REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

Robert Kuśpiel
Stuki zawieszenia nie tylko obniżają komfort jazdy, ale przede wszystkim pogarszają bezpieczeństwo. fot. VW
Stuki zawieszenia nie tylko obniżają komfort jazdy, ale przede wszystkim pogarszają bezpieczeństwo. fot. VW

REKLAMA

REKLAMA

Stuki zawieszenia nie tylko obniżają komfort jazdy, ale przede wszystkim pogarszają bezpieczeństwo. Oto kilka rad, jak rozpoznać, gdy coś złego dzieje się z zawieszeniem.

Gdy z zawieszenia zaczynają dobiegać dziwne odgłosy, lepiej nie odkładać naprawy na później. Nieusunięta usterka sprawia, że psują się kolejne elementy, co zwiększa koszt naprawy i powoduje zagrożenie bezpieczeństwa jazdy. Najbardziej narażone na uszkodzenie jest przednie zawieszenie, gdyż jest ono najmocniej obciążone. Najszybciej zużywają się zawieszenia o miękkiej charakterystyce, gdzie zakres ruchu kół jest znacznie większy.

REKLAMA

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Nasze drogi nie należą do najlepszych. Z tego powodu elementami, które najszybciej się psują, są amortyzatory, odpowiadające za tłumienie drgań nadwozia. Uszkodzenia amortyzatora bardzo łatwo rozpoznać. Symptomami są nadmierne kołysanie na nierównościach, wydłużona droga hamowania, głuche stuki, a przede wszystkim wycieki oleju z amortyzatora, które można zauważyć zaglądając pod auto. Jeśli chcemy sprawdzić stan amortyzatora, należy rozkołysać samochód. Jeżeli nie powróci od razu do pierwotnego położenia (będzie się bujał), możemy być pewni, że amortyzator jest uszkodzony lub zużyty.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Kolejnymi elementami podatnymi na uszkodzenia są te związane z wahaczami, czyli tuleje metalowo-gumowe i sworznie, umożliwiające skręt koła. Uszkodzenia objawiają się dużymi luzami. Na wybojach słychać wówczas stuki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uszkodzony silentblock zmienia geometrię kół, co prowadzi do samoczynnego skręcania auta w prawo lub w lewo i szybszego zużycia opon.

Znacznie trwalsze są elementy zawieszenia odpowiedzialne za resorowanie, czyli drążki skrętne i sprężyny. Sprężyny najlepiej sprawdzić wzrokowo lub poprzez kręcenie kierownicą w miejscu. Wtedy będzie słychać strzelanie sprężyny na kielichu od amortyzatora, poza tym wizualnie auto będzie pochylone. Drążki kierownicze najlepiej sprawdzić po uniesieniu auta. Do tego wystarczy podnośnik od producenta auta. Chwytamy koło oburącz i staramy się nim poruszać lewo-prawo. Wyczuwalny luz to właśnie luz na drążku kierowniczym.

Większość napraw zawieszenia pociąga za sobą konieczność ustawienia geometrii zawieszenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA