REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy – porady. Część 2

Robert Kuśpiel
Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej pompy.
Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej pompy.

REKLAMA

REKLAMA

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest stosowane w autach od wielu lat. Jednak do dzisiaj potrafi stwarzać wiele problemów, często trudnych do rozwiązania.

Jak dobrać odpowiednią pompę?

REKLAMA

Wybór nowej lub regenerowanej pompy nie jest trudny. Wystarczy wesprzeć się katalogiem i ogólnym rozeznaniem mocowań i zastosowanych rozwiązań, np. sposób mocowania urządzenia czy średnice i gwinty otworów do podłączenia przewodów hydraulicznych.
Jednak przed rozpoczęciem wymiany trzeba być pewnym, że problem mamy w ogóle z pompą.

Na początku proponujemy przeanalizować objawy, zwracamy uwagę na wszystko, np. słabe wspomaganie po nagrzaniu silnika, czy pisk z okolicy silnika bezpośrednio po rozruchu. Niejednokrotnie problem może leżeć zupełnie gdzie indziej. Co ciekawe, montaż większych felg z oponami o niskim profilu również może wpłynąć na pogorszenie pracy układu wspomagania.

Zobacz też: Jak działa ESP?

REKLAMA

Pierwszym krokiem w celu sprawdzenia konieczności wymiany, powinno być zbadanie obiegu oleju i samego oleju. Stwierdzenie gdziekolwiek nawet niewielkiej ilości stalowych opiłków znacznie powiększa nam koszty naprawy. Jesteśmy zmuszeni wykonać czyszczenie wszystkich przewodów lub wymienić je na nowe, co jest zalecane. Nie zapominamy również o przeczyszczeniu zbiornika oleju. Jeśli charakteryzuje się zbyt skomplikowaną budową, warto wymienić go na nowy. Może się okazać, że nie został prawidłowo wyczyszczony. Na koniec pozostaje nam wymiana pompy i przekładni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decydując się na regenerowaną pompę, musimy być świadomi, że zazwyczaj nie ma koła napędowego. Musimy je przełożyć ze starej. Tutaj trzeba być bardzo czujnym, zaczynamy od zmierzenia i zanotowania odległości koła napędowego od powierzchni mocowania pompy. Montujemy go w takiej samej odległości na nowej. Unikamy wbijania go, co może doprowadzić do zakleszczenia pompy.

Zobacz też: Jak często wymieniać oleje, płyn hamulcowy, płyn wspomagania, płyn chłodniczy? Ekspert radzi

REKLAMA

W połączeniach na pompie dużą rolę odgrywa moment, z jakim dokręcamy kolejne połączenie. Oczywiście potrzebny jest do tego odpowiedni klucz dynamometryczny. Kręcenie „na oko” jest niedopuszczalne.
Przy napełnianiu i odpowietrzaniu pompy nie można dopuścić, żeby pracowała na sucho. Jest kilka sposobów, żeby zapewnić taki stan. Oto jeden z nich:

Kiedy zamontujemy nową pompę, nie łączymy jej z przekładnią kierowniczą. Następnie, musimy zaślepić króciec łączący zbiornik z przewodem powrotnym przekładni.
Teraz napełniamy zbiornik olejem, a wylot przewodu ciśnieniowego umieścić w naczyniu o pojemności ok. 2 litrów. Musimy przepompować około litr oleju poprzez obracanie wału korbowego silnika (rozrusznikiem z przerwami). Pozostaje nam podłączyć wszystkie przewody do pompy i przekładni oraz uzupełnić olej w zbiorniku. Na koniec uruchomiamy silnik i pozostawiamy go na wolnych obrotach do momentu osiągnięcia temperatury z zakresu 60-90 °C.

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać w warsztacie samochodowym?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA