| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Historia marek > Top: Mało znane innowacje Toyoty? Lista jest długa!

Top: Mało znane innowacje Toyoty? Lista jest długa!

Japończycy mają duży wkład w technologię motoryzacyjną, jednak nie zawsze głośno o nim opowiadają. Dziś przedstawimy przykład ośmiu innowacji, które jako pierwsza na rynek wprowadziła Toyota.

Zobacz również: Intercooler – co to jest? Jaką pełni funkcję?

GPS dysponujący syntezatorem mowy

Dziś komunikaty głosowe w nawigacji satelitarnej są standardem. Nie zawsze jednak tak było. Nie zawsze - a konkretnie do roku 1992, gdy Toyota zaprezentowała pierwszy na świecie system elektronicznej mapy, który przekazywał kierowcy informacje dotyczące trasy za pomocą syntezatora mowy. Opcja ta była dostępna w Toyocie Celsior, która poza Japonią była nazywana Lexusem LS 400 pierwszej generacji.

Światła mijania typu LED - Toyota to pionier

Innowacje Toyoty - światła mijania LED

Systemy wspomagające są ważne, układy trakcyjne też odgrywają potężną rolę podczas jazdy. Tak naprawdę jednym z ważniejszych systemów bezpieczeństwa są jednak reflektory. A system oparty o LED-owe światła mijania jako pierwszy na świecie zaprezentował Lexus. Co stanowi o jego wartości? Ogromna jasność i kontrast obrazu roztaczanego przed kierowcą. W ten sposób widzi on nie tylko lepiej, ale i więcej, przez co wcześniej może identyfikować ewentualne zagrożenia występujące podczas jazdy w nocy. Reflektory wyposażone w światła mijania oparte o diody LED zadebiutowały w roku 2006 i stały się elementem wyposażenia standardowego dwóch modeli - Lexusa LS 600h oraz Lexusa LS 600h L.

Zobacz również: Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery

Innowacyjne poduszki powietrzne. Tak, to też Toyota!

Innowacje Toyoty - kurtyna okienna

XXI wiek to przede wszystkim dwa kierunki rozwojowe - pierwszym jest ekologia, drugim bezpieczeństwo. Pod koniec pierwszej dekady Japończycy zaprezentowali dwa dość unikalne rozwiązania. Pierwsze stało się standardem w modelu iQ w roku 2008. Mowa o kurtynowej poduszce powietrznej, która została umieszczona za tylnymi fotelami. Jakie było zastosowanie pierwszej na świecie kurtyny okiennej? Miała odbierać część siły uderzenia i chronić podczas wypadku pasażerów np. przed odłamkami szkła pochodzącego z szyby zamontowanej w klapie bagażnika. W roku 2009 do produkcji trafił inny typ airbagu - centralna poduszka powietrzna chroniąca pasażerów przewożonych z tyłu pojazdu.

Zobacz również: Działanie i rodzaje poduszek powietrznych

Dach z tworzywa sztucznego

Innowacje Toyoty - hardtop z tworzywa sztucznego

Samochody terenowe miały przede wszystkim dawać frajdę podczas jazdy poza utwardzonymi szlakami. Dość szybko stały się jednak na tyle kultowe, że lista ich zastosowań stała się dużo szersza. Terenówki weszły na listę pojazdów lifestylowych. A to sprawiło, że wzrosła popularność wersji typu hardtop. Japończycy widząc trend postanowili stworzyć lekką konstrukcję zdejmowanego dachu, która jednocześnie okaże się trwała. I pomocne przy tym stało się tworzywo sztuczne wzmocnione włóknami. Gotowy element został opracowany w roku 1957 i stał się częścią Toyoty Land Cruiser FJ25. Hardtop najczęściej jest jednak spotykany w modelach Land Cruiser FJ40 czy FJ70 z lat osiemdziesiątych.

Ostrzeżenia głosowe po raz pierwszy w Toyocie

Innowacje Toyoty - system głosowego ostrzegania kierowcy

Komunikaty głosowe kojarzą się przede wszystkim z nawigacją satelitarną i współczesnymi systemami multimedialnymi. To jednak nie do końca prawda. A udowadnia to Toyota Mark II serii X60 zaprezentowana w roku 1980. Auto klasy średniej za pomocą syntezatora mowy informowało kierowcę o wystąpieniu awarii i konieczności sprawdzenia działania poszczególnych układów w aucie czy ryzyku wystąpienia gołoledzi w sytuacji, w której temperatura otoczenia spadała w okolice zera. Komunikaty głosowe dotyczącej jednak przede wszystkim usterek trzy lata później pojawiły się w Audi i Austinie. W pierwszym przypadku głosu komputerowi w pojeździe użyczyła Patrizia Lipp - niemiecka spikerka, a drugim Nicolette Mackenzie.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Białobrzewska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »