REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poznać powypadkowy samochód?

Max Trela
Auto powypadkowe można rozpoznać; Fot. Fotolia
Auto powypadkowe można rozpoznać; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większość używanych samochodów oferowanych do sprzedaży jest reklamowane jako bezwypadkowe. Co dzień jednak widzimy na drogach mnóstwo większych lub mniejszych kolizji. Auta, które w nich uczestniczyły, często po niechlujnej naprawie wracają na rynek wtórny jako bezwypadkowe „igiełki”.

Krajowy rynek został niemal zalany przez samochody importowane z zachodu lub południa Europy, lecz większość z tych pojazdów trafiła do Polski po większych lub mniejszych wypadkach. Dodatkowo, mało które z aut kupionych w naszym kraju, nie ma za sobą naprawy blacharsko-lakierniczej, więc można zaryzykować stwierdzenie, że wbrew temu, co twierdzą sprzedawcy, w ogłoszeniach sprzedaży jest więcej pojazdów po wypadku niż bezwypadkowych.

REKLAMA

Zobacz też: Czym jest ubezpieczenie OC?

REKLAMA

Wiele śladów po kolizjach można odkryć bez użycia jakichkolwiek przyrządów lub narzędzi. Oględziny zacznijmy od dokładnego obejrzenia samochodu ze wszystkich stron i pod różnymi kątami. Już wtedy można zauważyć różnice w odcieniach lakieru na poszczególnych elementach nadwozia oraz krzywo zamontowane zderzaki lub reflektory. Z bliższej odległości sprawdźmy, czy szczeliny między częściami karoserii są w miarę równe. Niektóre samochody już z fabryki wyjeżdżają nieco niedokładnie spasowane, ale jeżeli sprzedający twierdzi, że odstająca maska to tylko kwestia regulacji, zastanówmy się, czy takie elementy mogą się samoistnie rozregulować.

Oceniając stan nadwozia, sprawdźmy również czy daty produkcji szyb są jednakowe lub zbliżone (mogą być o rok lub dwa starsze od auta) do roku produkcji samochodu. Przednie szyby często bywają uszkodzone od kamieni, więc ich wymiana nie musi świadczyć o wypadkowej przeszłości pojazdu. Jeżeli posiadamy miernik grubości lakieru, sprawdźmy czy lakier na wszystkich elementach ma podobną grubość, wynoszącą w granicach 100-200 mikrometrów. Większe wartości to podwójny lakier lub warstwa szpachli. 

Koniecznie zajrzyjmy pod maskę samochodu i sprawdźmy, czy np. śruby mocujące błotniki noszą ślady odkręcania, czy nie ma resztek pyłu ze szlifowanej szpachli lub śladów lakieru na elementach fabrycznie niemalowanych. Na tym etapie przyda się nam latarka. Pamiątki po kolizji tylnej części nadwozia mogą się znajdować w okolicach wnęki koła zapasowego. Koniecznie należy także sprawdzić, czy numery VIN na wszystkich tabliczkach są takie same jak w dokumentach auta, oraz czy w ich pobliżu nie ma śladów niefabrycznych spawów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kłamstwo zgodne z prawem: „bezwypadkowe” auto z ogłoszenia może być bite

Jeżeli sprzedającym jest firma zawodowo zajmująca się obrotem samochodami, musimy zostać poinformowani o wadach auta, które chcemy nabyć. Nawet jeżeli wypadkową przeszłość lub inne usterki samochodu odkryjemy już po zakupie, nadal mamy prawo domagać się zadośćuczynienia. Kodeks cywilny reguluje również obowiązki osób prywatnych, które również nie powinny ukrywać wad oferowanych towarów. Aby ustrzec się kłopotów po zakupie, lepiej dokładnie zbadać samochód jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA