REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Świat włoskiej mody to Armani, Gucci i Dolce & Gabbana. W motoryzacji w tym samym czasie rządziła Pininfarina, Giugiaro i właśnie Bertone! Dziś przypomnimy najpiękniejsze projekty ostatniego z domów stylistycznych.

Bertone to jeden z najważniejszych, włoskich domów projektowych w świecie motoryzacji. Firma współpracowała z takimi markami jak Abarth, Alfa Romeo, Aston Martin, Citroen, Ferrari, FIAT, Lancia, Lamborghini, Mercedes, Opel czy Volvo. Skutkiem tej współpracy stała się seria kultowych już projektów samochodów. Jakich? Oto najważniejsze przykłady!

REKLAMA

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach

Lamborghini

Lamborghini Countach zostało zaprezentowane w roku 1974 i tak naprawdę z miejsca zdobyło serca motomaniaków! Nadwozie coupe było muskularne i niezwykle przysadziste. Potężne wrażenie robiły też wloty powietrza w tylnej części, ogromnych rozmiarów skrzydło ustawione nad tylnym pasem oraz przód emanujący skupionymi oczami i mięsistymi policzkami. A na designie zalety Countacha dopiero zaczynały się. Bo coupe było dzikie na drodze! Topowy wariant ważył blisko 1600 kilogramów i osiągał pierwszą setkę w 4,5 sekundy. Ten model Lamborghini to jeden z najważniejszych projektów w historii Bertone. Auto jest dziś prawdziwie kultowe.

Lancia Stratos HF

Lancia Stratos HF

Lancia Stratos HF

Lancia

Lata siedemdziesiąte miały całą serię motoryzacyjnych legend. A jedną z jaśniejszych - zaraz obok Countacha czy Miury - był właśnie Stratos HF. Ciekawostki? Wszystkie trzy coupe wyszły spod ręki jednego człowieka. Mowa oczywiście o Marcello Gandinim pracującym w studiu Bertone. Karoseria Stratosa była i nowoczesna, i zaskakująca. Przód miał formę klina, część pasażerska była zaprojektowana w zgodzie z zasadami aerodynamiki, podczas gdy tył otrzymał duże niczym hamburgery i okrągłe lampy. Lancia Stratos HF miała jednak więcej asów w rękawie. W końcu samochód w wersji drogowej ważył zaledwie 980 kilogramów (czyli niewiele więcej od Skody Citigo), ale był napędzany 2.4-litrową V-szóstką o mocy 190 koni mechanicznych. Stratos to też mistrz. W roku 1974, 1975 i 1976 model zdobył mistrzostwo WRC.

Citroen XM

Citroen XM

Citroen XM

Materiały prasowe Citroen

Citroen zawsze lubił chadzać swoimi drogami. Po raz kolejny udowodnił to w maju roku 1989 podczas prezentacji Citroena XM. Liftback segmentu E postawił na nowoczesną technologią oraz... niesamowity design. Bertone opracowało karoserię XM-a w taki sposób, że przybiera ona formę klina. Zaczyna się od idealnego pod względem aerodynamicznym przodu z eleganckimi lampami, a następnie serią przetłoczeń płynnie przechodzi w załamanie zarysowane na wysokości końca tylnych drzwi oraz kończy się klasycznym tyłem podkreślonym za pomocą gustownego spojlera. W skrócie tego auta nie dało się lepiej zaprojektować! Skutek? Citroen uzyskał tytuł Car of the Year 1990 - otrzymał dwukrotnie więcej głosów np. od Mercedesa SL R129.

Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo

Lista kultowych projektów lat siedemdziesiątych oraz najładniejszych samochodów Bertone nie byłaby pełna, gdyby nie pojawiła się na niej Alfa Romeo Montreal. Coupe słynie z przednich lamp umieszczonych częściowo za metalowymi roletkami, wyrazistych wlotów powietrza na bokach pojazdu oraz trójkątnemu wlotowi na masce. Model był napędzany 2.6-litrową V-ósemką o mocy 200 koni mechanicznych i przez pierwsze dwa lata sprzedaży był prawdziwym hitem! Niestety w roku 1973 pojawił się kryzys energetyczny i załamanie na rynku samochodów luksusowych. Skutek? Produkcja Alfy Romeo Montreal trwała do roku 1977, przy czym w ostatnim roku sprzedano zaledwie 27 sztuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura

Lamborghini

Lamborghini Miura ma kilka powodów do dumy. Pierwszy i jednym z bardziej oczywistych jest design nadwozia. Bertone stworzyło karoserię coupe w taki sposób, aby urzekała płynnością linii. I choć każda krawędź jest gładka, auto posiada jednocześnie serię muskularnych przetłoczeń oraz wyraziste, okrągłe światła z przodu. Coupe przyniosło jednak rynkowi supersamochodów jedną z ważniejszych rewolucji. O czym mowa? To pierwszy model, który miał dwumiejscową kabinę i silnik umieszczony centralnie. Od czasów Miury ta koncepcja stała się standardem wśród aut super-sportowych. Lamborghini Miura to też pojazd niezwykle mocny. W roku 1966 było napędzane 4-litrową V-dwunastką dysponującą stadem 350 koni mechanicznych.

Volvo 780

Volvo 780

Volvo 780

Materiały prasowe Volvo

Na początku lat osiemdziesiątych Szwedom zamarzyło się nadwozie typu coupe. Aby wykonać pracę możliwie najlepiej, Volvo w charakterze bazy technologicznej wykorzystało model 760, a następnie zatrudniło Bertone do stworzenia nadwozia. Co można o nim powiedzieć? Być może nie powala i być może nigdy nie wejdzie do kanonu motoryzacyjnych piękności. Ma jednak w sobie coś innego - wyważa charakterystyczną, szwedzką stylizację z naprawdę dużą dozą zgrabności. Volvo 780 jest modelem o tyle ciekawym, że w sprzedaży funkcjonowała np. wersja Turbo. Miała 203 konie mocy i przyspieszała do pierwszej setki w 8,7 sekundy. Poza tym 780-tka jako owa nie cieszyła się dużym zainteresowaniem. Auto było produkowane przez 5 lat i w tym czasie powstało tylko 8518 egzemplarzy. Dziś każdy z nich jest zatem białym krukiem rynku wtórnego!

BMW 3200 CS

BMW 3200 CS

BMW 3200 CS

BMW

Historia tego grand tourera jest dość ciekawa i zaczyna się w roku 1960. To wtedy Helmut Werner Bonsch - ówczesny szef marketingu BMW wpadł na pomysł, aby podczas produkcji nowego modelu wykorzystać nadwozie Lancii Flaminy. Licencję na jego produkcję wystarczyło kupić od Pininfariny, a następnie zamontować na grillu logo niemieckiej marki. Na taki scenariusz nie zgodziło się szefostwo bawarskiej firmy. To poleciło Bonschowi kontakt z Bertone i pracę nad całkowicie nowym nadwoziem. Tak w roku 1962 powstało BMW 3200 CS. Model ma niezwykle prostą linię. W tej prostocie ukrywa się jednak esencja elegancji i nieco sportowych emocji. Coupe do napędu wykorzystywało 3.2-litrową V-ósemkę z dwoma gaźnikami o mocy 160 koni mechanicznych. Sprzedaż? Ta zakończyła się w roku 1965. W sumie powstały zaledwie 603 sztuki - to dziś jedno z najrzadszych BMW.

Alfa Romeo Giulietta Sprint

Alfa Romeo Giulietta Sprint

Alfa Romeo Giulietta Sprint

Alfa Romeo

Włosi od zawsze wiedzieli, że podczas projektowania samochodów najlepiej postawić na duże nazwiska. Właśnie dlatego w procesie projektowania modeli Giulietta na początku lat pięćdziesiątych udział wzięły takie firmy jak Pininfarina, Zagato i Bertone. Ostatnie ze studiów odpowiadało za design nadwozia modelu Sprint - mówiąc prostym językiem chodziło o coupe. To miało nieco spokojniej poprowadzoną linię nadwozia od sedana, ale jednocześnie zachowało charakterystyczny grill rozchodzący się w trzech kierunkach. Zwieńczeniem designu przodu stały się dwie okrągłe lampy - umieszczone na mocno zaznaczonych błotnikach wyprowadzonych jeszcze z okolicy przednich drzwi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA