REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak radzić sobie po zakopaniu się samochodu?

Jakubowski Ryszard
Jeżeli się zakopiemy w śniegu, nie dodajmy gazu fot. Archiwum
Jeżeli się zakopiemy w śniegu, nie dodajmy gazu fot. Archiwum

REKLAMA

REKLAMA

Częstym zjawiskiem podczas jazdy po drogach piaszczystych, błotnistych lub przysypanych śniegiem jest tzw. zakopanie się samochodu.

Polega ono na tym, że w wyniku usuwania się spod kół materiału, grzęzną one coraz głębiej aż w pewnym momencie samochód oprze się całym podwoziem lub znaczną częścią na podłożu. Najbardziej są na to narażone samochody nowoczesne, o niskim zawieszeniu, najmniej – samochody terenowe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak i kiedy myć auto w zimę?

Zakopanie się samochodu jest przygodą nieprzyjemną, często kończącą się solidnym ubrudzeniem ubiorów kierowcy i pomagających mu osób. Dlatego należy omijać drogi nieutwardzone o niepewnej nawierzchni, o wyglądzie nie budzącym zaufania, lub zasypane grubą warstwą śniegu. Po wjechaniu na taką drogę należy bardzo uważnie obserwować zachowanie samochodu i natychmiast przerwać jazdę, jeżeli koła napędzane zaczną tracić przyczepność.

Błąd kierowcy

REKLAMA

Częstym błędem, popełnianym przez kierowców samochodów, które ugrzęzły w piasku, śniegu lub błocie jest próba samodzielnego uwolnienia się z pułapki przez dodawanie gazu. W efekcie takiego postępowania, samochód grzęźnie coraz bardziej, co może bardzo utrudnić jego wydobycie.

Jeśli pojazd samoczynnie zwalnia lub silnik zwiększa obroty bez równoczesnego wzrostu prędkości, należy bezzwłocznie przerwać jazdę. Można wówczas sprawdzić przyczynę tego zjawiska, ale lepiej po prostu włączyć bieg wsteczny i wycofać się po swoich śladach z podejrzanej drogi. Pamiętać przy tym należy, aby ruszać bardzo delikatnie i ostrożnie, jak na nawierzchni pokrytej lodem. Koło, które utraci przyczepność, szybko wykopie sobie dołek, pasujący do jego kształtu i samochód zawiśnie na podwoziu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Co wozić w aucie podczas zimy?

Gdy mimo wysiłków kierowcy samochód się zakopie, można spróbować wyrwać go z pułapki dość skuteczną metodą, podobną do funkcjonowania dziecięcej kołyski, Po włączeniu biegu wstecznego ostrożnie puścić sprzęgło, wczuwając się w ruch samochodu. Gdy przesunie się on do tyłu, nawet o kilka centymetrów, najszybciej, jak to możliwe, zmienić bieg na pierwszy i lekko dodając gazu spowodować jego ruch do przodu. Po rozkołysaniu samochodu szybkimi zmianami biegów jest szansa, ze jego koła wyskoczą z dołków, które sobie „wyrobiły”. Dobrze jest, aby w rozkołysaniu samochodu pomogły inne osoby. Pchając go, nie powinny jednak stawać na linii kół napędzanych, gdyż może to grozić solidnym pobrudzeniem ich ubrań.

Zobacz również: Sposoby na zamarznięte szyby?

Gdy koła tkwią głęboko i kołysanie nie pomaga, trzeba je czymś podsypać albo coś pod nie podłożyć. Najlepiej – jakieś deski, kawałki sklejki, płyty wiórowej itp. Możliwe jest to po uniesieniu samochodu podnośnikiem tak wysoko, aby pod kołami wytworzyła się spora przestrzeń umożliwiająca wsunięcie podkładek. Należy przy tym zachować ostrożność, podnośnik ustawić na solidnej podstawce (na kawałku grubej deski, płycie chodnikowej itp.) aby nie ugrzązł lub się nie przewrócił. Następnie, gdy pod kołami przestrzeń została wypełniona. Opuścić samochód z podnośnika i spróbować delikatnie ruszyć w kierunku dobrej drogi, czyli zazwyczaj do tyłu. Gdy to się nie uda i samochód ponownie ugrzęźnie, po kilku próbach trzeba udać się po pomoc.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA