REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich krajach kamerki samochodowe są zabronione?

Sebastian Tomaszewski
W jakich krajach kamerki samochodowe są zabronione?/ fot. Fotolia
W jakich krajach kamerki samochodowe są zabronione?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

​​​​​​​Kamerki samochodowe stają się coraz bardziej popularne wśród polskich kierowców, jednak nie wszędzie w Europie są legalne. W jakich krajach jest zakaz używania kamerek samochodowych?

Popularność kamerek samochodowych w naszym kraju nie maleje. Najczęstszym powodem ich używania jest możliwość nagrania przebiegu ewentualnego zdarzenia w celu szybkiego ustalenia sprawcy zdarzenia lub wypadku. Kamerki chronią też przed wyłudzeniami ze strony innych kierowców lub przechodniów chcących się wzbogacić na otrzymanych odszkodowaniach.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze kilka lat temu wybór kamerek samochodowych był skromny – dziś rynek oferuje szeroki wybór od podstawowych modeli za 100 zł do zaawansowanych kosztujących ponad 1000 zł. Popularność potwierdzają także policyjne statystyki. Z roku na rok rośnie liczba wysyłanych zgłoszeń na specjalne skrzynki mailowe, dostępne na stronach Komend Wojewódzkich Policji. Policjanci analizują nagrania pod kątem złamania przepisów ruchu drogowego lub agresji na drodze.

Wyjeżdżając w tym roku na wakacje za granicę pamiętajmy, że każdy kraj inaczej podchodzi do obecności kamerek w samochodzie. W jednych są tylko obostrzenia dotyczące publikacji materiału, w innych całkowity zakaz. W jakich krajach używanie rejestratorów jazdy jest zakazane?

Luksemburg

Wielkie Księstwo Luksemburg to mały, ale malowniczy kraj między Niemcami, Francją i Belgią. Luksemburg może się pochwalić jednym z najwyższych PKB w Europie. Jadąc obejrzeć Pałac Wielkich Książąt w Luksemburgu pamiętajmy, że jest tam bezwzględny zakaz używania rejestratora jazdy. Zakaz obowiązuje nawet wtedy, gdy nagrania jest dowodem w sprawie wypadku lub kolizji. Za użycie wideorejestratora grozi grzywna, a nawet więzienie za nielegalną publikację nagrania.

Szwajcaria 

Alpy Szwajcarskie to znakomity wybór nie tylko zimą, ale też latem. Podróżowanie przez ten kraj pozwala cieszyć się naturą i widokami niespotykanymi w naszym kraju. Należy uważać na restrykcyjne limity prędkości, choć dróg szybkiego ruchu jest dużo (wykupienie rocznej winiety na autostrady kosztuje równowartość ok. 140 zł). Podobnie do prawodawstwa Luksemburga, używanie kamerek samochodowych w Szwajcarii jest zabronione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy zabraniają używania jakichkolwiek urządzeń na szybie w polu widzenia kierowcy, jeżeli martwe pole przekracza 12 m przed autem. Montowanie urządzeń dozwolone jest przy dolnej i górnej krawędzi szyby. Za złamanie zakazu grozi mandat w wysokości ponad 3 tys. zł.

Węgry 

Zobaczenie stolicy Węgier to obowiązkowy kierunek dla wszystkich podróżujących na południe. Nagrywanie przejażdżki po Budapeszcie może jednak skończyć się mandatem. Na Węgrzech jest obowiązek usuwania nagrań pochodzących z kamerek samochodowych najpóźniej pięć dni od nagrania. Jeśli mamy ochotę opublikować nagrania, musimy ukryć wszelkie dane umożliwiające identyfikację nagrywanego, tj. twarz osoby nagrywanej i numer tablicy rejestracyjnej.

Belgia

W Belgii nie ma zakazu używania wideorejestratorów. Nagrania mogą być użyte do celów turystycznych lub domowych – obowiązuje zakaz publikowania nagrania bez zgody nagranych osób. Inaczej niż w Luksemburgu, nagrania może służyć za dowód w sprawie, tylko pod warunkiem poinformowania o tym fakcie uczestników zdarzenia.

Niemcy

W Niemczech można używać kamerki samochodowej wyłącznie do celów prywatnych. Udostępnianie nagrań w przestrzeni publicznej bez zgody osób widocznych na nagraniu jest karane. Niemieckie organy zajmujące się ochroną danych osobowych ostrzegają przed karą wynoszącą do 300 tys. euro.

Austria 

Austria bezwzględnie traktuje użytkowników wideorejestratorów – radzimy bardzo uważać. Od 2012 roku Austriacki Urząd Ochrony Danych zabronił używania kamer samochodowych, traktując je jako monitoring wizyjny miejsc publicznych wymagający zgody urzędu. Mandat może wynieść nawet do 80 tys. zł. Co więcej, nagrana osoba ma prawo domagać się rekompensaty w wysokości ok. 90 tys. zł.

Słowacja

Na terenie Słowacji kamer nie można używać. Nasi południowy sąsiedzi, podobnie jak Szwajcarzy, zabraniają montowania urządzeń w polu widzenia kierowcy. Warto tylko dodać, że Słowaccy policjanci są mniej restrykcyjni.

Francja 

Zakaz używania urządzeń w zasięgu wzroku kierowcy, Wyjątkiem jest nawigacja GPS. Mandat za używanie kamerki samochodowej może wynieść ok. 6 tys. zł.

Hiszpania i Portugalia 

Nagrania z kamer samochodowych mogą być użyte tylko do celów prywatnych. Nagrania nie mogą być traktowane, jako materiał dowodowy przed sądem.

Norwegia

Dla Norwegów kamerki samochodowe to przenośna telewizja. Nie można ich używać, ponieważ rozpraszają kierowcę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Krzysiek
    2022-06-28 12:13:20
    Witam. Przydałaby się aktualizacja po kilku latach.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

REKLAMA

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA