REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne systemy samochodowe wspomagające kierowców

 Autotesto
Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych
Intelligent Speed Limiter tempomat aktywny Ford S-MAX 2015
Intelligent Speed Limiter tempomat aktywny Ford S-MAX 2015
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Jakie nowoczesne systemy samochodowe wspomagające kierowce są obecnie montowane w samochodach? Wybraliśmy kilka, które w przyszłości mogą stanowić wyposażenie standardowe wszystkich pojazdów.

Najnowocześniejsze systemy zaczynają być już dostępne w pojazdach niższych klas

Współczesne samochody oferują coraz wyższy poziom bezpieczeństwa. To zasługa mocnej konstrukcji ze specjalnie wyprofilowanymi strefami zgniotu oraz bardzo bogatego wyposażenia aktywnego. Obejmuje ono szereg układów, które wspomagają pracę kierowcy oraz pozwalają mu unikać wielu zagrożeń.

REKLAMA

Dzięki temu współczesny samochód zapewnia przyjemność z jazdy, jest funkcjonalny i oszczędny, a do tego bardzo bezpieczny. Dla klientów najważniejsze jest to, że zaawansowane technologie trafiają na listy wyposażenia samochodów kompaktowych, a nawet miejskich aut klasy A i B. To dokładnie te same rozwiązania, które przez wiele lat były dostępne jedynie dla nabywców elitarnych samochodów z segmentu premium.

Zobacz też: Systemy lokalizacji GPS odporne na zakłócanie

W nowoczesnym samochodzie znajduje się wiele elementów, które kilkanaście lat wcześniej były montowane jedynie na pokładach samolotów i śmigłowców. Najbardziej wyrazistym przykładem jest wyświetlacz HUD (Head Up Display), który prezentuje najważniejsze informacje (kontrolki, wskazania nawigacji, prędkość) na przedniej szybie samochodu. Oprócz niego pojazd może posiadać kilka kamer, zarówno takie, które przeznaczone są do obserwacji drogi w nocy. Całość uzupełniają radary, które pełnią funkcję wzroku dla nowoczesnego tempomatu i systemów awaryjnego hamowania.

Przyjrzymy się dziś kilku nowoczesnym technologiom z dziedziny bezpieczeństwa, jakie najczęściej są stosowane we współczesnych autach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?

Jak działają systemy automatycznego parkowania?

REKLAMA

Kamera cofania to jeden z najtańszych systemów wyposażenia nowoczesnych pojazdów. Jednakże ogromnie ułatwia życie osobom często parkującym w dużych miastach. Niewielkie urządzenie montowane jest najczęściej w obudowie tylnej rejestracji. Obraz przekazywany jest na ekran głównego monitora, który znajduje się najczęściej na konsoli centralnej lub w lusterku wewnętrznym. Wystarczy załączyć bieg wsteczny, a obraz z kamery automatycznie pojawi się na monitorze. Kierowca widzi wszystko dokładnie, co dzieje się za autem, a do tego wyświetlane na ekranie linie umożliwiają mu idealny wjazd w ciasne miejsce parkingowe. Uzupełnieniem kamery są czujniki parkowania, które alarmują, gdy samochód zbytnio zbliży się do innego auta albo do innej przeszkody (np. elementu architektury miejskiej).

Można skorzystać także z bardziej zaawansowanych rozwiązań, które umożliwiają samodzielne zaparkowanie przez samochód. Kilka lat temu system był wyposażeniem najdroższych modeli firm Audi, Volkswagen, czy Lexus. Obecnie można go zamówić już do niektórych modeli Skody, czy Kii. Kierowca nie musi się stresować możliwością uszkodzenia swojego lub innego auta w czasie parkowania. Wystarczy nacisnąć przycisk. W przypadku parkowania w zatoczce, auto samodzielnie sprawdza, w które miejsce jest w stanie bezpiecznie wjechać (wolne miejsce mierzone jest przez czujniki, które przesyłają dane do komputera). Samochód informuje także, w którym momencie należy zatrzymać auto i kiedy załączyć bieg wsteczny. Reszta odbywa się już automatycznie. Komputer samodzielnie steruje pracą silnika, jak również sam dokonuje odpowiednich ruchów kierownicą. Jeśli potrzebna jest pomoc kierowcy – komputer informuje, kiedy należy nacisnąć hamulec i załączyć pierwszy bieg.

- W najdroższych autach z segmentu premium komputer dodatkowo samodzielnie steruje pracą automatycznej skrzyni biegów, dzięki czemu kierowca nie musi nic samodzielnie uruchamiać. Może jedynie podziwiać niezwykłą precyzję urządzenia. - dodaje Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

Zobacz też: Twoje Volvo zaparkuje samo za Ciebie - system autonomicznego parkowania

Jak działają nowoczesne reflektory LED?

REKLAMA

Jazda krętymi drogami w nocy bywa bardzo niebezpieczna. Dotyczy to przede wszystkim słabo oświetlonych dróg poza miastem. Ułatwione zadanie ma kierowca samochodu, który wyposażony jest w system doświetlania zakrętów. W starszych samochodach reflektory były poruszane za pomocą silniczków elektrycznych, a kąt ich wychylenia był zależny od kąta skrętu kierownicy. Wraz z wprowadzeniem oświetlenia LED wyeliminowano układ mechaniczny. Zamiast niego komputer uruchamia określoną ilość modułów w reflektorze, które dynamicznie doświetlają zakręt.

Zastosowanie reflektorów LED ma jeszcze jedną zaletę – komputer może automatycznie ustawiać ich jasność tak, aby nie oślepiać innych użytkowników dróg. Przykładem mogą być tylne lampy LED, stosowane w Mercedesach. W czasie jazdy nocą, gdy inne auto zbliża się do tyłu samochodu, diody zmniejszają intensywność świecenia, aby nie oślepiać kierowcy jadącego z tyłu. Bardzo wygodne są także światła adaptacyjne (wykorzystujące lampy ksenonowe, LED, albo jedne i drugie), które nie wymagają zmiany z „długich” na „drogowe”, gdy zbliża się inne auto. Światła są automatycznie przełączane przez komputer, lub strumień światła kierowany jest tak, by nie oślepić kierowcy nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu.

Więcej na temat reflektorów przeczytasz tutaj

Skoro już rozpoczęliśmy temat jazdy w nocy, warto zwrócić uwagę na technologie, których zadaniem jest wspomaganie pracy kierowcy po zmierzchu. Jedną z nich jest system NightVision, stosowany w samochodach BMW. Ludzki wzrok ma swoje ograniczenia, zwłaszcza w nocy. Dlatego BMW zastosowało kamerę termowizyjną, dla której ciemność nie stanowi problemu. Obraz z urządzenia wyświetlany jest na monitorze, a do tego sprzęt ostrzega kierowcę przed pieszymi, zwierzętami lub innymi autami, jakie znajdują się na drodze, bądź w pobliżu niej.

Zobacz też: LED, OLED, czy światło laserowe, jaka będzie przyszłość reflektorów samochodowych?

Systemy przydatne podczas jazdy po autostradzie

Kierowca współczesnego, nowoczesnego samochodu może liczyć na wsparcie także w czasie jazdy po wielopasmowych drogach. Asystent pasa alarmuje kierowcę o zjeżdżaniu z pasa ruchu. Sercem urządzenia jest kamera, która analizuje na bieżąco położenie samochodu względem pasów namalowanych na drodze. Bardzo przydatny jest asystent martwego pola w lusterku, który zapobiega zderzeniu z innymi samochodami i motocyklami, które wyprzedzają poruszające się auto. Każde standardowe lusterko ma niestety martwe pole, w którym nie widać pędzących aut, a zwłaszcza bardzo szybkich motocykli. Kamery w bocznych lusterkach rozwiązują ten problem.

Zobacz też: Jak jeździć po autostradzie?

- Bardzo wygodnym rozwiązaniem dla osób, które często poruszają się po trasach i autostradach, jest tempomat. To układ, który samodzielnie utrzymuje ustaloną przez kierowcę prędkość, kontrolując pracę silnika i automatycznej skrzyni biegów, jeśli pojazd jest w nią wyposażony. Najnowsze tempomaty korzystają z dwóch radarów – pierwszy monitoruje przestrzeń w dużej odległości od auta, a drugi w bliskiej. Starsze modele, w przypadku niebezpiecznego zbliżenia się do innego samochodu, ostrzegały kierowcę przed niebezpieczeństwem zderzenia, używając do tego celu sygnału dźwiękowego. Najnowsze, w takiej sytuacji, są w stanie samodzielnie zmniejszyć prędkość, a nawet całkowicie zatrzymać samochód. - wyjaśnia Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

Skoro już jesteśmy przy systemach automatycznego hamowania – kilkanaście lat temu wyposażano w nie auta marki Audi, Volvo czy też BMW. Obecnie trafiają one na listę wyposażenia znacznie tańszych modeli, produkowanych na przykład przez Forda czy Seata. Układy działają w oparciu o dane z kamery (kilku kamer), radaru (zamontowanego w atrapie chłodnicy) i czujników ESP. W pierwszej chwili po wykryciu ewentualnej przeszkody, układ automatycznie przygotowuje pojazd do awaryjnego hamowania. W tym celu przybliża klocki hamulcowe do tarcz, zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym i alarmuje kierowcę. Kiedy ten nie reaguje, układ najpierw zwolni, a potem zatrzyma auto.

Zobacz też: Predictive Powertrain Control - nowoczesny tempomat

Jak działa system rozpoznawania znaków drogowych?

W najnowszych modelach samochodów stosuje się także systemy rozpoznawania znaków drogowych. Dbają one o to, aby kierowca nie przeoczył żadnego znaku. Jak taki system działa? Pierwsze rozwiązanie, stosowane między innymi przez Opla, wykorzystuje kamerę. Obserwuje ona drogę przed autem, a następnie analizuje uzyskany obraz z zapisanymi w pamięci obrazami znaków drogowych. Ostrzeżenie, na przykład o znaku informującym o ograniczeniu prędkości, jest wyświetlane na niewielkim wyświetlaczu, umieszczonym na desce rozdzielczej auta. Drugie rozwiązanie, oprócz działającej na bieżąco kamery, korzysta dodatkowo z GPS. Analizuje on położenie auta w danej chwili i odczytuje dane o umieszczonych znakach (najczęściej dotyczących ograniczenia prędkości) z map cyfrowych.

Współczesne auta mogą być nie tylko funkcjonalne, ale potrafią też dostosowywać się do różnych potrzeb kierowcy. A wszystko to dzięki możliwości wyboru trybu jazdy. Niektóre samochody kompaktowe oferują możliwość skorzystania z trzech trybów jazdy, a samochody premium – nawet z siedmiu, w tym z samodzielnie skonfigurowanego. Wybór określonego trybu jazdy definiuje pracę układu kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, a także automatycznej skrzyni biegów.

- Na przykład tryb sport sprawia, że zawieszenie samochodu jest twarde, a do tego lekko obniżone, natomiast w trybie jazdy po drogach gorszej jakości, prześwit się zwiększa. Z kolei w trybie eco auto pracuje tak, aby zużyć jak najmniej paliwa. - tłumaczy Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

Zobacz też: Systemy bezpieczeństwa auta oparte o sztuczną inteligencję

Jak działają poduszki powietrzne dla pieszych i rowerzystów?

Do zamontowanych w samochodach standardowo siedem lub więcej poduszek powietrznych (w tym boczne kurtyny, chroniące głowę i poduszki kolanowe), nabywcy aut są już przyzwyczajeni. Ale szwedzkie Volvo stosuje w swoich pojazdach poduszkę powietrzną dla pieszych i dla rowerzystów. Obecnie przód każdego auta jest ukształtowany tak, aby w razie potrącenia pieszego, wyrządzić mu jak najmniejszą krzywdę. Volvo poszło dalej. Gdy dojdzie do potrącenia pieszego albo rowerzysty, w samochodzie uruchamia się poduszka powietrzna, umieszczona w podszybiu. Chroni ona pieszego albo rowerzystę przed uderzeniem głową o podszybie lub szybę auta. Zanim poduszka się otworzy, w aucie unosi się jeszcze lekko maska, tuż przy podszybiu.

Tak doskonałe wyposażenie nowoczesnych aut oraz szereg systemów wsparcia, aż zachęcają do tego, żeby przemierzyć nimi jak najwięcej kilometrów. W końcu jednak każdy kierowca ulegnie zmęczeniu. W czasie długiej jazdy, na desce rozdzielczej auta może ukazać się ikonka z parującym kubkiem kawy, zachęcająca do zrobienia przerwy. Skąd komputer samochodu wie, że kierowca jest zmęczony? Układ wykrywa nerwowe ruchy kierownicą, typowe dla zmęczonego człowieka. Poza tym większość tego typu systemów korzysta także z kamery, która monitoruje obraz przed samochodem. Kamera kontroluje położenie samochodu względem linii namalowanych na jezdni. Im więcej przekroczeń linii, tym większe prawdopodobieństwo, że kierowca jest bardzo zmęczony.

Nowe technologie sprawiają, że kierowca może w każdej chwili liczyć na wsparcie. Korzystanie z samochodu jest dzięki temu bardziej bezpieczne i przyjemne.

Toyota Avensis 2.0 D-4D. Kamera cofania.
Moto.wieszjak.pl
Nowoczesnego wyglądu najnowszemu Audi A4 dodają opcjonalne reflektory LED.
Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA