Kategorie

Geometria zawieszenia - lepiej o nią dbać!

Źle ustawiona geometria niszczy całą radość prowadzenia auta.
Źle ustawiona geometria niszczy całą radość prowadzenia auta.
Prawidłowo ustawiona geometria zawieszenia ma kluczowy wpływ na stabilność prowadzenia auta, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy. Zobacz jak należy ją prawidłowo ustawić.

Układ zawieszenia jest jednym z najważniejszych w samochodzie. Aby w pełni realizował wszystkie założenia techniczne producentów pojazdu wymaga stałej kontroli i w razie potrzeby interwencji serwisowej m. in. kontroli i regulacji geometrii.

Właściwości jezdne pojazdu

Są takie samochody, które wyróżniają się spośród innych bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Doskonale trzymają się drogi na prostych odcinkach jak i w ostrych zakrętach, posłusznie reagują na polecenia kierowcy. To zasługa układu zawieszenia, który we współczesnych pojazdach często jest bardzo złożony konstrukcyjnie. Bez względu jednak na to, jak dobrym jeździmy samochodem zawsze zawieszenie powinno być pod naszą szczególną opieką, bowiem źle działające oprócz tego, że obniża komfort podróżowania to przede wszystkim wpływa na poziom bezpieczeństwa.

Zobacz też: Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Problemów z zawieszeniem pojazdu może być bardzo wiele, ale zazwyczaj sprawny mechanik jest w stanie szybko usterkę zdiagnozować i naprawić. Bywa jednak tak, że pomimo w pełni sprawnych podzespołów zawieszenia odczuwamy w trakcie jazdy, że samochód zachowuje się nie tak jak powinien. Jeśli podczas jazdy na prostym odcinku drogi auto ściąga na bok, na ruchy kierownicą reaguje z opóźnieniem, podczas wchodzenia w zakręty daje się słyszeć piszczenie opon, to może być wyraźny znak, że mamy do czynienia z rozregulowaną geometrią. Inną ważną wskazówką jest także nieregularne zużywanie się opon.

Geometria zawieszenia - co to jest?

Geometria zawieszenia niestety często jest bagatelizowana zarówno przez samych kierowców jak i niektórych mechaników i dość powszechnie mylona jest ze zbieżnością kół, która jest tylko jednym z jej składowych. Najprościej mówiąc geometria to zbiór parametrów określających położenie oraz ruch koła. Nie jest tak, że koła samochodu ustawione są równo w pionie i poziomie, bo jazda wówczas nie byłaby możliwa. Oprócz wspomnianej wyżej zbieżności do wskaźników geometrii należą również kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy” – mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Przeciętnemu kierowcy powyższe terminy nie wiele mówią, a szczegółowe ich poznanie o tyle nie ma większego sensu, że i tak samodzielnie zupełnie nie jesteśmy w stanie na nie wpływać. Istotne jest jednak, aby wiedzieć, że geometria zawieszenia ma ogromny wpływ na stabilność samochodu i jego kierowalność, a to jak jest ustawiona decyduje o właściwym przenoszeniu sił na styku opon i podłoża.

Kiedy sprawdzać geometrię zawieszenia?

Doświadczeni mechanicy jednogłośnie mówią, że geometrię zawieszenia profilaktycznie powinniśmy kontrolować raz do roku. Jeśli jednak zdarzy się nam nawet niewielka kolizja, mocne uderzenie kołami w wysoki krawężnik lub wjechanie w drogową dziurę, których nie brakuje na naszych drogach, również powinniśmy udać się do wyspecjalizowanego warsztatu lub diagnostyka. Niestety nie jest w zwyczaju i planach kontrolowanie poprawności ustawienia geometrii podczas standardowych przeglądów co 70 tys. kilometrów. Dlatego sami powinniśmy poprosić o tę ważną czynność serwisową.

„Jeśli decydujemy się na kupno używanego pojazdu a nie jesteśmy pewni co do jego historii warto zrobić przegląd w tym geometrię. Może się dzięki temu okazać, że samochód ma na swoim koncie nieprzyjemne przygody, co może nas uchronić przed źle wydanymi pieniędzmi” – dodaje Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl.

Sprawdź stan zawieszenia przed ustawieniem geometrii

Kontrola i ustawianie geometrii, aby odniosło pożądany efekt musi być poprzedzone kilkoma czynnościami diagnostycznymi. Najważniejsze z nich to sprawdzenie stanu metalowo – gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem pospolicie zwanymi silentblokami. Kolejne weryfikuje się sworznie wahaczy, które jeśli mają luzy powodują m. in. wyraźne stuki przy pokonywaniu nierówności. Ponadto ocenie poddaje się sprawność drążków kierowniczych i ich końcówek także pod względem występowania nadmiernych luzów.

Zobacz też: Zawieszenie hydropneumatyczne - budowa, sposób działania, koszty

Koszt ustawienia geometrii zawieszenia

Koszt ustawienia geometrii w zależności od złożoności konstrukcji zawieszenia może wynieść ok. 150 – 200 zł. Mając jednak na uwadze fakt nasze bezpieczeństwo, nie powinno to stanowić istotnej bariery.

Źródło: materiały prasowe Motointegrator.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.