Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

Maciej Olesiuk
FSO Wars
FSO Wars
Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

Polska Rzeczpospolita Prototypowa

Polscy konstruktorzy tworzyli auta, które śmiało mogły konkurować z produktami zza Żelaznej Kurtyny. Pokazywały również ogromną kreatywność ludzi żyjących w tamtych czasach. Niestety prototypy pozostały nimi z wielu względów np.: braku środków na produkcję seryjną. Przedstawimy 5, naszym zdaniem najciekawszych i, czasami, wręcz wyprzedzających swoje czasy samochodów, które przewinęły się przez lata Polski Ludowej, a do produkcji seryjnej nigdy nie weszły.

Warszawa 210

Na przełomie lat 50. i 60. XX w. podjęto decyzję o stworzeniu następcy przestarzałej (już w momencie wejścia do produkcji) Warszawy 201. W celu obniżenia kosztów, zdecydowano się na skopiowanie konstrukcji, która już istniała. Posłużono się więc Fordem Falconem z 1961 r. Warszawa 210 miała 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2.5, napęd na tylne koła, w pełni zsynchronizowaną, czterostopniową skrzynię biegów. Samonośne nadwozie z przodu zawieszono na kolumnach McPhersona. Planowano również wdrożenie do produkcji mniejszego, bardziej ekonomicznego silnika czterocylindrowego. Prace nad prototypem przerwano, gdy władze polskie rozpoczęły negocjacje z Fiatem w sprawie zakupu licencji na auto klasy średniej. Powstały rzekomo dwa egzemplarze Warszawy 210. Jeden z nich znajduje się obecnie w Muzeum Przemysłu w Warszawie. Drugi zaginął.

FSO Wars

Na początku lat 80. stwierdzono, że Fiat 125p to przestarzała konstrukcja. Podobnie było z ciężkim Polonezem. Rozpoczęto więc prace nad nowoczesnym, ekonomicznym autem z napędem na przód. W 1982 r. pierwowzór w skali 1:5 został poddany testom aerodynamicznym. Współczynnik oporu powietrza wynosił 0.35. Pełnowymiarowy prototyp został wykonany w 1985 r. Był to pięciodrzwiowy hatchback o nowoczesnej sylwetce. Miało w nim mieścić się 5 osób i 300 litrów bagażu. Ponadto samochód posiadał kontrolowane strefy zgniotu i dzieloną kolumnę kierowniczą. Wars był nieco mniejszy od swoich potencjalnych konkurentów z Zachodu (Volkswagena Golfa czy Opla Kadetta). Prace nad projektem zostały zawieszone ze względu na podpisaną z Fiatem umowę na przekazanie licencji na produkcję samochodu osobowego. Warsa można oglądać w Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie.

Polski Fiat 1100 Coupe

Prototyp polskiego samochodu sportowego. Prace rozpoczęto nad nim w 1973 r. Rok później został zaprezentowany podczas wystawy ,,Warszawa XXX” na 30-lecie PRL. Sylwetka w kształcie klina przywodzi na myśl takie auta jak Lotus Esprit czy Lamborghini Countach, a tu proszę, Polski Fiat. Za projekt nadwozia odpowiadał Zbigniew Wattson. Rozwiązania techniczne oraz części zaadoptowano z wielu modeli (Polskiego Fiata 125p, Zastawy 1100, ale też Fiata 132 czy Fiata 128 Rally). We wnętrzu mieściły się cztery osoby. Deskę rozdzielczą wykonano z tworzyw sztucznych i była, jak na tamte czasy, bogato wyposażona. Niestety, samochód tylko dobrze wyglądał. Miał słabe właściwości jezdne i rozpędzał się zaledwie do 140 km/h. Jedyny egzemplarz zniszczono po kilku latach od powstania.

FSO Syrena Mikrobus

Pierwszy w dziejach polski minivan. Prace rozpoczęto w 1959 r. W 1960 r. zaprezentowano prototyp. Nadwozie o konstrukcji drewniano-stalowej zaprojektował inż. Cezary Nawrot (w swojej karierze odpowiadał również m.in. za Syrenę Sport). Auto miało trzy rzędy siedzeń, z czego dwa ostatnie można było demontować. Powstawała wtedy dość pokaźna przestrzeń ładunkowa. Trzydrzwiowe nadwozie oznaczało znaczące ubytki na praktyczności. Przednie zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy zaczerpnięto bez zmian ze ,,zwykłej” Syreny. Źródłem napędu, ważącej 900 kg konstrukcji, był 27-konny silniczek o pojemności 0.7 litra.

WFM Fafik

Prototyp mikrosamochodu zaprojektowany przez…Warszawską Fabrykę Motocykli. Prototypy wykonała jednak FSO. Konstrukcja bazowała na podzespołach skutera WFM Osa, a stylistycznie miała nawiązywać do modeli włoskiej Vespy. Nakłady finansowe konieczne do rozpoczęcia produkcji seryjnej nie były duże, a jednak nigdy jej nie podjęto. Szkoda. Samochód miał oferować nadwozie o wadze 270 kg, mieszczące 3 osoby i posiadające 200 kg ładowności. Umieszczony silnik z tyłu i napędzający tylną oś miał rozpędzać auto nawet do 70 km/h.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    20 paź 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowy fotoradar w Poznaniu. Szybka jazda na Hetmańskiej?
    Nowy fotoradar w Poznaniu już niedługo pojawi się na ulicy Hetmańskiej. Miały tam miejsce śmiertelne wypadki. Stąd taka decyzja.
    Homologacja LPG: zmiany to problem dla 2,5 mln osób
    Homologacja LPG ulegnie zmianom od 1 stycznia 2022 roku. Nowe przepisy będą oznaczać problem dla 2,5 miliona kierowców.
    Volkswagen ID.3 stał się sukcesem w Europie!
    Volkswagen ID.3 jest chętnie wybierany przez Europejczyków. To raz. Dwa przyciągają do marki przede wszystkim nowych klientów.
    Test: Peugeot 3008 Hybrid4 GT - jest eko, ale ma też 300 koni
    Test: Peugeot 3008 Hybrid4 GT, czyli francuski sposób na obecną wersję eko-mobilności. I słowo eko w tym przypadku nie wyklucza... osiągów!
    Poziom oleju: na zimnym czy ciepłym silniku?
    Poziom oleju: na zimnym czy ciepłym silniku? Odpowiedź może być jedna. Pomiar poziomu środka smarnego można wykonywać...
    Jaki powinien być poziom oleju na bagnecie?
    Jaki powinien być poziom oleju na bagnecie? To jedna kwestia. Drugą jest to, jak sprawdzić poziom oleju na bagnecie.
    Zmiana opon na zimowe: Polacy o niej pamiętają?
    Zmiana opon na zimowe? Aż 83,5 proc. polskich kierowców zmienia opony sezonowo. Tylko co czwarty wie, kiedy powinno się to robić.
    Inteligentna fabryka Nissana: zobacz jak wygląda!
    Inteligentna fabryka Nissana, czyli Japończycy zaprezentowali linię produkcyjną w Tochigi wypełniającą założenia inicjatywy Nissan Intelligent Factory.
    Opony zimowe: co Polacy o nich wiedzą? Niestety... za mało!
    Opony zimowe stają się must have w Polsce. I choć kierowcy chętnie je stosują, nadal powinni nieco więcej wiedzieć na ich temat.
    Mandat za jazdę na zderzaku. Jak policja sprawdzi kierowców?
    Mandat za jazdę na zderzaku wynosi 500 zł. W tym punkcie powstaje jednak ważne pytanie. Jak policja chce sprawdzać kierowców? Ma swoje sposoby.
    Ubezpieczenie samochodu, czyli jesień bez poślizgu
    Ubezpieczenie samochodu ma szereg zadań. Chroni kierowcę przed skutkami odpowiedzialności i zdarzenia, ale też chroni jego mienie.
    Nowa Astra w Polsce. Widzieliśmy generację L na żywo.
    Nowa Astra przyjechała do Polski. To na razie tylko model pokazowy, ale przy okazji jego prezentacji zdobyliśmy szereg informacji o generacji L.
    Ferrari Roma i... opony Bridgestone. Utrzymają 620 koni!
    Ferrari Roma otrzymała opony stworzone przez Bridgestone. Model powstał z myślą o tylnonapędowym coupe napędzanym 620-konnym V8.
    Test: Audi Q4 e-tron – elektryk, którego naprawdę da się lubić
    Test: Audi Q4 e-tron jest przestronny jak Q7, stylowy jak Q5 i komfortowy jak A6 Allroad. A do tego nie emituje w czasie jazdy żadnych spalin.
    Jak sprawdzić poziom oleju w silniku? 12 proc. kierowców nie wie
    Jak sprawdzić poziom oleju w silniku? To pierwsze z ważnych pytań. Bo drugie dotyczy regularności kontroli. Co kierowcy wiedzą na ten temat?
    Zatrzymanie przed znakiem STOPu
    Zatrzymanie przed znakiem STOPu: czy jest obowiązkowe? Oczywiście. A zignorowanie tego wymogu oznacza wysoki mandat.
    Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu
    Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu, czyli dziś porozmawiamy o tym jak bezpiecznie zmienić pas ruchu i nie narazić się na kolizję.
    Volkswagen... sadzi lasy! Nie, to nie żart, a nowa akcja marki
    Volkswagen uruchomił projekt kompensacji śladu węglowego samochodów testowych z parku dziennikarskiego. Marka posadzi w sumie ponad 8 ha lasów.
    Czy na drodze jednokierunkowej trzeba włączać kierunkowskaz?
    Czy na drodze jednokierunkowej trzeba włączać kierunkowskaz? Pytanie wydaje się mocno podchwytliwe. Jak zatem brzmi odpowiedź?
    Omijanie a kierunkowskaz. Co musisz wiedzieć?
    Omijanie a kierunkowskaz, czyli dziś zastanowimy się nad tym kiery manewr warto sygnalizować, a kiedy nie jest to konieczne.
    Jak hamować przed skrzyżowaniem?
    Jak hamować przed skrzyżowaniem? To niezwykle ważne. Zbyt późne wciśnięcie sprzęgła sprawi, że samochód może zgasnąć.
    Jak puszczać sprzęgło żeby nie szarpało?
    Jak puszczać sprzęgło żeby nie szarpało? To pytanie, które zadać mogą nie tylko młodzi kierowcy, ale także ci z kilkuletnim stażem.
    Produkcja Astry w Gliwicach. Powstał półmilionowy Opel
    Produkcja Astry w Gliwicach trwa. To półmilionowy model tej generacji i jedno z nieco ponad 2 750 000 samochodów wyprodukowanych na Śląsku.
    Polskę czeka brak paliwa jak w Wielkiej Brytanii?
    Polskę czeka brak paliwa jak w Wielkiej Brytanii? A może kierowcy "jedynie" muszą się pogodzić z myślą, że paliwo będzie kosztować grubo powyżej 6 zł?
    Tani kredyt na samochód? Płać mniej przez ecodriving
    Tani kredyt na samochód? Kluczem do sukcesu jest oferta, ale i... dodatkowe oszczędności. Ecodriving sprawia, że auto staje się eko i kosztuje mniej.