REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raporty awaryjności: co to jest, kto je tworzy, czy są przydatne?

Anna Kowalska
Raporty awaryjności TUV wykonywane są w niemieckich stacjach diagnostycznych
Raporty awaryjności TUV wykonywane są w niemieckich stacjach diagnostycznych

REKLAMA

REKLAMA

Coroczne raporty awaryjności pojazdów mają na celu pomóc w wyborze samochodu o najmniejszej usterkowości, w przypadku gdy nabywca decyduje się na zakup auta używanego. Poniżej prezentujemy cztery największe niemieckie firmy badające awaryjność oraz podobieństwa i różnice między nimi. Czy warto zawierzyć do końca tego rodzaju rankingom?

Istnieją cztery najważniejsze organizacje zajmujące się tworzeniem raportów awaryjności: TUV, DEKRA, ADAC oraz GTU.

REKLAMA

Raport awaryjności TUV

Raport ten wykonywany jest przez Urząd Dozoru Technicznego w Niemczech na podstawie okresowych badań technicznych pojazdów, z których najwięcej robi właśnie TUV.

Przeglądy samochodów w niemieckich stacjach diagnostycznych wyglądają identycznie jak te przeprowadzane w naszym kraju - ekspertyzie podlegają dokładnie te same elementy. W celu przedłużenia możliwości udziału auta w ruchu drogowym bada się m.in.: sprawność zawieszenia, układu hamulcowego, oświetlenia, podwozia, kół, układu wydechowego itp. Na tej podstawie dokonuje się procentowej klasyfikacji aut w danych kategoriach wiekowych (2-11 lat).

Zobacz też: Jak sprawdzić stan wnętrza kupując używane auto? Ekspert radzi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod uwagę brane są tylko egzemplarze danego modelu z poważnymi usterkami technicznymi. Pomijane są auta o niskim odsetku sprzedaży w Niemczech. Aby dostać się do rankingu, dany model musiał gościć w stacji kontroli co najmniej 10 000 razy.

REKLAMA

Raport awaryjności TUV 2011 sporządzony został na podstawie 7,2 miliona przeglądów technicznych przeprowadzonych w okresie od lipca 2009 roku do czerwca 2010 roku. Samochody podzielono następnie na 5 kategorii wiekowych: 2-3 lata, 4-5 lat, 6-7 lat, 8-9 lat oraz 10-11. Pogrupowano w ten sposób ponad 200 modeli aut. I tak, tegorocznym zwycięzcą w statystyce okazał się hybrydowy model Toyoty Prius, który w kategorii aut 2-3 letnich otrzymał wynik na poziomie 2,2% awaryjności. Po raz pierwszy w historii badań TUV najlepszy wynik uzyskał samochód napędzany alternatywnie.

Badania TUV prowadzone są od 1973 roku. Długi staż pozwala na rokroczne monitorowanie jakości poszczególnych producentów samochodów. Raport wykazuje wzrost awaryjności aut. W 2011 roku rzeczoznawcy TUV wykryli usterki w 19,5 % przebadanych pojazdów. Jest to wynik o 1,9% gorszy niż rok wcześniej.

Oto najlepsza piątka Raportu Awaryjności TUV 2011 w danych kategoriach wiekowych (procentowy wynik oraz średni przebieg na postawie wszystkich przebadanych egzemplarzy poszczególnych modeli):

Auta 2,3 letnie:

1) Toyota Prius - 2,2% (43 000)
2)Porsche 911 - 2,3% (33 000)
3) Toyota Auris - 2,3% (37 000)
4)Mazda 2 - 2,3% (33 000)
5) Smart Fortwo - 2,5% (29 000)

Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 5,5%

Auta 4,5 letnie:

1) Porsche Boxter/ Cayman - 4,2% (47 000)
2) Toyota Corolla Verso - 4,2% (73 000)
3) Porsche 911 - 4,6% (50 000)
4) Porsche Cayenne - 5,0% (81 000)
5) Toyota Avensis - 5,0% (77 000)

Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 10,4%

Auta 6,7 letnie:

1) Porsche 911 - 5,5% (69 000)
2) Porsche Boxter - 7,1% (68 000)
3) Honda Jazz - 7,3% (78 000)
4) Subaru Forester - 7,3% ( 94 000)
5) Toyota Avensis - 7,6% ( 92 000)

Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 16,7%

Auta 8,9 - letnie

1) Porsche 911 - 8,3% (82 000)
2) Porsche Boxter - 9,8% ( 77 000)
3) Toyota Rav 4 - 10,2% (105 000)
4) Toyota Yaris - 12,7% (99 000)
5) Mercedes SLK - 13,4% (84 000)

Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 21,4%

Auta 10,11 - letnie

1) Porsche 911 - 8,7% (96 000)
2) Toyote Rav 4 - 10,5% (117 000)
3) Porsche Boxter - 11,2% (88 000)
4) Toyota Yaris - 13,9% (113 000)
5) Toyota Corolla - 14,9% (119 000)

Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 26,0%

Niemiecki Stowarzyszenie Rzeczoznawców technicznych DEKRA

REKLAMA

Ten raport awaryjności sporządzany jest na podstawie badań technicznych przeprowadzanych przez firmę DEKRA na terenie Niemiec. DEKRA prowadzi analizy samochodów używanych od 1925 roku. Raport sporządzany jest co 2 lata. Egzaminowane auta dzielone są na 8 klas i 3 grupy przebiegu. Najświeższe dane zebrane zostały z 15 milionów ekspertyz przeprowadzonych na 230 modelach samochodów.

Rzeczoznawcy DEKRY podczas przeglądów zwracają uwagę na 5 elementów:
- podwozie i układ kierowniczy
- silnik i ekologia
- karoseria i wnętrze
- układ hamulcowy
- elektryka, elektronika i oświetlenie

Wynik jest odsetkiem samochodów, w których wykryto usterki. Efekt końcowy dzielony jest na 3 kategorie: brak defektów, drobne - nieznaczące defekty oraz istotne - znaczące defekty. Istotne jest to, że badania DEKRY opierają się na ilości kilometrów przejechanych przez auto. Nie jest tu ważny wiek pojazdu, jak miało to miejsce w przypadku raportu TUV. Tegorocznym zwycięzcą- najmniej awaryjnym modelem, jest według badań DEKRY Opel Insignia (96,1% bezawaryjnych modeli). Dalej uplasowały się Ford Fiesta i Toyota Prius.

Raport awaryjności pojazdów 2011 według ekspertyz DEKRY:

Samochody klasy mini/małe:

Przebieg do 50 000 km:
1) Ford Fiesta
2) Renault Twingo
3) Toyota Yaris

Przebieg 50 -100 000 km:
1) Toyota Yaris
2) Opel Corsa
3) Mazda 2

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Honda Jazz
2) Audi A2
3) Ford Fiesta

Kompakty:

Przebieg do 50 000 km:
1) Toyota Prius
2) Volkswagen Golf VI
3) Volvo c30

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Toyota Prius
2) Toyota Auris
3) Volkswagen Jetta

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Volkswagen Golf V
2) Skoda Octavia
3) Mercedes- Benz klasa A

Klasa średnia:

Przebieg do 50 000 km:
1) Opel Insignia
2) Audi A4
3) Ford Mondeo

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Mercedes Benz klasy C
2) BMW serii 3
3) Volkswagen Passat

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Volkswagen Passat
2) BMW serii 3
3) Volvo S40

Klasa średnia/wyższa:

Przebieg do 50 000 km:
1) Audi A6
2) BMW serii 5
3) Mercedes- Benz klasy S

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Audi A8
2) Volkswagen Phaeton
3) Audi A6

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Audi A6
2) Audi A8
3) BMW serii 7

Sportowe/ coupe:

Przebieg do 50 000 km:
1) Mazda MX-5
2) Volkswagen Eos
3) Audi TT

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Volkswagen Eos
2) Porsche 911
3) BMW serii 6

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Porsche 911
2) Mercedes- Benz CLK
3) Mercedes- Benz SL

Terenowe:

Przebieg do 50 000 km:
1) Honda CR-V
2) Toyota RAV 4
3) Nissan Qashqai

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Porsche Cayenne
2) Toyota RAV 4
3) BMW X3

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) BMW X3
2) Volkswagen Touareg
3) Mercedes- Benz klasy M

Vany:

Przebieg do 50 000 km:
1) Volkswagen Golf Plus
2) Nissan Note
3) Toyota Corolla Verso

Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Volkswagen Golf Plus
2) Toyota Corolla Verso
3) Ford Galaxy

Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Ford Galaxy
2) Volkswagen Golf Plus
3) Toyota Corolla Verso

W 2009 roku DEKRA wprowadziła nową kategorie- „najlepszy ze wszystkich klas”. I tak, w tym roku, po raz 3 z rzędu zwycięzcą okazało się Audi A6.

Pierwsza trójka „Najlepszy ze wszystkich klas” DEKRA 2011:

1) Audi A6 (nota 84,2)
2) BMW serii 3 (81,7)
3) Volkswagen Passat (81,1)

Nowością w rankingu DEKRY w 2011 roku, jest ranking najbardziej niezawodnych modeli użytkowych:

Kategoria do 50 000 km:
1) Mercedes- Benz Sprinter
2) Fiat Ducato
3) Volkswagen Crafter

W dwóch pozostałych kategoriach (50 - 100 tysięcy km i 100 - 150 tysięcy km), pierwsze miejsce zajął Volkswagen Crafter

Raport awaryjności sporządzany przez niemiecki Automobilklub ADAC

ADAC jest największym europejskim automobilklubem. Co pół roku przeprowadza on badania awaryjności aut na podstawie własnych statystyk jako fachowej pomocy drogowej. Raport ten zestawia pojazdy, których właściciele wezwali pomoc ADAC w przypadku unieruchomienia auta na drodze. Statystyki nie obejmują sytuacji, w których w przypadku awarii samochodu wezwana została inna firma niż właśnie ADAC.

W raporcie klasyfikowane są wyłącznie auta, których awaria zarejestrowana została po raz pierwszy w okresie 5 lat. ADAC gromadzi w swych statystykach pojazdy w wieku 1 - 6 lat, które produkowane były w formie gruntownie niezmienionej przez co najmniej 3 lata, a liczba rejestracji danego modelu w Niemczech obejmuje nie mniej niż 10 tysięcy egzemplarzy rocznie.

Zakwalifikowane samochody dzielone są według kategorii: maluchy, klasa kompakt, klasa średnia, klasa wyższa, sportowe i kabriolety, terenówki i suvy, minivany i vany. Statystyki ADAC są całkowicie inne od tych przeprowadzanych w stacjach kontroli pojazdów (TUV, DEKRA). Zasadnicza różnica polega na tym, że ranking ADAC bada awaryjność, a nie usterkowość pojazdów jak robią to opisane wyżej firmy. Usterka utrudnia jazdę. Awaria natomiast, uniemożliwia jej rozpoczęcie lub kontynuowanie.

Zwycięzcą raportu ADAC 2011 jest niewątpliwie Toyota. To właśnie ta japońska marka zajęła pierwsze miejsce w kategorii wiekowej powyżej 9 lat oraz drugie w kategorii 6,7 i 8,9 lat (Avensis). RAV 4 zajęła natomiast pierwsze miejsce w kategorii 8,9 lat oraz 3 lokatę w kategorii 4,5 i 6,7 lat.

GTU (Towarzystwo Nadzoru Technicznego)

Raport awaryjności GTU powstaje na podstawie badań technicznych pojazdów, które firma przeprowadza we własnych stacjach diagnostycznych w Niemczech. Wyniki badań publikowane są każdego roku w niemieckim piśmie motoryzacyjnym – „Autozeitung”. Auta dzielone są na segmenty i grupy wiekowe - do 3 lat, 4 - 5 lat, 6 - 7 lat, 8 - 9 lat, powyżej 9 lat.

GTU jest także pomysłodawcą przyznanej po raz drugi w tym roku nagrody Quality Trophy. Tegorocznym zdobywcą tego wyróżnienia jest Toyota. Lider Quality Trophy wyłoniony został na podstawie danych zebranych z ponad 20 milionów przeglądów rejestracyjnych przeprowadzonych w ciągu ostatnich 5 lat na terenie Niemiec oraz poprzez głosy oddawane przez czytelników wspomnianego „Autozeitung”. GTU 2011 nagrodził wysokimi notami za jakość i niezawodność przede wszystkim hybrydowe modele Toyoty: Prius, Auris, Avensis.

Toyota obsadziła także pierwsze trójki niemal wszystkich grup wiekowych w segmencie aut małych:
Yaris - 2 miejsce w grupach wiekowych 3 lata i 4 - 5 lat oraz 3 miejsce w grupie powyżej 9 lat.
Aygo - 2 miejsce w grupie wiekowej 6 -7 lat.
Toyota zajmuje również pierwsze miejsce we wszystkich kategoriach wiekowych w segmencie kompaktów.

Podsumowując:

Pamiętać należy, że powyżej wymienione raporty awaryjności pojazdów mają za zadanie pomóc potencjalnemu nabywcy w świadomym wyborze modelu o najmniejszej usterkowości.

Badanie tego rodzaju nie powinny być natomiast jedynym wyznacznikiem w wyborze auta. Przed zakupem samochodu używanego trzeba przede wszystkim sprawdzić we własnym zakresie konkretny, wybrany model auta. Umożliwiają to autoryzowane serwisy poszczególnych marek oraz nieautoryzowane warsztaty samochodowe. Druga opcja jest zdecydowanie tańsza. Warto jest jednak zainwestować we własne bezpieczeństwo i dokładnie sprawdzić wybrany egzemplarz auta nie tylko w publikowanych w Internecie raportach.

Zobacz też: Jak czytać ogłoszenia o sprzedaży aut? Ekspert radzi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA