REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raporty awaryjności: co to jest, kto je tworzy, czy są przydatne?

Anna Kowalska
Raporty awaryjności TUV wykonywane są w niemieckich stacjach diagnostycznych
Raporty awaryjności TUV wykonywane są w niemieckich stacjach diagnostycznych

REKLAMA

REKLAMA

Coroczne raporty awaryjności pojazdów mają na celu pomóc w wyborze samochodu o najmniejszej usterkowości, w przypadku gdy nabywca decyduje się na zakup auta używanego. Poniżej prezentujemy cztery największe niemieckie firmy badające awaryjność oraz podobieństwa i różnice między nimi. Czy warto zawierzyć do końca tego rodzaju rankingom?

Istnieją cztery najważniejsze organizacje zajmujące się tworzeniem raportów awaryjności: TUV, DEKRA, ADAC oraz GTU.

REKLAMA

Raport awaryjności TUV

Raport ten wykonywany jest przez Urząd Dozoru Technicznego w Niemczech na podstawie okresowych badań technicznych pojazdów, z których najwięcej robi właśnie TUV.

Przeglądy samochodów w niemieckich stacjach diagnostycznych wyglądają identycznie jak te przeprowadzane w naszym kraju - ekspertyzie podlegają dokładnie te same elementy. W celu przedłużenia możliwości udziału auta w ruchu drogowym bada się m.in.: sprawność zawieszenia, układu hamulcowego, oświetlenia, podwozia, kół, układu wydechowego itp. Na tej podstawie dokonuje się procentowej klasyfikacji aut w danych kategoriach wiekowych (2-11 lat).

Zobacz też: Jak sprawdzić stan wnętrza kupując używane auto? Ekspert radzi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod uwagę brane są tylko egzemplarze danego modelu z poważnymi usterkami technicznymi. Pomijane są auta o niskim odsetku sprzedaży w Niemczech. Aby dostać się do rankingu, dany model musiał gościć w stacji kontroli co najmniej 10 000 razy.

REKLAMA

Raport awaryjności TUV 2011 sporządzony został na podstawie 7,2 miliona przeglądów technicznych przeprowadzonych w okresie od lipca 2009 roku do czerwca 2010 roku. Samochody podzielono następnie na 5 kategorii wiekowych: 2-3 lata, 4-5 lat, 6-7 lat, 8-9 lat oraz 10-11. Pogrupowano w ten sposób ponad 200 modeli aut. I tak, tegorocznym zwycięzcą w statystyce okazał się hybrydowy model Toyoty Prius, który w kategorii aut 2-3 letnich otrzymał wynik na poziomie 2,2% awaryjności. Po raz pierwszy w historii badań TUV najlepszy wynik uzyskał samochód napędzany alternatywnie.

Badania TUV prowadzone są od 1973 roku. Długi staż pozwala na rokroczne monitorowanie jakości poszczególnych producentów samochodów. Raport wykazuje wzrost awaryjności aut. W 2011 roku rzeczoznawcy TUV wykryli usterki w 19,5 % przebadanych pojazdów. Jest to wynik o 1,9% gorszy niż rok wcześniej.

Oto najlepsza piątka Raportu Awaryjności TUV 2011 w danych kategoriach wiekowych (procentowy wynik oraz średni przebieg na postawie wszystkich przebadanych egzemplarzy poszczególnych modeli):

Auta 2,3 letnie:

1) Toyota Prius - 2,2% (43 000)
2)Porsche 911 - 2,3% (33 000)
3) Toyota Auris - 2,3% (37 000)
4)Mazda 2 - 2,3% (33 000)
5) Smart Fortwo - 2,5% (29 000)

Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 5,5%

Auta 4,5 letnie:

1) Porsche Boxter/ Cayman - 4,2% (47 000)
2) Toyota Corolla Verso - 4,2% (73 000)
3) Porsche 911 - 4,6% (50 000)
4) Porsche Cayenne - 5,0% (81 000)
5) Toyota Avensis - 5,0% (77 000)

Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 10,4%

Auta 6,7 letnie:

1) Porsche 911 - 5,5% (69 000)
2) Porsche Boxter - 7,1% (68 000)
3) Honda Jazz - 7,3% (78 000)
4) Subaru Forester - 7,3% ( 94 000)
5) Toyota Avensis - 7,6% ( 92 000)

Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 16,7%

Auta 8,9 - letnie

1) Porsche 911 - 8,3% (82 000)
2) Porsche Boxter - 9,8% ( 77 000)
3) Toyota Rav 4 - 10,2% (105 000)
4) Toyota Yaris - 12,7% (99 000)
5) Mercedes SLK - 13,4% (84 000)

Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 21,4%

Auta 10,11 - letnie

1) Porsche 911 - 8,7% (96 000)
2) Toyote Rav 4 - 10,5% (117 000)
3) Porsche Boxter - 11,2% (88 000)
4) Toyota Yaris - 13,9% (113 000)
5) Toyota Corolla - 14,9% (119 000)

Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 26,0%

Niemiecki Stowarzyszenie Rzeczoznawców technicznych DEKRA

REKLAMA

Ten raport awaryjności sporządzany jest na podstawie badań technicznych przeprowadzanych przez firmę DEKRA na terenie Niemiec. DEKRA prowadzi analizy samochodów używanych od 1925 roku. Raport sporządzany jest co 2 lata. Egzaminowane auta dzielone są na 8 klas i 3 grupy przebiegu. Najświeższe dane zebrane zostały z 15 milionów ekspertyz przeprowadzonych na 230 modelach samochodów.

Rzeczoznawcy DEKRY podczas przeglądów zwracają uwagę na 5 elementów:
- podwozie i układ kierowniczy
- silnik i ekologia
- karoseria i wnętrze
- układ hamulcowy
- elektryka, elektronika i oświetlenie

Wynik jest odsetkiem samochodów, w których wykryto usterki. Efekt końcowy dzielony jest na 3 kategorie: brak defektów, drobne - nieznaczące defekty oraz istotne - znaczące defekty. Istotne jest to, że badania DEKRY opierają się na ilości kilometrów przejechanych przez auto. Nie jest tu ważny wiek pojazdu, jak miało to miejsce w przypadku raportu TUV. Tegorocznym zwycięzcą- najmniej awaryjnym modelem, jest według badań DEKRY Opel Insignia (96,1% bezawaryjnych modeli). Dalej uplasowały się Ford Fiesta i Toyota Prius.

Raport awaryjności pojazdów 2011 według ekspertyz DEKRY:

Samochody klasy mini/małe:

Przebieg do 50 000 km:
1) Ford Fiesta
2) Renault Twingo
3) Toyota Yaris

Przebieg 50 -100 000 km:
1) Toyota Yaris
2) Opel Corsa
3) Mazda 2

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Honda Jazz
2) Audi A2
3) Ford Fiesta

Kompakty:

Przebieg do 50 000 km:
1) Toyota Prius
2) Volkswagen Golf VI
3) Volvo c30

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Toyota Prius
2) Toyota Auris
3) Volkswagen Jetta

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Volkswagen Golf V
2) Skoda Octavia
3) Mercedes- Benz klasa A

Klasa średnia:

Przebieg do 50 000 km:
1) Opel Insignia
2) Audi A4
3) Ford Mondeo

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Mercedes Benz klasy C
2) BMW serii 3
3) Volkswagen Passat

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Volkswagen Passat
2) BMW serii 3
3) Volvo S40

Klasa średnia/wyższa:

Przebieg do 50 000 km:
1) Audi A6
2) BMW serii 5
3) Mercedes- Benz klasy S

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Audi A8
2) Volkswagen Phaeton
3) Audi A6

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Audi A6
2) Audi A8
3) BMW serii 7

Sportowe/ coupe:

Przebieg do 50 000 km:
1) Mazda MX-5
2) Volkswagen Eos
3) Audi TT

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Volkswagen Eos
2) Porsche 911
3) BMW serii 6

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Porsche 911
2) Mercedes- Benz CLK
3) Mercedes- Benz SL

Terenowe:

Przebieg do 50 000 km:
1) Honda CR-V
2) Toyota RAV 4
3) Nissan Qashqai

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Porsche Cayenne
2) Toyota RAV 4
3) BMW X3

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) BMW X3
2) Volkswagen Touareg
3) Mercedes- Benz klasy M

Vany:

Przebieg do 50 000 km:
1) Volkswagen Golf Plus
2) Nissan Note
3) Toyota Corolla Verso

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Volkswagen Golf Plus
2) Toyota Corolla Verso
3) Ford Galaxy

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Ford Galaxy
2) Volkswagen Golf Plus
3) Toyota Corolla Verso

W 2009 roku DEKRA wprowadziła nową kategorie- „najlepszy ze wszystkich klas”. I tak, w tym roku, po raz 3 z rzędu zwycięzcą okazało się Audi A6.

Pierwsza trójka „Najlepszy ze wszystkich klas” DEKRA 2011:

1) Audi A6 (nota 84,2)
2) BMW serii 3 (81,7)
3) Volkswagen Passat (81,1)

Nowością w rankingu DEKRY w 2011 roku, jest ranking najbardziej niezawodnych modeli użytkowych:

Kategoria do 50 000 km:
1) Mercedes- Benz Sprinter
2) Fiat Ducato
3) Volkswagen Crafter

W dwóch pozostałych kategoriach (50 - 100 tysięcy km i 100 - 150 tysięcy km), pierwsze miejsce zajął Volkswagen Crafter

Raport awaryjności sporządzany przez niemiecki Automobilklub ADAC

ADAC jest największym europejskim automobilklubem. Co pół roku przeprowadza on badania awaryjności aut na podstawie własnych statystyk jako fachowej pomocy drogowej. Raport ten zestawia pojazdy, których właściciele wezwali pomoc ADAC w przypadku unieruchomienia auta na drodze. Statystyki nie obejmują sytuacji, w których w przypadku awarii samochodu wezwana została inna firma niż właśnie ADAC.

W raporcie klasyfikowane są wyłącznie auta, których awaria zarejestrowana została po raz pierwszy w okresie 5 lat. ADAC gromadzi w swych statystykach pojazdy w wieku 1 - 6 lat, które produkowane były w formie gruntownie niezmienionej przez co najmniej 3 lata, a liczba rejestracji danego modelu w Niemczech obejmuje nie mniej niż 10 tysięcy egzemplarzy rocznie.

Zakwalifikowane samochody dzielone są według kategorii: maluchy, klasa kompakt, klasa średnia, klasa wyższa, sportowe i kabriolety, terenówki i suvy, minivany i vany. Statystyki ADAC są całkowicie inne od tych przeprowadzanych w stacjach kontroli pojazdów (TUV, DEKRA). Zasadnicza różnica polega na tym, że ranking ADAC bada awaryjność, a nie usterkowość pojazdów jak robią to opisane wyżej firmy. Usterka utrudnia jazdę. Awaria natomiast, uniemożliwia jej rozpoczęcie lub kontynuowanie.

Zwycięzcą raportu ADAC 2011 jest niewątpliwie Toyota. To właśnie ta japońska marka zajęła pierwsze miejsce w kategorii wiekowej powyżej 9 lat oraz drugie w kategorii 6,7 i 8,9 lat (Avensis). RAV 4 zajęła natomiast pierwsze miejsce w kategorii 8,9 lat oraz 3 lokatę w kategorii 4,5 i 6,7 lat.

GTU (Towarzystwo Nadzoru Technicznego)

Raport awaryjności GTU powstaje na podstawie badań technicznych pojazdów, które firma przeprowadza we własnych stacjach diagnostycznych w Niemczech. Wyniki badań publikowane są każdego roku w niemieckim piśmie motoryzacyjnym – „Autozeitung”. Auta dzielone są na segmenty i grupy wiekowe - do 3 lat, 4 - 5 lat, 6 - 7 lat, 8 - 9 lat, powyżej 9 lat.

GTU jest także pomysłodawcą przyznanej po raz drugi w tym roku nagrody Quality Trophy. Tegorocznym zdobywcą tego wyróżnienia jest Toyota. Lider Quality Trophy wyłoniony został na podstawie danych zebranych z ponad 20 milionów przeglądów rejestracyjnych przeprowadzonych w ciągu ostatnich 5 lat na terenie Niemiec oraz poprzez głosy oddawane przez czytelników wspomnianego „Autozeitung”. GTU 2011 nagrodził wysokimi notami za jakość i niezawodność przede wszystkim hybrydowe modele Toyoty: Prius, Auris, Avensis.

Toyota obsadziła także pierwsze trójki niemal wszystkich grup wiekowych w segmencie aut małych:
Yaris - 2 miejsce w grupach wiekowych 3 lata i 4 - 5 lat oraz 3 miejsce w grupie powyżej 9 lat.
Aygo - 2 miejsce w grupie wiekowej 6 -7 lat.
Toyota zajmuje również pierwsze miejsce we wszystkich kategoriach wiekowych w segmencie kompaktów.

Podsumowując:

Pamiętać należy, że powyżej wymienione raporty awaryjności pojazdów mają za zadanie pomóc potencjalnemu nabywcy w świadomym wyborze modelu o najmniejszej usterkowości.

Badanie tego rodzaju nie powinny być natomiast jedynym wyznacznikiem w wyborze auta. Przed zakupem samochodu używanego trzeba przede wszystkim sprawdzić we własnym zakresie konkretny, wybrany model auta. Umożliwiają to autoryzowane serwisy poszczególnych marek oraz nieautoryzowane warsztaty samochodowe. Druga opcja jest zdecydowanie tańsza. Warto jest jednak zainwestować we własne bezpieczeństwo i dokładnie sprawdzić wybrany egzemplarz auta nie tylko w publikowanych w Internecie raportach.

Zobacz też: Jak czytać ogłoszenia o sprzedaży aut? Ekspert radzi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA