. Wart polecenia jest np. Castrol Motorcycle Coolant – specjalny płyn chłodniczy o podwyższonej pojemności cieplnej, przeznaczony do stosowania w wysilonych silnikach motocyklowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: W co się ubrać na motocykl?

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 4 – Filtr powietrza

Nie zapominajmy o filtrze powietrza. Jego papierowy wkład najlepiej będzie wymienić na nowy, natomiast filtr gąbkowy możemy wyczyścić i naoliwić. W tym celu pomocny może okazać się Castrol Foam Air Filter Cleaner (środek czyszczący) i Castrol Foam Air Filter Oil (olej w aerozolu).

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 5 – Układ hamulcowy

Przed rozpoczęciem prac związanych z układem hamulcowym warto się zastanowić, czy jesteśmy w stanie podjąć się tego zadania sami, czy lepiej będzie zlecić to wyspecjalizowanemu warsztatowi. Odpowiednia grubość klocków i stan tarcz hamulcowych to parametry konieczne przy bezpiecznej jeździe. Hamowanie przy dużych prędkościach oraz sportowa jazda z częstymi spowolnieniami wyzwalają ogromne ilości ciepła na tarczach hamulcowych, zaciskach i płynie hamulcowym.
Aby nasze hamulce zawsze działały tak, jak sobie tego życzymy, pamiętajmy o dwóch rzeczach. Wymieniajmy płyn w układzie hamulcowym  nie rzadziej niż co dwa lata, a najlepiej co rok. Jeśli jeździmy agresywnie, zastosujmy płyn o podwyższonych parametrach. Do standardowych zastosowań wystarczy Castrol Motorcycle Brake Fluid z temperaturą wrzenia na poziomie 275ºC. Do sportowej jazdy zastosujmy Castrol React SRF Racing z temperaturą wrzenia 320ºC.

Zobacz również: Jak przygotować rower do sezonu? Top 6 wskazówek.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 6 – Opony

Na zakończenie przeglądu powinniśmy sprawdzić stan opon i oświetlenia, gdyż odpowiadają one za nasze bezpieczeństwo. – Odpowiedni dobór ogumienia do toru jest bardzo ważny. Zapewnia on kierowcy bezpieczeństwo oraz lepszy komfort jazdy. Typ opony powinien być dobrany do trasy, jaką jeździ motocyklista. Inne opony są przystosowane do piachu a inne do jazdy po twardym terenie – komentuje Łukasz Kurowski. – Opony do jazdy po asfalcie muszą dokładnie przylegać do powierzchni, mają one więc gęstszą „kostkę”. Zgoła inne są opony dla osób, jeżdżących po piachu: dzięki mniejszej przyczepności umożliwiają wypychanie i zapobiegają zakopywaniu się piasku.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 7 –  Elektryka

Kontrola instalacji elektrycznej jest natomiast o tyle ważna, że jest odpowiedzialna za dobrą widoczność na drodze. Jeżeli okaże się, że któreś z połączeń elektrycznych jest skorodowane, możemy użyć Castrol Motorcycle DWF – środka konserwującego w sprayu, który przywróci przewodnictwo elektryczne i zakonserwuje złącza.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 8 –  Układ zawieszenia

Układ zawieszenia wymaga okresowej wymiany oleju w amortyzatorach. Powinien być on wymieniany co 2 lata lub co 20 000 km. Castrol ma w ofercie zarówno oleje mineralne, jak i syntetyczne o różnych lepkościach, dzięki czemu można bardzo precyzyjnie dobrać olej do swoich preferencji, stylu jazdy i wymagań producenta. Jeśli często pionujemy motocykl używajmy tylko syntetycznych środków smarnych. Mają one specjalne dodatki wypierające powietrze z oleju, są stabilniejsze i ograniczają do maksimum tarcie spoczynkowe amortyzatorów.
Przy okazji wymiany oleju można pokusić się o regulację układu zawieszenia, aby dostosować go do naszych możliwości. Należy jednak pamiętać, że nie jest to łatwa czynność i wymaga dużego doświadczenia, więc jeśli nie czujemy się w tej dziedzinie zbyt pewnie, warto zlecić taki zabieg profesjonalistom.

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 9 – Układ przeniesienia napędu/łańcuch napędowy

W trakcie przeglądów często pomijanym przez motocyklistów układem jest układ przeniesienia napędu, czyli najczęściej łańcuch napędowy. Ważne jest sprawdzenie jego napięcia, czystości oraz nasmarowania. Napięcie powinno być zgodne z zaleceniami producenta. Zbyt mocne lub zbyt słabe zaowocuje bardzo szybkim zużyciem zarówno samego łańcucha, jak i współpracujących z nim zębatek. Po skontrolowaniu i ewentualnym wyregulowaniu napięcia musimy łańcuch odpowiednio nasmarować.
Jeśli łańcuch jest zabrudzony, powinniśmy przed nasmarowaniem dokładnie go umyć. Należy pamiętać, że łańcuch motocyklowy jest, wbrew pozorom, dość skomplikowanym mechanizmem i nie można go czyścić używając np. benzyny ekstrakcyjnej, gdyż grozi to zniszczeniem uszczelnień. Używajmy do tego specjalnych środków, które są odporne na działanie zanieczyszczeń, wilgoci i brudu, jak np. Castrol Chain Cleaner. 
Po oczyszczeniu i osuszeniu musimy łańcuch nasmarować (do smarowania łańcucha można zastosować środek Castrol Spray O-R, a do motocykli sportowych Castrol Chain Lube Racing). Jest to bardzo ważna czynność i należy wykonywać ją często. Pozwoli to przedłużyć żywotność całego układu przeniesienia napędu.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 10 – Motocyklista

Ostatnim krokiem przygotowań do sezonu motocyklowego powinno być przygotowanie organizmu motocyklisty. Ważne jest, by kierowca wsiadając na motocykl był w dobrej formie fizycznej.
– Jeśli ktoś myśli, że jazda na motocyklu to łatwa sprawa, to jest w błędzie. Przed sezonem bardzo ważne jest zadbanie o masę mięśniową i kondycję. W trakcie jazdy motocyklem znacznie rośnie liczba uderzeń serca na minutę. W ramach przygotowań polecam rower, bieganie i siłownię. Przy czym na siłowni warto skupić się na większej liczbie powtórzeń z mniejszym ciężarem, a nie na budowaniu masy – radzi Kurowski

Motocykl gotowy do sezonu

Kompleksowo wykonany przegląd pozwoli lepiej poznać stan techniczny motocykla i przedłuży jego życie. Częste przeglądy i wymiany płynów uchronią nas przed nieoczekiwanymi awariami i pozwolą pracować wszystkim mechanizmom nawet pod największym obciążeniem. – Im bardziej profesjonalnie kierowca chce jeździć, tym większe są koszty związane z eksploatacją motocykla. W tym wypadku nie warto jednak oszczędzać na cenie, a co za tym idzie na jakości. Jeśli ktoś chce jeździć profesjonalnie, to musi dbać o motocykl jak o niemowlę – dodaje Łukasz Kurowski.

Zobacz też: Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Tekst: Michał Izdebski, Dział Techniczny Castrol

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA