| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Wartość rezydualna samochodu – dlaczego jest istotna?

Wartość rezydualna samochodu – dlaczego jest istotna?

Wartość rezydualna samochodu to jeden z kluczowych składników kosztu eksploatacji samochodu. Wiedzą o tym zarządcy flot, ale wciąż wartości rezydualnej konkretnego modelu niedoceniają klienci indywidualni.

Wartość rezydualna samochodu – dlaczego jest istotna?

Jak pokazują wyniki badania Instytutu Millward Brown przeprowadzonego na zlecenie marki Volkswagen w październiku 2016 roku, polscy kierowcy nie zwracają większej uwagi na utratę wartości. W rankingu najważniejszych elementów branych pod uwagę podczas kupna nowego auta znalazła się ona na ostatnim, 11. miejscu.

W tym zestawieniu wygrywa cena przed marką i modelem samochodu oraz parametrami technicznymi. Z drugiej strony, gdy spojrzymy na deklaracje ankietowanych, okaże się, ze co drugi jest skłonny zapłacić więcej za samochód, który „trzyma wartość” i w przyszłości będzie można odsprzedać go za atrakcyjną cenę. Aż 67 proc. ankietowanych twierdzi, że Volkswagen jest marką, która traci niewiele na wartości, a trzech na czterech kierowców uważa, że łatwo sprzedać używanego Volkswagena, bo na te auta jest duży popyt.

Zobacz też: Co to jest wartość rezydualna samochodu?

Eksperci są zdania, że utrata wartości to największa część łącznych kosztów utrzymania auta. Volkswageny tracą na wartości niewiele, np. czteroletni Golf 1.4 TSI Comfortline z przebiegiem 60 tys. km jest wciąż wart niemal 52% ceny nowego egzemplarza. Dla porównania – jeden z samochodów konkurencji niewiele ponad 45%. Ta różnica wyraźnie przekłada się na łączne koszty użytkowania (wyliczenia przygotowane przez Eurotax na zlecenie marki Volkswagen z 1 grudnia 2016, szczegóły na www.volkswagen.pl).

Zobacz też: Typowe triki handlarzy samochodowych

Dane o utracie wartości publikują wyspecjalizowane firmy, m.in. Eurotax. „Do wyliczenia wartości rezydualnej bierzemy pod uwagę pozycję marki i modelu na rynku, parametry użytkowe, cenę, plany sprzedażowe, a także takie elementy, jak na przykład to, czy importer ma rozbudowaną sieć serwisową i jak będzie wyglądała sytuacja w segmencie za kilka lat” – wylicza Paweł Grabarczyk, dyrektor handlowy Eurotaxu. „W analizach uwzględniamy przyszłą wartość wskaźnika ’popyt i podaż’ jako ważny element powstawania ceny transakcyjnej” – dodaje.

O popularności samochodu na rynku wtórnym świadczy zainteresowanie używanymi egzemplarzami. Popyt i podaż można oszacować analizując oferty sprzedaży aut z drugiej ręki. „Golf to kilkukrotny zdobywca tytułu Internetowy Samochód Roku, który przyznawany jest najczęściej wyszukiwanemu samochodowi używanemu w serwisie OTOMOTO” – mówi Piotr Grzemski, brand manager OTOMOTO.

Kupując nowy samochód należy brać pod uwagę wiele czynników mających wpływ na koszty eksploatacji, w tym wartość rezydualną. By ułatwić wybór, Volkswagen przygotował sekcję poświęconą całkowitym kosztom użytkowania na stronie www.volkswagen.pl. Znajduje się tam kompleksowe porównanie Golfa i Passata z kilkoma konkurentami.

Źródło: Materiały prasowe Volkswagen

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Adam Bartosiewicz

doradca podatkowy, radca prawny, doktor nauk prawnych ze specjalnością prawo finansowe, wspólnik kancelarii doradztwa podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »