REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. I

Piotr Czerniakowski
Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? Fot. Fotolia
Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na kupno nowego auta w salonie, pod uwagę bierzemy cały wachlarz kryteriów, jakie powinien spełniać nasz samochód. W naszym poradniku podpowiadamy, czym się kierować podczas zakupu nowego auta.

Silnik

Kiedy nie chcemy wydać na auto majątku, musimy pójść w kwestii wyboru silnika na pewne kompromisy. Wiele zależy od tego jaki mamy styl jazdy, ile kilometrów będziemy pokonywać rocznie (i w jakim terenie), oraz czego tak naprawdę oczekujemy od auta.

REKLAMA

- przyspieszenie/elastyczność auta w całym zakresie obrotów silnika. Nie służy to tylko do ścigania się spod świateł, ale i do bezpiecznego wyprzedzania, co na polskich drogach jednopasmowych ma strategiczne znaczenie.

Zobacz też: Kryzys w motoryzacji, co oznacza dla klientów?

REKLAMA

- spalanie. Temat bolesny, jednak nie da się go uniknąć. Najmniej palą oczywiście diesle, co nie oznacza, że są najtańsze w utrzymaniu. Mniej oszczędne są silniki benzynowe, zaś najwięcej palą auta napędzane gazem LPG. (mniej więcej 15% - 20% więcej niż ten sam silnik pracujący na benzynie).

- koszty zakupu paliwa. Obecnie na stacjach najdroższe jest paliwo do ropniaków, niewiele niżej plasuje się bezołowiowa 95, zaś gaz LPG kosztuję niewiele ponad połowę tego, co olej napędowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- koszty serwisu/napraw. Znowu diesel nie wypada tu zbyt dobrze. Koszty ewentualnych napraw w silnikach diesla bywają okrutnie bolesne dla portfela. Z kolei z naprawami lub wymianą niektórych  elementów musimy się liczyć. Takie elementy jak wtryskiwacze czy turbosprężarka nie są wieczne, a ich ceny są naprawdę wysokie. Silniki benzynowe o standardowej konstrukcji (brak wtrysku bezpośredniego, turbosprężarki) są prostsze w budowie niż diesle, a co za tym idzie, tańsze w serwisie. Lepiej znoszą także słabej jakości paliwo. Można by powiedzieć, że w takim razie rozwiązaniem jest kupno nieskomplikowanego diesla. W praktyce jednak okaże się, że na rynku aut nowych, prostych w konstrukcji silników wysokoprężnych już nie ma. Dowodem na to jest chociażby fakt, że praktycznie wszystkie sprzedawane w Polsce auta z silnikiem diesla, są wyposażone w turbinę. Gdy zdecydujemy się na przeróbkę auta na zasilanie gazem LPG, musimy z marszu „wyłożyć” od 2 do 8 tysięcy złotych (wszystko w zależności od tego jaki jest stopień zaawansowania technologicznego w naszych silniku). Jeśli montaż zostanie przeprowadzony prawidłowo, a my będziemy pilnować, żeby instalacja była odpowiednio wyregulowana, nie musimy przygotowywać się na wysokie koszty. Pojawia się tu jednak pytanie – czy instalacja rzeczywiście nam się zwróci? W przeprowadzeniu takich wyliczeń mogą pomóc specjalne kalkulatory LPG.

Zobacz też: Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?

Skrzynia biegów

 Tutaj wszystko zależy od preferencji kierowcy. W każdym z aut, skrzynia jest inaczej zestopniowana i do innych obrotów silnik kręci się na konkretnym biegu. W Europie od kilku lat obserwujemy spory wzrost zainteresowania skrzyniami automatycznymi. Nawet jeśli jesteśmy zagorzałymi zwolennikami przekładni manualnych i uważamy, że skrzynie automatyczne są dla Amerykanów nie potrafiących opanować jazdy autem z „manualem”, warto skusić się na porównanie. Nowoczesne skrzynie automatyczne i zautomatyzowane skrzynie dwusprzęgłowe są dokładnym przeciwieństwem starych, siermiężnych automatów – są bardzo szybkie, nie szarpią autem przy zmianie biegów, a spalanie auta z taką skrzynią jest często niższe niż w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów.

Zobacz też: Norma Euro 6 i Euro VI? Jakie są nowe ograniczenia w emisji spalin?

Układ kierowniczy/Prowadzenie

Kwestia zarówno upodobań, jak i bezpieczeństwa. Wielu kierowców lubi mieć poczucie, że panuje nad autem. Nic natomiast nie daje nam tego poczucia bardziej, niż precyzyjny układ kierowniczy, który bezpośrednio przekłada z kierownicy na koła nasze polecenia. W razie potrzeby nagłego skrętu (jak chociażby ominięcie jakiejś przeszkody), błyskawiczna reakcja kół na skręt kierownicy może uratować nam życie. Dodatkowym atutem jest przyjemność z jazdy, która w przypadku dobrze prowadzącego się auta, jest nieporównywalnie większa od tej, jakiej doznamy w samochodzie, który ma „gumowy” układ kierowniczy.

Hamulce

 Warto sprawdzić zarówno skuteczność jak i łatwość „dozowania”. Pamiętajmy, że wraz większą mocą, powinna iść większa wydajność hamulców. Warto wspomnieć, że producenci mają obowiązek wyposażania wszystkich nowych aut sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej w system zapobiegający blokowaniu się kół (ABS).

Sprzęgło

 W niektórych autach pedał sprzęgła wciska się lekko, w innych trochę ciężej. Pamiętajmy, by mieć to na względzie, ponieważ wieczna jazda na półsprzęgle jest niezdrowa dla auta i uciążliwa dla kierowcy. Gdy wybierzemy auto ze skrzynią automatyczną, problem sprzęgła zniknie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA