Kategorie

Top 10: Czy wiesz, że... te rozwiązania w autach pochodzą z motosportu?

Audi Quattro
Audi
Świat motosportu dostarcza ważnych emocji. Świat motosportu to jednak też próbnik możliwości technologicznych dla inżynierów. Kolejne innowacje są wdrażane do samochodów sportowych, a następnie po okresie prób trafiają do segmentu aut cywilnych. Przykłady? Tych poszukamy właśnie dziś.

Silnik DOHC

Honda DOHC VTEC silnik

Na czym polega system DOHC? To nic innego jak zastosowanie w głowicy dwóch wałków rozrządu. Jeden służy do obsługi zaworów ssących, a drugi wydechowych. Zalety takiego układu są dość oczywiste. Konstruktorzy mogą zastosować większą ilość zaworów, a to przekłada się na wyższą efektywność procesu spalania i tym samym większą moc oraz oszczędność. Magia silnika DOHC została co prawda odkryta przez świat motosportu, dość szybko zauroczył się nią jednak również Aurelio Lampredi - legendarny inżynier Ferrari i Fiata. Zbudował dla drugiej z marek silnik Twin Cam, który zadebiutował już w roku 1966 i był montowany m.in. w FSO Polonezie.

Turbosprężarka

turbina turbo turbosprężarka Fot. Fotolia

Dziś turbosprężarka jest jednym z najlepszych sposobów na zapewnienie silnikowi mocy i... oszczędności. Jej historia na rynku motoryzacyjnym nieśmiało zaczynała się jednak na początku lat sześćdziesiątych. Dokładnie w roku 1962 Oldsmobile zaprezentował model Jetfire. Piękne coupe nie przyjęło się. Tym samym turbosprężarka na lata zeszła na margines. Powróciła tak naprawdę dopiero w roku 1977, a wszystko za sprawą teamu Renault i doładowanego bolidu RS01. Od tego momentu zaczęło się... Turbo było stosowane przez BMW, Alfę Romeo, Porsche czy nawet Ferrari. Na rynku motoryzacyjnym kariera doładowania zaczęła się tak naprawdę pod koniec lat dziewięćdziesiątych. A na dobre wystartowały ją zyskujące popularność diesle nowych generacji.

Napęd 4x4

Race Of Champions Audi Quattro

Fakt, że dziś coraz większa liczba mocnych aut posiada czteronapęd, zawdzięczamy w dużej mierze Grupie B i zaprezentowanej w roku 1980 legendzie - Audi Quattro. Coupe zrobiło błyskotliwą karierę w rajdach. Na tyle błyskotliwą, że napęd na cztery koła na stałe wszedł do kolorytu mistrzostw świata, a także zaczął rozpalać wyobraźnię kierowców na całym świecie. Dziś odpowiedzialna głowa rodziny marzy o wielkim kombi lub SUV-ie z mocą trafiającą na obydwa koła. I nie chodzi w tym o emocje, a raczej bezpieczeństwo podróży!

Sekwencyjna skrzynia biegów

Sekwencyjna skrzynia biegów

Przełom XX i XXI wieku miał przynieść rewolucję na rynku samochodów osobowych. Firmy zaczęły bowiem tworzyć przekładnie automatyczne, które pozwalały na sekwencyjną - tj. prawie manualną - zmianę biegów. W jaki sposób? Kierowca aby wrzucić wyższe lub niższe przełożenie przesuwał dźwignię. Skąd wzięło się rozwiązanie? Po raz pierwszy w historii stało się częścią m.in. wyścigowego Porsche 962 z roku 1984. Na rynku pojazdów osobowych niestety nie spisywało się najlepiej. A przykładem tego były Smarty, sportowe modele BMW czy Alfy Romeo z przekładnią Selespeed.

Mocne hybrydy

McLaren P1

Napęd hybrydowy kojarzy się głównie z miastem i ekologią. Na początku drugiej dekady XXI wieku Toyota postanowiła przełamać ten schemat. Właśnie dlatego w wyścigach FIA w roku 2012 zadebiutował bolid Toyota TS030. Moc? Bazę stanowi 3.4-litrowa V-ósemka dysponująca stadem 530 koni mechanicznych. Wspiera ją jednak system oparty o super-kondensatory mogący zwiększyć możliwości układu napędowego o kolejne 300 koni. Technologię hybrydową z powodzeniem np. w Le Mans wykorzystywało również Audi w modelu R18. Niezwykle cenne doświadczenia zdobyte na torze sprawiły, że na rynku mogły zadebiutować takie modele jak Porsche 918 Spyder, McLaren P1 czy Ferrari LaFerrari.

Hamulce tarczowe

hamulce, tarcze, zaciski

Równolegle z podnoszeniem mocy wyścigowych i torowych aut, inżynierowie myśleli również o skutecznych sposobach ich zatrzymywania. Z pomocą przyszły hamulce tarczowe, dużo bardziej wydajne od bębnowych, przede wszystkim dzięki lepszemu chłodzeniu. To kolejne rozwiązanie, które wywodzi się z motosportu. Po raz pierwszy hamulców tarczowych w samochodzie użyto w połowie XX w. System promował Jaguar, a konkretnie model C-Type, który w 1953 roku wygrał wyścig 24 Hours of Le Mans. Dzisiaj hamulce tarczowe znajdziemy w każdym nowym samochodzie.

ABS

Układ ABS

ABS to jeden z najbardziej powszechnych systemów bezpieczeństwa na świecie. Dziś każdy fabrycznie nowych samochód w Europie musi posiadać ten układ. Skąd się on jednak wziął? W pierwszej kolejności system zapobiegający blokowaniu się kół w czasie hamowania odkrył motosport - konkretnie Ferguson podczas prac nad bolidem P99. Auto ujrzało światło dzienne w roku 1961, czyli na pięć lat przed tym, jak Jensen zastosował ABS na tylnej osi swojego modelu FF. Układ antypoślizgowy pojawił się również w Lincolnie, Cadillacu, Chryslerze oraz... Mercedesie klasy S. Układ był wielokrotnie modyfikowany. Inżynierowie Boscha pracowali nie tylko nad jego funkcjonalnością i czułością, ale również wielkością czy wagą komponentów.

Aktywne zawieszenie

Mercedes CL C140

Pierwsze obwody elektroniczne stosowane w autach wymagały oddzielnego sterowania, przy czym sterowniki z pewnością nie były kompaktowe. Z czasem inżynierowie nauczyli się tworzyć sieci komunikacyjne CAN, a elektronika stawała się coraz mniejsza. To pozwoliło na wdrożenie e-sterowania do większości elementów w pojeździe. Przykład? Ten dotyczy chociażby aktywnego zawieszenia. Pierwszy układ tego typu pojawił się m.in. w Toyocie Soarer z roku 1983 czy Mercedesie CL z roku 1992. W Mercedesie nowoczesne resorowanie było ekstremalnie drogim dodatkiem. Toyota z kolei okazała się modelem marginalnym. To raz. A dwa tak naprawdę pierwsze testy elektronicznie regulowanych zawieszeń zawdzięczamy światu motosportu - na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Te objawiły się m.in. w roku 1992 poprzez zastosowanie systemu w zwycięskim bolidzie firmy Williams.

Włókno węglowe

Włókno węglowe

Materiały prasowe Koenigsegg

Świat motosportu to walka o możliwie najlepsze osiągi. A te da się uzyskać na kilka sposobów. Inżynierowie muszą połączyć moc z trakcją i... niską masą. W uzyskaniu tej ostatniej pomaga często włókno węglowe. Tworzywo choć niezwykle drogie okazuje się wyjątkowo wytrzymałe, a jednocześnie wybitnie lekkie. Materiał wynaleziono już w XIX wieku, ale dopiero w latach 80. ubiegłego stulecia trafił do świata motoryzacji. Prekursorem był zespół wyścigowy McLarena. Jego inżynierowie stworzyli pierwszy w historii samochód Formuły 1 z nadwoziem wykonanym z włókna węglowego. Na rynku cywilnym włókno węglowe pojawiło się za sprawą modelu Jaguar XJR-15. Potem było stosowane w Lexusie LFA, Ferrari F50, Alfie Romeo 4C czy nawet... Toyocie Prius Plug-in Hybrid.

Lusterko wsteczne

Lusterko wsteczne

No i tutaj mamy prawdziwe zaskoczenie. Bo nawet tak proste rozwiązania jak lusterko wsteczne mogą pochodzić ze świata motosportu. A historia ta zaczyna się jeszcze w roku 1911. To wtedy Ray Harroun wziął udział w wyścigu Indianapolis 500. I o ile jego koledzy korzystali z roli spottera, czyli człowieka sprawdzającego jak blisko znajduje się konkurencja, Harroun postawił na nowy wynalazek - niewielkie lusterko. To sprawdziło się na tyle dobrze, że nie tylko przyjęło się w zaoceanicznych wyścigach, ale szybko zaczęło być też montowane w samochodach osobowych cywilnych. Dziś lusterko - na razie jednak boczne - zaczyna się zmieniać. Za sprawą wynalazków Audi czy Lexusa jego rolę przejmuje kamera połączona z dedykowanym ekranem.

Źródło: Materiały prasowe Toyota

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.