Kategorie

Co się bardziej opłaca - kupić samochód po stłuczce i naprawić go samodzielnie, czy nabyć już naprawione auto?

Kamil Fraszkiewicz
lakiernik naprawa rysy Fot. Fotolia
lakiernik naprawa rysy Fot. Fotolia
Zakup używanego samochodu to loteria. Poszukiwane są przede wszystkim auta bezwypadkowe, ale ich przeszłość jest coraz trudniejsza do ustalenia nawet dla autoryzowanych serwisów samochodowych. Może warto zatem kupić uszkodzone auto i naprawić je we własnym zakresie? Czy to się opłaca?

Na rynku samochodów używanych dominują samochody bezwypadkowe. Dopiero wprawne oko fachowca a czasem po prostu zwykły przypadek odkrywa prawdziwą, czyli powypadkową, historię samochodu. Osoby poszukujące auta zwracają uwagę przede wszystkim na te egzemplarze, których lakier jest w doskonałym stanie, spasowanie poszczególnych jego elementów blacharskich jest idealne, a silnik nie nosi jakichkolwiek śladów kurzu czy smarów. Bardzo często okazuje się jednak, że ta „idylla” to sprawa wprawnego blacharza, który zrekonstruował silnie rozbite auto. Takie historie dotyczą zwłaszcza pojazdów wyższych klas, bowiem ich ceny na rynku wtórnym są wysokie i gwarantują handlarzowi dobry zysk.

Zobacz też: Zakup używanego diesla

Auto sprowadzone czy z polskiego salonu?

Auta sprowadzone z zagranicy, wśród których dominują pojazdy uszkodzone, są coraz częściej omijane przez doświadczonych kierowców, którzy poszukują nowego pojazdu dla siebie. Na znaczeniu zyskują przede wszystkim samochody kupione w polskim salonie, z udokumentowaną przeszłością, którą dodatkowo można zweryfikować w serwisie. Co raz częściej też, poszukiwane są pojazdy, które są uszkodzone, ale ich historia do momentu wypadku czy stłuczki jest opisana za pomocą książki serwisowej, faktur za naprawy czy po prostu było ewidencjonowane w konkretnym ASO.

Zakup uszkodzonego samochodu

Za zakupem uszkodzonego pojazdu przemawiają dwie zasadnicze korzyści: znacznie niższa cena wartość rynkowa oraz możliwość szybkiej weryfikacji skali zniszczeń samochodu. Dzięki temu, istnieje duża szansa, że znajdziemy pojazd, który może i jest na pierwszy rzut oka pokiereszowany, ale jego struktura nośna i elementy konstrukcyjne (np. podłużnice, rama  nośna, progi) nie zostały naruszone. Po wymianie zewnętrznych części poszycia (błotników przednich, maski, zderzaków itd.) pojazd przy ewentualnej kolizji powinien spełnić swoje zadania i pochłoną energię tak, jak samochód nowy. Tylko czy naprawa uszkodzonego pojazdu ma uzasadnienie ekonomiczne?

Zobacz też: Auto używane: jak je kupić i nie zostać oszukanym?

Koszt naprawy uszkodzonego samochodu

Za pomocą popularnego serwisu ogłoszeniowego, wybraliśmy uszkodzone auto, dla którego sporządziliśmy przybliżony kosztorys naprawy. Najważniejszą rolę odegrały w nim koszty podzespołów, które trzeba wymienić na nowe. Pojazd, który nas zaciekawił to Audi A4 B6 z roku 2004, z silnikiem 1.9TDI o mocy 130KM i bardzo małym przebiegiem wynoszącym 121 tys.km . Wyceniony został przez właściciela na 19 tys. zł. Niemiecki sedan ma doskonałą renomę i jest bardzo poszukiwanym modelem na rynku, ale w ogłoszeniach dominują pojazdy sprowadzone, o mało wiarygodnej historii, Nasz egzemplarz ma uszkodzone przednie, prawe zawieszenie i częściowo rozbity przód z prawej strony.

Do naprawy użyjemy części pochodzących z hurtowni części samochodowej. Naprawa w autoryzowanym serwisie byłaby bardzo wysoka i z pewnością nieopłacalna.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. I

Audi A4 B6 1.9 TDI 130KM 2004 r.   Inter Cars
Nadwozie cena (zł)
prawy błotnik 102
nadkole błotnika 37
pokrywa silnika 459
zderzak przedni 478
spoiler zderzaka 139
atrapa chłodnicy 150
prawy wlot powietrza w zderzaku 36
środkowy wlot powietrza w zderzaku 80
łączny koszt el. nadwozia 1481
Zawieszenie pojazdu (prawe przednie  koło)
Końcówka drążka kierowniczego 109
Wahacz górny przedni 198
Wahacz dolny przedni 336
łącznik stabilizatora przedni 96
Wahacz dolny, tylny oś przednia 307
Wahacz górny, tylny oś przednia 160
Zestaw śrub wahaczy - przód 216
łączny koszt wahaczy przedniego koła 1422
Koszty robocizny    Warsztat Mechaniczny 
lakierowanie: 4 elementy 1200
demontaż i montaż 4 el. nadwozia 800
wymiana zawieszenia prawego koła 400
ustawienie zbieżności kół i geometrii podw. 100
łączny koszt robocizny 2500
łączny koszt naprawy Audi A4 5403
cena uszkodzonego Audi A4 19 000
Cena naprawionego Audi A4 24 403

Powyższy kosztorys, oparty m.in. na cenniku części  firmy Inter Cars określa łączny koszt napraw uszkodzonego Audi na 5403 zł. Po dodaniu tej kwoty do ceny uszkodzonego egzemplarza okazuje się, że łącznie na zakup uszkodzonego Audi A4 wydać trzeba 24 403zł. Podobne egzemplarze tego samego modelu Audi w tej samej wersji silnikowej i z tego samego roku kosztują ok. 27-29 tys. zł. Korzyści finansowe jak i świadomość historii zakupionego egzemplarza wydają się być przekonującymi argumentami.

Zobacz też: Auta tanie w utrzymaniu, czyli jakie?

Potrzebujesz wiarygodnych treści i chcesz być na bieżąco - skorzystaj z naszych narzędzi >>
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?