Kategorie

Test Triumph Tiger 800 XC: łobuzerskie enduro

Kajetan Sokołowski
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC należy do segmentu turystycznych enduro. Większość motocyklistów „coś o nim słyszała”, ale my postanowiliśmy wyrobić sobie własne zdanie na jego temat. W redakcyjnym teście Triumph Tiger 800 XC.

Przyznam, że do tej pory nie miałem okazji poruszać się produktami angielskiej marki, jednak bardzo dużo o nich słyszałem. Opinie, które krążą wśród użytkowników tych sprzętów wcale nie są dalekie od rzeczywistości. Przy odbiorze motocykla, zostałem poinformowany, że jak coś zepsuję to będę musiał za to zapłacić, więc ochota na odkręcania jakoś mi przeszła... Jednak nie trwało to długo, bo już na drugich światłach lewa ręka przejęła kontrolę nad umysłem i strzeliła ze sprzęgła, czego efektem była długa piękna guma. Motocykl jest w 100% godny swojej nazwy (Tiger) -ten sprzęt na pewno nie jest dla początkujących. Tyle słowem wstępu.

Jeżeli chodzi o walory estetyczne no cóż. Można się zakochać, albo oślepnąć. Triumph nie poszedł na kompromis i stworzy cyborga, który aż prosi się o codzienną dawkę błota. Reflektory i szyba tworzą wrażenie, jakbyśmy mieli do czynienia z transformerem, a nie pojazdem dwukołowym. Cała linia motocykla jest pełna ostrych kształtów, a jedyne co jest obłe to koła. Ja się zakochałem.

Zobacz też: Test Suzuki DL 650 V-Strom: energiczny i wygodny

Nie wiem skąd w tym angliku tyle wigoru, bo przecież na wyspach to deszcze, chód i mgły, a Tiger w żadnym wypadku nie zamula. Trzycylindrowa jednostka o pojemności 800 ccm jest godna podziwu, bo oddaje do dyspozycji kierowcy pokłady mocy w każdym momencie. Do tej pory chyba nie spotkałem się z tak żwawym enduro. Jazda na jednym kole nie stanowi żadnego problemu, a silnik ochoczo kręci się do czerwonego pola, przyjemnie przy tym rycząc. Według mnie, powinien istnieć nakaz montowania trzycylindrowych silników w motocyklach.

Silnik Triumpha Tigera 800 XC generuje 94 KM i 79 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Takie parametry powinny zadowolić każdego, niezależnie od wieku i płci. Najwięcej frajdy daje sposób, w jaki kierowca może dysponować tymi przybytkami. MOC jest dostępna już od najniższych obrotów i przez cały zakres nie widać jej końca. Zarówno powolne toczenie się na najwyższym biegu, jak i piłowanie blisko odcięcia sprawiają niesłychaną frajdę. Niestety nie jest to zbyt oszczędna jednostka i spalanie na poziomie 6,5-7 l na 100 km nie powinno nikogo zdziwić.

Zawieszenie i układ jezdny są klasą samą w sobie. Z przodu mamy zawieszenie Showa upside-down o naprawdę terenowym skoku, jednak jest ono na tyle sztywne, że przód nie nurkuje przy ostrzejszym hamowaniu, do czego już zdążyliśmy się przyzwyczaić w motocyklach typu enduro. Z tyłu również mamy Showa, tym razem z regulacją. Motocykl prowadzi się niezwykle stabilnie zarówno przy małych i dużych prędkościach. Zawdzięczamy to ramie wykonanej ze stalowych rur, która nadaje niesamowitą sztywność konstrukcji.

Zobacz też: Test Honda NC700X: Urządzenie uniwersalne

Hamulce zasługują na oddzielny rozdział, jednak aby zbędnie nie przedłużać, powiem tylko że są mega skuteczne i bardzo precyzyjnie można je dozować. Podobno ABS można wyłączyć jednak ja z wiadomych przyczyn się nie odważyłem, jednak dla fanów offroadu może to być spore udogodnienie.

Jazda tym motocyklem to wielka przyjemność. Przejdźmy zatem do pozycji za sterami, która jest bardzo wygodna, a szeroka kierownica ułatwia manewrowanie w gąszczu ulicznym i leśnym. W sposób agresywny zachęca nas do wstania i skręcenia z ulicy w pobliski park i porozrabiania na łonie natury. Jak już jesteśmy przy tym to warto zauważyć, że testowy Tiger został wyposażony w reflektory przeciwmgielne i porządną jak na serie, osłonę silnika. Ponadto kierownica i siedzisko posiadają możliwość regulacji, co powinno zadowolić wszystkich jeźdźców.

Zobacz też: W co się ubrać na motocykl?

Cena tego sprzętu nie należy do kategorii dumping, jednak myślę, że warto zapłacić 42 900 polskich złotych za ten sprzęt, bo różnicę w jakości czuć wyraźnie, kiedy spojrzymy na tańszą konkurencję. Takie smaczki, jak tylna lampa w technologii LED, czy przewody w stalowym oplocie, sprawiają, że w żaden sposób nie poczujemy niedosytu. Ponadto mamy bogatą ofertę wyposażenia dodatkowego, takiego chociażby jak kufry, gmole, osłony itd. Nie wspomniałem o wielu rzeczach, które mogą się wydawać istotne takie jak choćby ochrona przed wiatrem, czy deszczem, jednak ma to swój powód. Na tym motocyklu będziecie chcieli jeździć nawet kiedy będzie –20 stopni na zewnątrz.

Nie wspomniałem również o wersji bardziej ucywilizowanej, jednak sądzę, że nie warto mieszać wrażenia z jazdy tymi dwoma motocyklami, bo mimo prawie identycznego wyglądu, silnika i innych rzeczy, zasługują na dwa oddzielne artykuły.  Może w przyszłości dokonamy jakiejś konfrontacji? Gdzie bym uplasował ten sprzęt na dzisiejszym rynku? Zapewne na pudle swojego segmentu. 

Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Triumph Tiger 800 XC
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    22 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.