REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Artur Kapłan
Jak prawidłowo jeździć z pasażerem? Fot. Fotolia
Jak prawidłowo jeździć z pasażerem? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podróżowanie z pasażerem to dość ważny temat dotyczący techniki jazdy. Dodatkowa osoba na tylnym siedzeniu powoduje przesunięcie środka ciężkości w górę jednośladu co skutkuje zmniejszeniem stabilności w czasie jazdy. Całkowicie inny rozkład masy motocykla zmusza kierowcę do zmiany stylu jazdy i co najważniejsze – do wcześniejszego reagowania na to co dzieje się na drodze.

Należy pamiętać, aby ciężar pasażera nie przekraczał w znaczny sposób naszej masy ciała. Utrzymanie równowagi w przypadku gdy plecaczek waży półtora razy tyle co my może przypominać próbę utrzymania w pionie kuli do kręgli na metrowym kiju. Każdy moment utraty równowagi może skończyć się z hukiem poprzedzonym rozpaczliwymi próbami łapania równowagi. Dla obserwatorów będzie to widok co najmniej zabawny, a dla samego zainteresowanego plama na honorze większa niż dług publiczny naszego kraju.

REKLAMA

Zobacz też: Poruszanie się motocyklem w korku

REKLAMA

Zanim jednak wsiądziemy z pasażem na motocykl należy udzielić mu kilku rad. Osoba która chce
z nami podróżować powinna wysłuchać ich dla wspólnego dobra. Plecaczek ową pogadankę może  odbierać jako zbędne ględzenie i moralizatorstwo, lecz zaraz po ruszeniu z miejsca przekona się, że warto zastosować się do wskazówek kierowcy.

Zacznijmy od podstawowej rzeczy, którą nasz towarzysz podróży powinien wiedzieć. Pierwszą osobą wsiadającą na motocykl jest kierowca. Pasażer może zająć miejsce na kanapie dopiero gdy kierowca usiądzie wygodnie i stabilnie trzyma jednoślad w pozycji pionowej. Odwrotna kolejność obowiązuje przy zsiadaniu. Osoba podróżująca na tylnym siedzeniu powinna pierwsza zejść z motocykla, ale jedynie wtedy kiedy kolega zasiadający za sterami  zezwoli na to.

Zobacz też: Poruszanie się motocuklem w grupie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeśli już pozwolimy koledze/koleżance na zajęcie miejsca za naszymi plecami, to powinna to być pozycja stabilna i nie utrudniająca jazdy. Niejednokrotnie obserwuje się zjawisko stukania kaskiem o kask w czasie przyspieszania lub hamowania. Bardzo uciążliwe dla kierowcy jest też przesuwanie się pasażera na tylnej kanapie – zwłaszcza przy hamowaniu. Aby zapobiec takim zjawiskom pasażer powinien mocno ściskać udami kierowcę, a jego ręce powinny oplatać tułów kolegi. Dopuszczalne jest też trzymanie się za bak obiema rękami, lecz taka jazda jest bardzo męcząca i odczuwalna na drugi dzień w postaci zakwasów. Stanowczo odradza się ulokowanie obu rąk na rączkach na tyle motocykla. W razie niespodziewanego hamowania może skończyć się to poważną kontuzją, a w najgorszym wypadku upadkiem obojga podróżników.

Należy tutaj wspomnieć o licznych akcesoriach ułatwiających jazdę jako plecaczek. Motocyklista może wyposażyć swojego rumaka w rączki przyklejane do baku lub takie przykręcane śrubami przy wlewie paliwa. Samego biker’a też tyczy się kilka żelaznych zasad których nieprzestrzeganie może mieć bolesne konsekwencje. Pierwsza z nich to konieczność ściskania baku udami. Wiadome jest, że jazda z bez przerwy napiętymi mięśniami nie jest możliwa, dlatego ten punkt tyczy się głównie hamowania. Podczas mocnego naciśnięcia prawej manetki nasz niedoświadczony pasażer może wylądować całym ciężarem ciała na naszych plecach. Jeśli zdążymy zareagować to zaprzemy się o kierownicę i w ten sposób stracimy trochę sterowności. W gorszym przypadku będziemy zmuszeni do zatrzymania się na poboczu i odczekania dłuższej chwili aż nasze klejnoty rodowe wydobrzeją.

Zobacz też: Jazda po mokrej nawierzchni

Jadąca z nami osoba powinna zostać poinstruowana jak ma się zachowywać w czasie jazdy. Człowiek siedzący za naszymi plecami powinien być jak nasz cień. Osoba z którą jeździmy powinna mieć zaufanie do nas i do naszych umiejętności. Jeśli tak nie będzie to w pierwszym szybciej pokonywanym zakręcie plecaczek będzie próbował „podnieść” motocykl do pionu  co znacznie utrudni kierowcy pokonanie winkla bez wywrotki. Nie wskazane jest też aby pasażer pogłębiał kąt złożenia motocykla przechylając się ku wewnętrznej stronie zakrętu.

Zachowanie takie może być znacznie gorsze w skutkach od zarysowanego wcześniej. Naszemu pomocnemu koledze możemy z góry podziękować za próby zwiększenia stabilności motocykla w czasie postoju poprzez sięganie nogami do podłoża. Początkującemu, niepewnie czującemu się motocykliście z pewnością to nie pomoże. Również nie są mile widziane różnego rodzaju dynamiczne ruchy, które mogą spowodować utratę równowagi duetu siedzącego na motocyklu.

Zobacz też: Jazda motocyklem po drodze z koleinami

Jadąc z pasażerem powinniśmy pamiętać o tym, że środek ciężkości naszej maszyny znajduje się wyżej niż w momencie gdy podróżujemy sami. Szczególnie ważne jest to podczas przebijania się przez gąszcz miejskich ulic. Chwila nieuwagi podczas przeciskania się między katamaranami skutkować może uszczupleniem naszego portfela o wartość elementów blacharskich które uszkodzimy podczas niezapomnianego lotu w stronę maski jadącego obok auta.

Siadając na motocykl z drugą osobą należy pamiętać, że spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność. Odpowiednie poinstruowanie pasażera jest tak samo ważne dla niego jak i dla nas. Kierowca jednośladu powinien jeździć maksymalnie skupiony. Biker musi przewidywać rozwój sytuacji na drodze ze znacznym wyprzedzeniem, a jego styl jazdy powinien być bardzo płynny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA