REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Technika prawidłowego hamowania

Artur Kapłan
Jak prawidłowo zahamować motocyklem? Fot. Fotolia
Jak prawidłowo zahamować motocyklem? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie jest jedną z podstawowych czynności, którą należy opanować mając zamiar poruszać się motocyklem po drogach publicznych. Z pozoru czynność banalna do wykonania może okazać się przyczyną upadku jeśli zostanie wykonana w nieodpowiedni sposób.

REKLAMA

Mamy trzy zasadnicze narzędzia do zatrzymania motocykla: hamulec przedni, hamulec tylny i silnik. Podczas standardowego hamowania można użyć dowolnego środka pozwalającego na zatrzymanie maszyny. Problem pojawia się, gdy chcemy pobawić się w jazdę sportową lub musimy awaryjnie zatrzymać nasz motocykl aby uniknąć zderzenia z przeszkodą.

REKLAMA

W znacznej większości motocykli najefektywniej wygląda hamowanie za pomocą przedniego hamulca. W momencie zauważenia przeszkody na drodze powinno się nacisnąć dźwignię hamulca z taką siłą, aby nie zatrzymać przedniego koła (mowa o motocyklach bez ABS). Zatrzymanie motocykla w taki sposób jest bardzo trudne i wymaga od bikera dużej ilości ćwiczeń. Jeśli jednak przednie koło zostało zablokowane, a motocyklista zachował choć odrobinę zimnej krwi, powinien zmniejszyć siłę przyłożoną do klamki hamulca lub nawet zwolnić całkowicie zacisk, po czym podjąć kolejną próbę hamowania. Zablokowanie przedniego koła może mieć opłakane konsekwencje zarówno dla jeźdźca jak i dla jego maszyny. Najprawdopodobniejsze są dwa scenariusze wydarzeń. Pierwszy zakłada, że motocyklista nie zdąży zaprzeć się o bak i jego przesuwające się ciało spowoduje powstanie momentu obrotowego, którego oś umiejscowiona będzie w punkcie styku opony z asfaltem i motocykl wykona efektowne stoppie kończące się hałasem giętej blachy i łamanych owiewek. Rozwój sytuacji może wyglądać w ten sposób, że zablokowane przednie koło zacznie sunąć w kierunku najmniejszego oporu (prawdopodobno w bok), co również w większości przypadków kończy się upadkiem.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Do hamowania awaryjnego można użyć hamulca tylnego jako środka wspomagającego hebel przedni. Pamiętać jednak należy, że udział sił hamujących wynikający z użycia tylnego hamulca jest znikomy. Przyczyną tego jest uniesienie tylnej sekcji motocykla podczas hamowania. Jeśli jednak przedni hamulec naciśniemy zbyt słabo i tylne koło będzie miało odpowiednio dużą przyczepność to konsekwencje tego działania mogą być podobne jak w przypadku niewłaściwego hamowania samym hamulcem przednim. Zablokowane tylne koło może spowodować, że motocykl stanie pod kątem do pierwotnego kierunku jazdy. Jeśli motocyklista w porę zauważy takie zachowanie swojego rumaka i zdejmie prawą nogę z dźwigni, to jednoślad powinien odzyskać stabilność. Natomiast w najgorszym przypadku motocykl stanie pod tak dużym kątem, że siła tarcia działająca na tylne koło spowoduje jego zatrzymanie, a motocyklista zostanie wyrzucony z siodła i przeleci ładnych parę metrów zanim uderzy w ziemię.

Zobacz też: Poruszanie się motocyklem w korku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zatrzymania motocykla możemy użyć silnika. Serce naszego jednośladu może być dobrym narzędziem wspomagającym hamulce. Należy pamiętać, że wykorzystując jednostkę napędową podczas spowalniania motocykla oszczędzamy paliwo. Siła hamowania motorów jest różna w zależności od układu i ilości cylindrów. Wiadomo, że motocykl taki jak Honda VFR750 będzie znacznie efektywniej hamował silnikiem niż Suzuki GSX-R750. W przypadku motocykli z silnikami o układzie cylindrów w literę V należy uważać na hamowanie silnikiem w czasie pokonywania zakrętów. Nie jeden początkujący motocyklista wylądował w szpitalu po tym jak podczas pokonywania zakrętu odjął gwałtowanie gazu.

Zobacz też: Poruszanie się motocuklem w grupie

Jadąc motocyklem i widząc zakręt powinniśmy dostosować prędkość jazdy przed pochyleniem motocykla. Jest to bardzo istotne, aby wszelkie czynności związane z dostosowaniem prędkości do trudności zakrętu zakończyć jeszcze przed wychyleniem naszego jednośladu. W sam zakręt powinniśmy wchodzić na odpowiednio zredukowanym biegu, tak aby w każdym momencie mieć do dyspozycji moc, która pozwoli nam na sprawne wyjście z łuku. W początkowej fazie zakrętu gaz powinien być w pozycji neutralnej, tak aby silnik ani nie hamował ani nie ciągnął.

Zobacz też: Jazda po mokrej nawierzchni

Hamowanie w czasie pokonywania łuku jest nie wskazane. Jeśli jednak nie zmniejszyliśmy odpowiednio prędkości przed zakrętem lub z innych przyczyn musimy nacisnąć na hamulec powinniśmy wykonać to jak najdelikatniej i płynnie. Podczas zmniejszania prędkości gdy pokonujemy winkiel powinniśmy przygotować się na to, że motocykl będzie chciał „wstać” z pochylenia. Zjawisko to można kontrolować dzięki odpowiedniemu balansowi ciałem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA