REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym się kierować przy wyborze łańcuchów na koła?

łańcuchy, zakładanie łańcuchów Fot. Fotolia
łańcuchy, zakładanie łańcuchów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ekstremalnych warunkach pogodowych, przejawiających się w gwałtownych opadach dużych ilości śniegu, kierowcy mogą przydać się łańcuchy na kołach. Czym się kierować przy ich wyborze?

Zdaniem Jacka Radosza, eksperta polskiej firmy Taurus, będącej jednym z największych w kraju dystrybutorów łańcuchów zimowych, przy wyborze łańcuchów kierowca powinien pamiętać o kilku ważnych rzeczach i przede wszystkim zastanowić się, jak często mogą być mu przydatne.

REKLAMA

1. Potrzeby

Wybór łańcuchów najlepiej rozpocząć od określenia w przybliżeniu tego, jak często i w jakich warunkach będą używane.

Poza kwestią wielkości środków, które możemy przeznaczyć na łańcuchy, najważniejsza jest sprawa naszych potrzeb. Jeśli przypuszczamy, że sprzęt tego typu być może okaże się nam przydatny, chociażby raz w roku czy nawet rzadziej, to raczej nie ma większego sensu inwestować w bardziej zaawansowane konstrukcje, chyba że najbardziej cenimy sobie łatwość montażu oraz demontażu łańcuchów. Jeżeli jednak wiemy, że najprawdopodobniej będą nam potrzebne wiele razy – np. w trudnym, górskim terenie – to już wtedy można rozważyć zakup droższego i tym samym bardziej komfortowego w użytkowaniu oraz pewniejszego sprzętu” – mówi Jacek Radosz.

2. Montaż

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na rynku dostępne są łańcuchy stworzone przy użyciu różnych technologii, które mają wpływ m.in. na sposób montażu. Dość kłopotliwe w montażu łańcuchy najazdowe stosuje się praktycznie tylko do samochodów ciężarowych, pojazdów odśnieżających, czy też wózków widłowych. W przypadku samochodów osobowych dominują łańcuchy z różnymi systemami szybkiego montażu (np. rozwiązania samonapinające się, niewymagające zatrzymania po kilkudziesięciu metrach w celu dociągnięcia łańcuchów).

Zobacz też: Jakie są rodzaje łańcuchów śniegowych? Łańcuchy automatyczne.

Z punktu widzenia kierowcy najwygodniejsze są łańcuchy nakładki, które montuje się jedynie od zewnętrznej strony koła – wtedy nie musimy sięgać do strony wewnętrznej. Minusem tego mechanizmu jest cena, ponieważ takie łańcuchy należą do zdecydowanie najdroższych” – wskazuje Jacek Radosz.

3. Prawo

REKLAMA

Kolejną istotną sprawą jest kwestia prawa w poszczególnych krajach, do których ewentualnie pojedzie kierowca w czasie zimy. Osobne przepisy dotyczące łańcuchów co do zasady funkcjonują w państwach, gdzie uwarunkowania geograficzno-klimatyczne sprawiają, że w niektórych regionach użycie łańcuchów może być w czasie śnieżnego sezonu koniecznością.

W samej Polsce nie ma obecnie obowiązku posiadania łańcuchów. Wymóg ich zastosowania dotyczy jedynie niektórych odcinków dróg, odpowiednio oznaczonych znakami nakazu. Użycie łańcuchów dozwolone jest również w innych przypadkach, jeżeli wymagają tego warunki pogodowe (np. w sytuacji bardzo silnego zaśnieżenia).

Jak tłumaczy ekspert Taurusa, w niektórych krajach europejskich posiadanie łańcuchów w określonym czasie i w określonych rejonach jest obowiązkowe. Dotyczy to m.in. państw definiowanych jako alpejskie, gdzie liczba dróg wymagających założenia w zimie łańcuchów jest wyraźnie wyższa niż w Polsce.

4. Atesty

Wybierając łańcuchy, warto sprawdzić także, czy mają one jakieś atesty czy certyfikaty. Jednymi z najpopularniejszych na kontynencie są austriackie Ö-Norm, niemieckie TÜV oraz włoskie CUNA, które potwierdzają zgodność danego produktu ze standardami krajowymi/europejskimi.

Fakt posiadania odpowiedniego atestu to z jednej strony potwierdzenie norm jakościowych i wytrzymałościowych, ale i swego rodzaju gwarancja zgodności z lokalnymi wymogami, co jest niekiedy bardzo ważne” – wyjaśnia ekspert Taurusa.

W niektórych państwach dozwolone jest używanie tylko łańcuchów posiadających odpowiedni certyfikat. Tak jest m.in. w Austrii, gdzie dopuszczalne są wyłącznie łańcuchy z atestem Ö-Norm – za użycie sprzętu bez tego certyfikatu grożą kary pieniężne.

5. Konfiguracja

REKLAMA

Doboru konkretnych łańcuchów można dokonać zarówno w punktach sprzedaży detalicznej, jak i przez internet. W obu przypadkach trzeba znać podstawowe informacje nt. samochodu – m.in. dane dotyczące rozmiarów opon, czyli szerokości przekroju, wysokości profilu oraz średnicy osadzenia.

Jako pierwsi w Polsce udostępniliśmy w sieci profesjonalny konfigurator, pozwalający na porównanie łańcuchów różnych marek. Dzięki niemu można bez większych kłopotów dokładnie dobrać pasujące do posiadanego samochodu łańcuchy. Wystarczy na www.lancuchy.pl podać określone dane, w tym te dotyczące marki, modelu, rocznika auta oraz rozmiaru opon, a wyszukiwarka wskaże rodzaje łańcuchów, które można założyć na koła danego pojazdu. Nasza porównywarka obejmuje kilku producentów i wiele modeli łańcuchów – np. produkty sygnowane logo Thule oraz Pewag” – dodaje Jacek Radosz.

Przy wyborze łańcuchów warto przede wszystkim określić swoje potrzeby, w tym również to, jak często i gdzie będą wykorzystywane. Jak podsumowuje ekspert Taurusa, to właśnie tego rodzaju czynniki najlepiej potraktować jako podstawę, decydując się na jakiś konkretny model łańcuchów.

Źródło: materiały prasowe Taurus

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA