REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym się kierować przy wyborze łańcuchów na koła?

łańcuchy, zakładanie łańcuchów Fot. Fotolia
łańcuchy, zakładanie łańcuchów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ekstremalnych warunkach pogodowych, przejawiających się w gwałtownych opadach dużych ilości śniegu, kierowcy mogą przydać się łańcuchy na kołach. Czym się kierować przy ich wyborze?

Zdaniem Jacka Radosza, eksperta polskiej firmy Taurus, będącej jednym z największych w kraju dystrybutorów łańcuchów zimowych, przy wyborze łańcuchów kierowca powinien pamiętać o kilku ważnych rzeczach i przede wszystkim zastanowić się, jak często mogą być mu przydatne.

REKLAMA

1. Potrzeby

Wybór łańcuchów najlepiej rozpocząć od określenia w przybliżeniu tego, jak często i w jakich warunkach będą używane.

Poza kwestią wielkości środków, które możemy przeznaczyć na łańcuchy, najważniejsza jest sprawa naszych potrzeb. Jeśli przypuszczamy, że sprzęt tego typu być może okaże się nam przydatny, chociażby raz w roku czy nawet rzadziej, to raczej nie ma większego sensu inwestować w bardziej zaawansowane konstrukcje, chyba że najbardziej cenimy sobie łatwość montażu oraz demontażu łańcuchów. Jeżeli jednak wiemy, że najprawdopodobniej będą nam potrzebne wiele razy – np. w trudnym, górskim terenie – to już wtedy można rozważyć zakup droższego i tym samym bardziej komfortowego w użytkowaniu oraz pewniejszego sprzętu” – mówi Jacek Radosz.

2. Montaż

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na rynku dostępne są łańcuchy stworzone przy użyciu różnych technologii, które mają wpływ m.in. na sposób montażu. Dość kłopotliwe w montażu łańcuchy najazdowe stosuje się praktycznie tylko do samochodów ciężarowych, pojazdów odśnieżających, czy też wózków widłowych. W przypadku samochodów osobowych dominują łańcuchy z różnymi systemami szybkiego montażu (np. rozwiązania samonapinające się, niewymagające zatrzymania po kilkudziesięciu metrach w celu dociągnięcia łańcuchów).

Zobacz też: Jakie są rodzaje łańcuchów śniegowych? Łańcuchy automatyczne.

Z punktu widzenia kierowcy najwygodniejsze są łańcuchy nakładki, które montuje się jedynie od zewnętrznej strony koła – wtedy nie musimy sięgać do strony wewnętrznej. Minusem tego mechanizmu jest cena, ponieważ takie łańcuchy należą do zdecydowanie najdroższych” – wskazuje Jacek Radosz.

3. Prawo

REKLAMA

Kolejną istotną sprawą jest kwestia prawa w poszczególnych krajach, do których ewentualnie pojedzie kierowca w czasie zimy. Osobne przepisy dotyczące łańcuchów co do zasady funkcjonują w państwach, gdzie uwarunkowania geograficzno-klimatyczne sprawiają, że w niektórych regionach użycie łańcuchów może być w czasie śnieżnego sezonu koniecznością.

W samej Polsce nie ma obecnie obowiązku posiadania łańcuchów. Wymóg ich zastosowania dotyczy jedynie niektórych odcinków dróg, odpowiednio oznaczonych znakami nakazu. Użycie łańcuchów dozwolone jest również w innych przypadkach, jeżeli wymagają tego warunki pogodowe (np. w sytuacji bardzo silnego zaśnieżenia).

Jak tłumaczy ekspert Taurusa, w niektórych krajach europejskich posiadanie łańcuchów w określonym czasie i w określonych rejonach jest obowiązkowe. Dotyczy to m.in. państw definiowanych jako alpejskie, gdzie liczba dróg wymagających założenia w zimie łańcuchów jest wyraźnie wyższa niż w Polsce.

4. Atesty

Wybierając łańcuchy, warto sprawdzić także, czy mają one jakieś atesty czy certyfikaty. Jednymi z najpopularniejszych na kontynencie są austriackie Ö-Norm, niemieckie TÜV oraz włoskie CUNA, które potwierdzają zgodność danego produktu ze standardami krajowymi/europejskimi.

Fakt posiadania odpowiedniego atestu to z jednej strony potwierdzenie norm jakościowych i wytrzymałościowych, ale i swego rodzaju gwarancja zgodności z lokalnymi wymogami, co jest niekiedy bardzo ważne” – wyjaśnia ekspert Taurusa.

W niektórych państwach dozwolone jest używanie tylko łańcuchów posiadających odpowiedni certyfikat. Tak jest m.in. w Austrii, gdzie dopuszczalne są wyłącznie łańcuchy z atestem Ö-Norm – za użycie sprzętu bez tego certyfikatu grożą kary pieniężne.

5. Konfiguracja

REKLAMA

Doboru konkretnych łańcuchów można dokonać zarówno w punktach sprzedaży detalicznej, jak i przez internet. W obu przypadkach trzeba znać podstawowe informacje nt. samochodu – m.in. dane dotyczące rozmiarów opon, czyli szerokości przekroju, wysokości profilu oraz średnicy osadzenia.

Jako pierwsi w Polsce udostępniliśmy w sieci profesjonalny konfigurator, pozwalający na porównanie łańcuchów różnych marek. Dzięki niemu można bez większych kłopotów dokładnie dobrać pasujące do posiadanego samochodu łańcuchy. Wystarczy na www.lancuchy.pl podać określone dane, w tym te dotyczące marki, modelu, rocznika auta oraz rozmiaru opon, a wyszukiwarka wskaże rodzaje łańcuchów, które można założyć na koła danego pojazdu. Nasza porównywarka obejmuje kilku producentów i wiele modeli łańcuchów – np. produkty sygnowane logo Thule oraz Pewag” – dodaje Jacek Radosz.

Przy wyborze łańcuchów warto przede wszystkim określić swoje potrzeby, w tym również to, jak często i gdzie będą wykorzystywane. Jak podsumowuje ekspert Taurusa, to właśnie tego rodzaju czynniki najlepiej potraktować jako podstawę, decydując się na jakiś konkretny model łańcuchów.

Źródło: materiały prasowe Taurus

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA