REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można myć samochód podczas mrozu? Ekspert radzi

Zimą wato częściej myć auto, m.in. ze względu na oblepiającą podwozie i nadwozie sól drogową.
Zimą wato częściej myć auto, m.in. ze względu na oblepiającą podwozie i nadwozie sól drogową.
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Czy można myć samochód podczas mrozu? Wielu kierowców nie myje samochodu w zimie, bo mogą przymarznąć uszczelki lub zamki. Trzeba jednak pamiętać, że sól którą posypywane są drogi ma negatywny wpływ na podwozie i karoserię auta. Dlatego paradoksalnie w zimie auto powinno się myć częściej niż latem. Radzimy gdzie i jak właściwie umyć auto w czasie mrozu.

Czy można myć samochód podczas mrozu?

Można, tylko gdzie myć samochód w zimie? Na myjni automatycznej, ręcznej, a może samoobsługowej?

REKLAMA

Myjnia automatyczna: Najczęściej spotkamy te „szczotkowe”: tunelowe, bramkowe. Auto jest namaczane, duże szczotki zdzierają bród z auta, płuczą je, a następnie suszarka zdmuchuje wodę z auta. Wady? Szczotki niestety nie są delikatne dla lakieru. Szczególnie, gdy nie jest on już nowy mogą powstać rysy lub zmatowienia. Z pewnością nie jest to zatem rozwiązanie dla pedantycznych właścicieli. Ale są i zalety. Po pierwsze dysze z wodą pod ciśnieniem umyją podwozie, po drugie, strumień ciepłego powietrza dość skutecznie usuwa wilgoć. Myjnie szczotkowe są też najtańsze, najprostszy program myjący kosztuje około 15 złotych. Mycie podwozia i natryskowe woskowanie podniesie cenę do 25 złotych.

Zobacz także: Czym różni się paliwo zimowe od letniego? Poradnik eksperta

Nieco bardziej delikatne są automatyczne myjnie gąbkowe. Zamiast szczotek mamy tu wirujące gąbki. Takie mycie jest mniej inwazyjne, ale wcale niełatwo jest znaleźć taką myjnie. Dla przykładu, w Warszawie jest ich tylko kilka. Ceny są o około 15 procent wyższe niż w przypadku zwykłych automatów.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
Polecamy: Aktualny taryfikator punktów karnych 2018 r.
Polecamy: Aktualny taryfikator mandatów 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Myjnia samoobsługowa: wysokociśnieniowa myjka dobrze usuwa bród i sól, ale nie ma możliwości wysuszenia auta, a to bardzo duży minus. Wytarcie karoserii może nie wystarczyć, szczególnie, gdy temperatura spada poniżej minus 5 stopni Celsjusza. Wtedy zanim weźmiemy szmatkę do ręki może się okazać, że na samochodzie jest już pokaźna warstwa lodu. Wysokociśnieniowa myjka znakomicie nadaje się natomiast do usuwania śniegu i lodu z nadkoli. Zamiast mechanicznie odłupywać błotne sople wystarczy 2-3 minuty mycia i po sprawie. Dużą zaletą jest cena – minuta mycia kosztuje około złotówki.

Myjnia ręczna: mycie ręczne w ciepłym pomieszczeniu, następnie wytarcie auta, wydmuchanie wody ze szczelin i zamków, to rozwiązanie optymalne. Wada? Tylko jedna – cena. Wizyta w myjni ręcznej uszczupli nasz portfel o minimum 35 złotych. Położenie warstwy zabezpieczającego wosku będzie kosztować nawet 50 złotych.

Zobacz też: Alternatywa dla opon zimowych i „łańcuchów”

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Samodzielne mycie samochodu w zimie - na co zwrócić szczególną uwagę?

Oczyszczenie dachu, maski, tylnej klapy i boków auta nie wystarczy. Trzeba wypłukać brud (często właśnie pomieszany z solą) spod spodu pojazdu, przede wszystkim z wnęk kół. Tam zanieczyszczeń jest najwięcej i nie zawsze całą przestrzeń chronią nadkola.

Uderzając w powierzchnię blachy, potrafią zniszczyć jej warstwę ochronną, obnażając wrażliwy na wilgoć metal. Innym miejscem, gdzie nigdy nie brakuje brudu czy "zwisów" zamarzniętego błota pośniegowego, są dolne partie progów, do których dostęp bywa zwykle nieco utrudniony z powodu małego prześwitu w osobowych samochodach.

Zobacz również: Czy samochodowa elektronika jest odporna na mróz?

Oprócz wnęk dokładnie trzeba wymyć także felgi. Pomijając względy estetyczne, eliminujemy w ten sposób dwa groźne zjawiska. Po pierwsze zapobiegamy niszczeniu felg przez sól – to szczególnie ważne przy obręczach aluminiowych. Po drugie eliminujemy ryzyko chwilowego niewyważenia koła.

Mycie samochodu podczas mrozu - zabezpieczenie uszczelek i zamków

Umyty samochód wymaga od nas jeszcze pewnej pracy. Wszystkie uszczelki otworów drzwiowych wycieramy do sucha. Następnie smarujemy je specjalnym preparatem (np. olejem silikonowym). Tak zabezpieczone uszczelki nie przykleją się do nadwozia na mrozie. Z kolei w każdy bębenek zamka wstrzykujemy porcję środka wypierającego wilgoć i jednocześnie smarującego precyzyjne elementy poszczególnych zapadek. Zamki będą wtedy działać poprawnie nawet podczas silnego mrozu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA