REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Porsche 911

5 generacji Porsche 911
5 generacji Porsche 911

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 45 lat temu powstał pierwszy model Porsche 911. Pomimo różnic dzielących najnowsze generacje od pierwowzoru z 1963 roku, 911-stka nadal skupia rzesze fanów. Śmiało możemy ją więc uznać za auto kultowe.
1 1963 - Powstał projekt zakładający stworzenie nowoczesnego samochodu sportowego, który mógłby zastąpić model 356. Nazwano go 901, jednak po sprzeciwach firmy Peugeot, która zarezerwowała trzycyfrowe numery z zerem w środku, nazwę zmieniono na 911. Tak właśnie narodziła się legenda, wyposażona w sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu bokser o pojemności 2,0 litra u mocy 130 KM.
2 1992 - Pod koniec 1992 roku zaprezentowano wersję Speedster opartą na modelu 964 Carrera 2. Powstało ich tylko 925 sztuk.
3 Ferdinand Alexander Porsche pracujący nad projektem Porsche 911.
4 Porsche 912 Coupe - Zwrotny, kompaktowy, sportowy samochód czteromiejscowy zdolny do przejechania 100 km na ośmiu litrach benzyny. Efekt ten uzyskano dzięki połączeniu wydajnego silnika benzynowego, niskiej masy samochodu oraz niskiemu współczynnikowi oporu powietrza. Produkowany latach 1965-1969.
5 2004 - zaprezentowano zmodyfikowany typ 996, oznaczając go jako typ 997. Przestylizowano przednią i tylną część nadwozia. Reflektory znów mają owalny kształt a tylne błotniki poszerzono nadając autu bardziej sportową sylwetkę. Zmodyfikowano także silnik, który teraz ma pojemność 3.6 l i moc 325 KM w wersjach Carrera i Carrera 4, oraz 3.8 l i moc 355 KM w wersjach Carrera S i Carrera 4S.
6 1998 - zaprezentowano całkowicie nową konstrukcję (typ 996), mającą całkowicie zastąpić dotychczasowe modele ciągle modernizowanego auta, konstrukcyjnie pochodzącego z lat sześćdziesiątych. Nadwozie o obłych kształtach przypomina jednak, że nadal mamy do czynienia z modelem 911. Najbardziej krytykowany był za kształt przednich reflektorów, zintegrowanych z mniejszymi lampami, odbiegających od tradycyjnych okrągłych lub owalnych, znanych z dotychczasowych modeli. Podstawowe modele, Carrera i Carrera 4, otrzymały całkowicie nowy, chłodzony cieczą silnik sześciocylindrowy, nadal w układzie bokser, nadal umieszczony z tyłu, o pojemności 3,4 l i mocy 300 KM (w wersjach S 320 KM). Wersję turbo (czteronapędowa) zaprezentowano we wrześniu 1999 roku. Osiągała ona moc 420 KM w wersji Turbo i 450 KM w wersji Turbo S. W ofercie znalazły się również dwa tylnonapędowe modele wyczynowe. Pierwszy z nich to torowy 911 GT3 z silnikiem 3600 cm³ i mocy 360 KM, a potem 381 KM. Drugi to 911 GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 462 KM (później moc wzrosła do 480KM). Oba modele wyposażone były wyłącznie w sześciobiegowe skrzynie manualne.
7 1993 - Wersja Turbo (Typ 993) z silnikiem 3,6 l (408 KM), 100 km/h osiągała w 4,3 sekundy, a maksymalny moment obrotowy wynosił 540 Nm przy 4500 RPM. W specjalnej wersji Turbo S (ostatniej 911 chłodzonej powietrzem) uzyskano moc 424 KM. To pierwsza 911, która oferuje podwójne turbodoładowanie, a nie jak w poprzednich modelach tylko jedną turbinę. W ofercie znalazły się również dwa tylnonapędowe modele wyczynowe. Pierwszy z nich to 911 GT3 z silnikiem 3600 cm³ i mocy 360 KM a drugi to 911 GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 430 KM. Na krótko, dostępna była też wersja Evo, o mocy 550 KM. Oba modele wyposażone były wyłącznie w sześciobiegowe skrzynie manualne i napęd na tylną oś.
8 1993 - Po raz pierwszy znacząco zmodernizowano wygląd samochodu, wprowadzając typ 993. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą były pochylone przednie reflektory, przypominające wyglądem model 959. Zastosowano w nim silnik 3,6 l o mocy 272 KM, a od 1996 roku 285 KM.
9 1989 - pojawił się typ 964: w wersji Carrera 4 z napędem na cztery koła i Turbo (typ 965) zaś od 1990 roku do produkcji wszedł model Carrera 2 (napęd na tylną oś). Carrery otrzymały silnik o pojemności 3,6 l i mocy 250 KM. Turbo, otrzymało silnik o niezmienionej pojemności (3,3 l), lecz moc wzrosła do 320 a w 1993 roku do 360 KM, mając większy silnik o pojemności 3,6 l.
10 1966 - Jako, że pierwszy model 911 okazał się zbyt trudny do opanowania na zakrętach, w 1966 roku wprowadzono wersję o zwiększonym rozstawie osi, a jego moc podniesiono do 160 KM.
11 1984 - Wprowadzono na rynek nową wersję o nazwie 911 Carrera, zastępując model 911 SC. Auto otrzymało silnik o pojemności 3,2 l. Wzrosła moc, zmieniono hamulce, auto otrzymało wygląd wersji Turbo. Pod koniec jego produkcji, w 1989 roku, pojawiła się limitowana wersja Speedster, nawiązująca do modelu Porsche 356 Speedster.
12 1983 - Porsche zaprezentowało pierwszy model 911 w wersji kabriolet.
13 1978 - Powstał pierwszy model 911 Turbo (930), z turbodoładowanym silnikiem w dwóch wariantach: o pojemności 3,0 l i mocy 260 KM oraz 3,3 l i mocy 300 KM. Tę wersję produkowano aż do 1989 roku. W 1983 roku przedstawiono wersję 330-konną na rynek Europejski, a w 1986 na rynek japoński i amerykański moc obniżono do 282 KM ze względu na zbyt dużą emisję spalin.
14 1977 - Pojawiło się Porsche 911 SC (Super Carrera), a jego silnik otrzymał pojemność 3,0 l i moc 180 KM.
15 1975 - Zmodyfikowane Porsche Carrera RS zyskało silnik o pojemności 2687 cm³ z modelu Carrera RS 2.7. Pojawiły się jednak problemy z chłodzeniem, zwłaszcza w krajach o gorącym klimacie, gdyż powiększono pojemność z 2,4 do 2,7 l, nie zmieniając układu chłodzenia.
16 1972 - Powstało Porsche Carrera RS - samochód przeznaczony do rajdów i wyścigów. Posiadał masę niższą o 150 kg, sportowe zawieszenie i silnik o mocy 210 KM. Cechą charakterystyczną auta był duży tylny spoiler zintegrowany z tylną klapą. Przez dwa lata produkcji powstało tylko 1636 sztuk tego modelu.
17 1972 - Ponownie zwiększono pojemność silnika, tym razem do 2,4 l, natomiast moce zyskały kolejne 30 KM (w sumie190 KM).
18 1970 - Pojemność silnika powiększono do 2,2 l.
19 1998 - Najbardziej radykalna odmiana modelu 911. Przypis GT1 oznaczał, że samochód był przeznaczony do walki w najmocniejszej grupie samochodów wyścigowych tamtego okresu – GT1, pośród takich pojazdów, jak McLaren F1 GTR czy Mercedes-Benz CLK GTR. Produkowany w latach 1995-1999.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA