| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Historia marek > Top: Mało znane innowacje Toyoty? Lista jest długa!

Top: Mało znane innowacje Toyoty? Lista jest długa!

Japończycy mają duży wkład w technologię motoryzacyjną, jednak nie zawsze głośno o nim opowiadają. Dziś przedstawimy przykład ośmiu innowacji, które jako pierwsza na rynek wprowadziła Toyota.

Japończycy przykładają ogromną wagę do technologii. Właśnie dlatego każdego roku wydają na badania i rozwój aż 9 miliardów dolarów. Tak potężne nakłady finansowe skutkują opracowaniem serii innowacyjnych rozwiązań. Nie wszystkie - identycznie jak np. napęd hybrydowy promowany przez Toyotę od przeszło 20 lat - przedzierają się do szerokiej świadomości. W jakich dziedzinach dalekowschodnia marka mimo wszystko była pionierem? Opowiada o tym poniższa lista.

Fotochromatyczne lusterko już od roku 1982!

Toyota Mark II serii X60 zaprezentowana na początku lat osiemdziesiątych stała się jednym z ważniejszych innowatorów. Już w roku 1982 model otrzymał m.in. fotochromatyczne lusterko wsteczne. Specjalna warstwa elektrolityczna, którą pokryte zostało zwierciadło, sprawia że powierzchnia samodzielnie przyciemnia się podczas jazdy nocą i zapobiega oślepianiu kierowcy przez pojazdy jadące z tyłu. Wynalazek był o tyle ciekawy, że choć Mark II był sedanem klasy średniej, fotochromatyczne lusterko wsteczne trafiło do segmentu F - aut luksusowych dopiero w roku 1989 za sprawą premiery Lexusa LS. W modelach takich jak Mercedes klasy S czy BMW serii 7 nie było wcześniej oferowane!

Pionowe lampy to domena Volvo? Błąd!

Innowacje Toyoty - pionowe światła tylne

Pionowe lampy? Powody ich stosowania mogą być dwa. Pierwszy są aspekty związane ze stylistyką. Potrafią naprawdę dobrze wyglądać! Drugim jest kwestia bezpieczeństwa. Wysoko umieszczone światła są lepiej widoczne dla innych użytkowników dróg, a przez to wcześniej informują np. o tym, że pojazd hamuje. I choć reflektory tego typu kojarzą się przede wszystkim z Volvo 850 z roku 1993 czy Pontiacem Trans Sport z roku 1989, rozwiązanie debiutowało jako część Toyoty Corolli Staion Wagon 4WD (generacja AE95) już w roku 1988. Ciekawa jest historia sprzedaży pojazdu ze stałym napędem obydwu osi. W Stanach Zjednoczonych był nazywany Corollą All-Trac, w Anglii Corollą 4WD Estate, a Francji Corollą Escape.

Intercooler chłodzony... cieczą

Innowacje Toyoty - intercooler chłodzony cieczą

Japończycy na rynku motoryzacyjnym są znani przede wszystkim z silników wolnossących. I żeby się o tym przekonać wystarczy przypomnieć sobie nie tylko wyśmienite konstrukcje typu VVT-i znane z lat dziewięćdziesiątych, ale nawet obecnie stosowane układy hybrydowe. Skąd zatem intercooler chłodzony cieczą? Ten stał się standardem w Toyocie Soarer serii Z10 z roku 1983 - oferowanej tylko na rynku japońskim. Intercooler chłodzi powietrze dostarczane do układu doładowania. W ten sposób zwiększa efektywność pracy silnika. Wcześniej rozwiązanie stosowane było głównie w potężnych silnikach diesla stosowanych w ciężarówkach, ewentualnie konstrukcjach rajdowych biorących udział w serii WRC.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Rachelski i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Uwalniamy od problemów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »