REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym różni się paliwo zimowe od letniego? Poradnik eksperta

Łukasz Krasowski
Nie każdy wie, że skład paliwa kupowanego w lecie różni się od tego
Nie każdy wie, że skład paliwa kupowanego w lecie różni się od tego "zimowego".

REKLAMA

REKLAMA

Niskie, zimowe temperatury stawiają podwyższone wymagania wielu materiałom eksploatacyjnym, stosowanym w samochodach. By silnik pracował w jak najbardziej optymalnych warunkach, w okresie zimowym stosowane jest specjalne paliwo.

Podstawą określającą skład paliw, które znajdziemy w dystrybutorach są odpowiednie normy. W naszym kraju obowiązują trzy, po jednej: dla benzyny, oleju napędowego oraz gazu LPG. Niestety normy nie są przepisem prawnym, a jedynie sugestią i ich stosowanie zależy od dobrej woli dystrybutora paliw. Bezwzględnie należy się jednak stosować do rozporządzenia Ministra Gospodarki w zakresie jakości paliwa. Przepisy te jednak nie określają jednoznacznie w jaki sposób ma być ono dostosowywane do zmiennych warunków pogodowych.

REKLAMA

Zobacz również: Co kontrolować w okresie jesienno-zimowym?

W przypadku benzyn obowiązuje norma PN-EN 228:2005, która dzieli rok na trzy okresy klimatyczne: letni (od 1 maja do 30 września), przejściowa (od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października) oraz zimowy (od 1 listopada do ostatniego dnia lutego). Samochody zasilane benzyną mają w zimie zdecydowanie „najłatwiej”, bowiem w ciągu roku zmienia się jedynie parametr lotności tego paliwa, a największy problem jaki może spotkać pojazd z silnikiem z zapłonem iskrowym jest zamarznięcie w układzie paliwowym wody lub pary wodnej, która w niewielkich ilościach się do niego dostaje. Najczęściej rozwiązaniem tego typu kłopotów jest dolanie do zbiornika denaturatu, który zwiąże wodę i zapobiegnie jej zamarznięciu.

Zobacz też: Jak szybko usunąć zimowe usterki rozrusznika? Porada

REKLAMA

W normach dla oleju napędowego (w Polsce jest to norma PN-EN 590:2005) decydującym parametrem jest tzw. temperatura blokady zimnego filtra (TZZF lub z angielskiego CFPP). Według przepisów określa ona w jakiej najwyższej temperaturze czas przepływu 20 cm3 badanego paliwa przez filtr siatkowy, o wymiarach oczek 45 µm, przy ciśnieniu 2 kPa, jest dłuższy niż jedna minuta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce przekłada się to na zawartość w oleju napędowym węglowodorów parafinowych, które z jednej strony polepszają zdolność paliwa do samozapłonu, a z drugiej powodują jego gęstnienie przy niskich temperaturach. Sposobem na zminimalizowanie zjawiska wytrącania się kryształów parafin jest dodawanie środków chemicznych zwanych depresatorami, które zmieniają kształt kryształków parafin z płytkowego na igiełkowy.

Zobacz również: Jak przygotować silnik diesla do zimy?

W Polsce obowiązują trzy gatunki olejów napędowych w zależności od ich temperatury TZZF: letni (0OC), przejściowy (-10OC) oraz zimowy (-20OC). Ponieważ nierzadko zdarza się, że temperatury w naszym kraju spadają poniżej minus 20C, dostępny jest również tzw. olej napędowy arktyczny o TZZF w granicach -30OC. Problematyczne może być dodawanie do paliw biokomponentów, które znacznie obniżają jego odporność na obniżone temperatury.

W warunkach zimowych zmienia się również skład gazu LPG. Ponieważ układy zasilania gazowego nie mają pompy paliwa, w celu zwiększenia prężności jego par w niższych temperaturach mieszanina zawiera większą ilość bardziej lotnego propanu. Jest on jednak droższy, dlatego zimą ceny LPG zwykle rosną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA