REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadbaj o amortyzatory w aucie przed zimą!

Przed zimą warto sprawdzić stan amortyzatorów Fot. Fotolia
Przed zimą warto sprawdzić stan amortyzatorów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed nadchodzącą powoli zimą warto skontrolować w aucie stan techniczny jego amortyzatorów. Dlaczego? Jak się okazuje, to one decydują chociażby o drodze hamowania pojazdu i jego stabilności na śliskiej nawierzchni. Ale odpowiadają one także za szereg innych właściwości auta.

Kontrola amortyzatorów przed zimą

Amortyzatory w samochodach odgrywają bardzo ważną rolę w zachowaniu bezpieczeństwa na drodze, szczególnie gdy warunki atmosferyczne ulegają pogorszeniu. Niesprawne amortyzatory w trakcie jesieni i zimy mogą mieć poważne konsekwencje dla auta i nas samych. Ich kiepski stan techniczny wpływa na wydłużenie drogi hamowania oraz zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg. Aby zadbać o swoje bezpieczeństwo oraz optymalnie przygotować auto przed zimą warto skorzystać z rad ekspertów.

REKLAMA

sprężyna, amortyzatory, <a class=zawieszenie Fot. Fotolia"/>

Amortyzatory są istotne nie tylko dla osiągnięcia lepszego komfortu jazdy, ale z uwagi na ich ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy

Fot. Fotolia

Amortyzatory to mechanizm podwozia, który spełnia wiele zadań, z czego najważniejszym jest przenoszenie i minimalizowanie drgań powstających na elementach sprężystych zawieszania. Ich skuteczność ma ogromny wpływ na komfort jazdy, dlatego jakość i charakterystyka pracy powinny pozostawać pod stałą kontrolą. Ponadto, mają za zadanie zapewnienie kontaktu kół z nawierzchnią po której porusza się pojazd. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście bezpieczeństwa jazdy. Utrata kontaktu opon z drogą, które są jedynymi punktami stycznymi z nią, pogarszają w znaczącym stopniu możliwość skutecznego manewrowania samochodem. Dodatkowo powoduje to błędną pracę między innymi systemów stabilizujących tor jazdy – ESP oraz wspomagających hamowanie, czyli ABS, ponieważ kiedy koło straci kontakt z nawierzchnią system automatycznie odpuszcza hamowanie. Ponadto, źle działający amortyzator powoduje, że konstrukcja pojazdu wchodzi w drgania i wpływa również na światło reflektorów. Może to powodować oślepianie kierowców jadących znad przeciwka, co prowokuje niebezpieczne sytuacje na drodze.

Rodzaje amortyzatorów

Ze względu na materiał tłumiący dzielimy amortyzatory na dwa typy: olejowe oraz olejowo - gazowe zwane potocznie gazowymi, które opierają się na podobnej zasadzie działania. Ze względu na ich rodzaj  cylindry amortyzatorów wypełnione są cieczą lub cieczą i gazem, które stanowią czynnik tłumiący. Każdy typ amortyzatora będzie się różnić prędkością pracy tłoka, co jest uzależnione od specyfiki jego wypełnienia. Amortyzatory oparte o technologię olejową są nieco bardziej podatne na niskie temperatury w których szybciej tracą swoje właściwości tłumienia. Dlatego też współcześnie w nowych samochodach montowane są amortyzatory z wypełnieniem gazowo-olejowym, które charakteryzują się szybszym tempem pracy oraz mniejszą podatnością na zmienne warunki atmosferyczne.

Zobacz też: Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

W miarę rozwoju motoryzacji tłumienie za pomocą gazu i cieczy okazało skuteczniejsze od tego, które daje sam olej, przez co jest obecnie standardem. Minimalizowanie drgań w amortyzatorach gazowo-cieczowych następuje w wyniku przemieszczania się cieczy tłumiącej przez otwory i zaworki oraz poprzez gaz pod ciśnieniem. Oba czynniki tłumiące są oddzielone od siebie tłokiem dzięki czemu olej nie ulega spienieniu, nie zmieniając w ten sposób swoich paramentów – tłumaczy Piotr Janta z Auto Partner SA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepokojące kołysanie samochodu - przyczyny

Amortyzatory to element zawieszenia, którego zużycie następuje stopniowo i początkowo nie towarzyszą temu szczególne oznaki zewnętrzne (wyjątkiem jest wylanie się oleju z amortyzatora). Jednakże, istnieje kilka objawów po których kierowca może rozpoznać że z jego amortyzatorami dzieje się coś niedobrego. Przede wszystkim pierwszym sygnałem dającym nam powód do niepokoju jest mocniejsze niż zazwyczaj kołysanie samochodu na nierównościach. Ponadto powinniśmy zwrócić uwagę czy auto nie jest zbyt twarde po dłuższym postoju, czy nie następuję większy przechył podczas pokonywania zakrętów albo czy podczas hamowania nie występuję zbyt duże przeniesienie środka ciężkości ku przodowi pojazdu, tzw. nurkowanie. O ich słabym stanie technicznym może świadczyć także sytuacja gdy boczne podmuchy wiatru mają znaczny wpływu na jego pozycje. Należy również zwrócić uwagę czy nie jest słyszalna głośniejsza praca systemu podczas jazdy. Wszystko to powinno zapalić w naszej głowie czerwoną lampkę i skutkować wizytą w warsztacie samochodowym w celu profesjonalnego sprawdzenia stanu elementów zawieszenia.

Zobacz też: Amortyzatory samochodowe – zasada działania eksploatacja

Kierowcy niekiedy wychodzą z błędnego przeświadczenia, że amortyzatory wymienia się w cyklu co trzy lata co jest nieprawdą przez co ryzykują uszkodzenia auta oraz własne bezpieczeństwo. Producenci tych części zalecają by dokonywać rutynowych kontroli co 20-30 tys. kilometrów. Pamiętajmy, że w tym czasie w trakcie jazdy wykonają one tysiące cykli pracy. Ich żywotność zależy również od stanu dróg oraz stylu jazdy danego kierowcy. Dlatego amortyzatory każdego samochodu powinno kontrolować się przynajmniej raz do roku, najlepiej przygotowując auto do zimy – radzi Piotr Janta z Auto Partner SA.

Sprawność amortyzatorów

REKLAMA

Proces sprawdzenia amortyzatora wykonuje się na specjalnym testerze, który oblicza procent czasu w jakim koło przylegało do podłoża w trakcie badania. Należy pamiętać, że sprawność ta nigdy nie będzie wynosiła sto procent, nawet nowa cześć nie osiągnie takiego wyniku. Ważne jest by zawierał się on pomiędzy wartościami 70 a 40 proc. Im wyższa wartość wyniku tym, oczywiście amortyzator jest sprawniejszy. Każdy rezultat poniżej podanego przedziału wymusza na nas udanie się do warsztatu w celu jego wymiany.

Decydując o wymianie amortyzatorów powinniśmy się udać do sprawdzonych i kompetentnych warsztatów samochodowych. Wielu z kierowców czuje w sobie duszę majsterkowicza, która podpowiada mu że dokonanie takiej naprawy to nic trudnego, ale ja uważam, że napraw elementów, od których zależy nasze bezpieczeństwo powinni dokonywać fachowcy. Jakiekolwiek niedopatrzenia spowodują wygenerowanie dodatkowych kosztów i pracy w postaci naprawy usterek. Niesprawny amortyzator będzie miał negatywny wpływ na stan całego zawieszenia oraz ogumienia, które będzie się nierównomiernie zużywało. Bez pomocy profesjonalnego serwisu nie ustawimy również odpowiednio geometrii po wymianie amortyzatorów – przekonuje Piotr Janta.

Wielu kierowców przed kupnem nowych amortyzatorów rozważa również kwestie ich regeneracji. To rozwiązanie chociaż z pozoru wydaje się tańsze to na dłuższą metę ekonomicznie i jakościowo nie jest opłacalne. Z uwagi na stosunkowo krótką żywotność takich elementów i niezbyt zadowalający efekt ich regeneracji, proces ten nie jest powszechnie stosowany. Inaczej sprawa ma się w przypadku aut zabytkowych, do których brakuje zamienników i modernizacja amortyzatorów jest jedyną możliwością.

Jak wymieniać amortyzatory?

Wymiana amortyzatorów powinna następować parami na osi. Spotkaliśmy się też z przypadkami kiedy kierowcy w ciągu kilkunastu lat z przodu posiadali już trzeci lub czwarty komplet natomiast z tyłu zamontowana była wciąż ta sama para amortyzatorów, co może doprowadzić do wygięcia osi oraz znacznego pogorszenia bezpieczeństwa użytkowania samochodu. Układ zawieszenia to jak sama nazwa wskazuje system naczyń połączonych i jeśli jeden element jest niesprawny to wpływa na gorszą pracę i szybsze zużycie pozostałych składowych. Dlatego jeśli dokonujemy wymiany, powinna ona być przeprowadzona kompleksowo – dodaje Piotr Janta.

Zobacz też: Dlaczego amortyzatory są takie ważne?

Zima to czas kiedy warunki na drodze są ogromnie nieprzychylne dla aut i ich właścicieli. Aura daje nam dużo mniejszy margines błędu ze względu na pogorszoną przyczepność i słabszą widoczność. Dlatego też stan techniczny pojazdów ma wtedy niebanalny wpływ na bezpieczeństwo czynne jak i bierne. W przypadku zużytych amortyzatorów przyczepność opony do nawierzchni będzie dużo gorsza co wpłynie na zdecydowanie mniejszą skuteczność hamowania, jak również na zakłócenie pracy m. in. systemu ABS czy ESP. Dlatego też tak ważna jest kontrola zawieszenia samochodu póki jeszcze zima nas nie zaskoczyła.

Źródło: materiały prasowe Auto Partner

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA