REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uruchamiać silnik Diesla zimą?

Jakubowski Ryszard
Aby silnik rozpoczął normalną pracę, należy włączyć rozrusznik na kilka sekund. Fot. newspress
Aby silnik rozpoczął normalną pracę, należy włączyć rozrusznik na kilka sekund. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z uruchomieniem sprawnego silnika wysokoprężnego w temperaturach dodatnich lub nieco poniżej zera nie ma najczęściej żadnych problemów. Jednak na naszych drogach można spotkać mnóstwo aut z silnikami, które lata świetności mają już za sobą,. Podpowiadamy, jak uruchamiać silnik Diesla zimą.

Po podgrzaniu świec żarowych wystarczy włączyć rozrusznik na kilka sekund, aby silnik rozpoczął normalną pracę. O wiele gorzej wygląda to podczas silnych mrozów. 

REKLAMA

Na czym polega praca silnika wysokoprężnego?

Praca silnika wysokoprężnego polega na tym, że paliwo zapala się w jego cylindrach w wyniku trafienia na powietrze o odpowiedniej temperaturze, które powstaje w procesie sprężenia go do pożądanego ciśnienia. Jeżeli nie uda się uzyskać odpowiedniej temperatury, zapłon nie nastąpi. Częściowo pomagają w rozruchu zimnego silnika świece żarowe umieszczone w głowicy silnika tak, aby trafiło na nie rozpylone przez wtryskiwacz paliwo. Po osiągnięciu właściwej temperatury są one automatycznie wyłączane.

Zobacz również: Jak przygotować do zimy auto z LPG?

Podczas dużych mrozów może się jednak okazać, że temperatura świec żarowych, tkwiących w bardzo zimnym silniku spadnie tak szybko, iż nie zdąży się od nich zapalić paliwo. Dlatego można przed uruchomieniem rozrusznika włączyć je kilkakrotnie (po zgaśnięciu kontrolki wyłączyć a następnie szybko włączyć stacyjkę w pozycję „Grzanie”). Ten zabieg niestety skraca żywotność świec żarowych, ale czasami okazuje się skuteczny i silnik zaczyna pracować. 

Dlaczego silnik wysokoprężny nie chce się zapalić?

REKLAMA

Jedną z przyczyn z powodu, których silnik wysokoprężny nie chce zapalić, jest zgęstnienie paliwa tak duże, iż nie jest ono w stanie przepłynąć przez mikrokanaliki w filtrach. Przy dużym mrozie olej napędowy może przyjąć postać śmietany, a wówczas uruchomienie silnika jest niemożliwe. Dlatego należy zadbać, aby przed nadejściem zimy co najmniej kilka razy zatankować zimowy olej napędowy, aby całkowicie usunąć ze zbiornika i przewodów resztki letniego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed gęstnieniem oleju napędowego ratuje często dodanie do niego niewielkiej ilości benzyny ekstrakcyjnej. Nie wolno dodawać benzyny silnikowej, gdyż jej składniki mają za zadanie przeciwdziałać samozapłonowi, a praca silnika wysokoprężnego polega właśnie na samozapłonach. Dodawanie benzyny ekstrakcyjnej do oleju napędowego powinno być nacechowane rozsądkiem – nie jest to typowe paliwo dla tego rodzaju silników. Przed ćwierćwieczem zalecano, aby nie przekroczyć 5% zawartości benzyny w paliwie silnika wysokoprężnego. Dziś, kiedy postęp technologiczny zrobił wielki krok naprzód, wydaje się, że dodatek nie przekraczający 1% powinien być wystarczający. A więc przy każdym tankowaniu można dolać nie więcej, niż pół litra benzyny ekstrakcyjnej na każde 50 litrów ON i to tylko przy temperaturach poniżej – 30 stopni Celsjusza.

Zobacz też: Jak stosować środki przeciw parowaniu szyb?

Czego należy unikać?

Należy unikać intensywnego podgrzewania miski olejowej przed rozruchem silnika. Nie stosować podgrzewania zasysanego przez silnik powietrza przy pomocy palących się gazet, wkładanych w kolektor ssący silnika lub do obudowy filtra powietrza. Powstający podczas spalania papieru dwutlenek węgla skutecznie utrudni rozruch silnika. Można także wywołać pożar pod maską przy nieostrożnym obchodzeniu się z otwartym ogniem.

W rozruchu zimnego silnika pomoże podgrzanie go za pomocą dmuchawy elektrycznej. Podgrzewa się nią sam blok silnika, jego miskę olejową oraz okolice filtru paliwa, z zachowaniem daleko posuniętej ostrożności. Nie występuje przy tym ryzyko, że do oleju w misce olejowej przedostaną się zanieczyszczenia, które mogą znajdować się na jej dnie. 

Zobacz również: Jak przygotować silnik diesla do zimy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA