REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poruszanie się motocyklem w grupie

Artur Kapłan
Jazda w grupie Fot. Fotolia
Jazda w grupie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną za charakterystycznych cech kultury motocyklowej są wspólne przejażdżki. Aby podczas grupowych wojaży nie wydarzyło się nic złego należy zapoznać się z podstawowymi zasadami poruszania się grupie.

Każdy z motocyklistów ma swoje nawyki dotyczące jazdy motocyklem. Jadąc w grupie należy wyzbyć się pewnych zachowań na rzecz wspólnego bezpieczeństwa. Podporządkowanie się zasadom jest kluczem do przynoszącej radość jazdy z grupą znajomych.

REKLAMA

Motocykle jadące w zwartym szeregu powinny jechać jeden za drugim, lecz nie „gęsiego”, ale powinny tworzyć w zasadzie dwa rzędy. Pierwszy rząd powinien poruszać się blisko środkowej linii drogi i w jego skład powinny wchodzić motocykle nieparzyste (pierwszy, trzeci, piąty, itd.). Druga kolumna winna poruszać się bliżej krawędzi jezdni, a w jej skład wchodzą motocykle parzyste (drugi, czwarty, szósty, itd.). Takie ustawienie motocykli w swoisty „zygzak” daje poszczególnym bikerom więcej miejsca na wszelkie manewry.

Zobacz też: Jazda po mokrej nawierzchni

Motocykliści przed wyruszeniem w trasę powinni wybrać dwóch osobników z pośród siebie, którzy będą pełnić specjalne funkcje. Osoby te powinny odznaczać się dobrą techniką jazdy, umiejętnością odnalezienia się w trudnych sytuacjach oraz dobrą orientacją w terenie. Jedna z tych osób dodatkowo powinna dysponować jednym z najmocniejszych motocykli w ekipie. Rola bikerów o których mowa jest kluczowa dla sukcesu projektu jakim jest wspólna przejażdżka. Jeden z wyznaczonych jeźdźców będzie liderem grupy i to na jego głowie będzie prowadzenie całej eskapady do celu. Zadaniem pierwszego motocyklisty będzie także kontrolowanie w lusterku czy za jego plecami wszystko jest w porządku. Drugi z najwybitniejszych motocyklistów w zespole (ten z mocniejszym motocyklem) będzie jechał jako ostatni. Nazwijmy go „zamykającym”.  Jego zadaniem będzie pilnowanie, aby nikt się nie zgubił. Jeśli jednak coś się wydarzy i któryś z kolegów zostanie z tyłu, to zamykający powinien wyprzedzić całą kolumnę i powiadomić lidera o tym co się wydarzyło, a następnie zatrzymać wszystkich motocyklistów.

Zobacz też: Jazda motocyklem po drodze z koleinami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejność innych motocyklistów w kolumnie jest w zasadzie dowolna, chociaż preferowany jest porządek w którym najsłabsi i posiadający najwolniejsze sprzęty bikerzy jadą zaraz za liderem.

W czasie poruszania się po jednopasmowej drodze i napotkaniu powoli jadącego pojazdu, decyzję o wyprzedzaniu podejmuje lider. Nikt inny nie powinien rozpoczynać manewru wyprzedzania zanim nie zrobi tego lider ekipy. Jeśli ten wyprzedzi spowalniający pojazd to następni motocykliści mogą również go wyprzedzić (w kolejności takiej jak jadą w kolumnie). Inaczej ma się sprawa wyprzedzania na drodze dwupasmowej. Zakładamy, że kolumna motocyklistów porusza się prawym pasem i napotyka na powoli jadący autobus. Wtedy zamykający spogląda w lusterko i jeżeli nic nie nadjeżdża to zmienia pas ruchu blokując w ten sposób cały pas jezdni i gwarantując bezpieczeństwo swoim kolegom. Reszta motocyklistów widząc to powinna zmienić pas na lewy i kolumna w całości może wyprzedzić spowalniający ją pojazd.

Zobacz też: Nocna jazda motocyklem

REKLAMA

Przejazd przez skrzyżowania bez sygnalizacji świetlnej rządzi się swoimi prawami. Motocykliści powinni zmniejszyć odległości między sobą na tyle żeby żaden inny pojazd nie wcisnął się między nich. Zaraz po wjeździe na skrzyżowanie (ewentualnie rondo) drugi i trzeci biker blokują całe skrzyżowanie umożliwiając całej kolumnie pojazdów bezpieczny przejazd. Gdy już wszyscy opuszczą skrzyżowanie blokujący motocykliści powinni dołączyć na koniec kolumny.

Sytuacja ma się inaczej w przypadku skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Jeśli ktoś nie zdąży przejechać to na każdym kolejnym zakręcie powinien zatrzymać się ostatni jadący w kolumnie motocyklista aby pokazać drogę doganiającym ekipę kolegom.

Zobacz też: Nowości Hondy na 2012: NC 700S i NC 700X

Motocykliści przed wyruszeniem w trasę powinni umówić się na określone sygnały w języku migowym. Wiadomo, że jednemu może szybciej skończyć się paliwo i powinien w jasny i zrozumiały sposób dać kolegom znak aby na najbliższej stacji benzynowej zrobić postój. Znaki te powinny dotyczyć takich zagadnień jak wyłączenie kierunkowskazu (często zdarza się, że ktoś jedzie z włączonym kierunkowskazem przez dłuższy czas), prośby zwiększenia lub zmniejszenia tempa podróży czy też sprawy tak błahej jak potrzeba fizjologiczna.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA