Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup map Here, a przyszłość motoryzacji

 Connected Life Magazine
Connected Life Magazine jest pierwszym w Polsce pismem skupiającym uwagę na zagadnieniach z zakresu rosnącego rynku Internetu Rzeczy i szeroko rozumianych usługach connected.
bmw nawigacja gps
bmw nawigacja gps
BMW
Co mają niemieccy producenci samochodów do map w smartfonach, tabletach, nawigacjach samochodowych i zegarkach? Całkiem sporo. Więcej niż możecie się spodziewać.

Rzadko kiedy wielkie niemieckie koncerny motoryzacyjne przemawiają jednym głosem. Zwykle bowiem między Audi, BMW i Mercedesem trwa zacięta rywalizacja o względy najbardziej pożądanych klientów. Bywają jednak wyjątki, jak głośne przejęcie od Nokii działu mapowego znanego całemu światu jako Here. Stało się to, co miało się stać – Finowie wreszcie znaleźli godnego nabywcę. Znamienne, że ogłoszenie przygotowywanej transakcji przyjęto dość ciepło. Konsorcjum powołane przez producentów samochodów wydaje się bowiem najbardziej odpowiednim kandydatem. Nie usłyszymy zatem zapewne w komentarzach cytatu ze słynnego utworu Kazika: „stało się to, co miało się stać (…) k… mać”. Chyba że w Finlandii.

Z biznesowego punktu widzenia inwestycja Nokii w Here to był marny biznes. Mało kto zapewne pamięta spektakularne zakupy w branży mapowej. TomTom sprawnie przejął TeleAtlas za niemal 3 miliardy euro, a Nokia kupiła firmę Navteq. W 2007 r. fińska marka wydała na przejęcie amerykańskiego potentata mapowego aż 8,1 miliarda dolarów (ok. 5,7 mld euro). Wówczas wieszczono świetlaną przyszłość i zapewne mało komu przychodziła do głowy refleksja, czy cena zakupu nie jest wygórowana. Jedno nie ulega wątpliwości. Byli właściciele Navteq mogą się czuć wyjątkowymi szczęśliwcami porównując zainkasowane sumy z obecną wartością przejętej firmy. Niemcy przejmują bowiem Here za 2,8 miliarda euro (a ściślej 2,5 mld euro po uwzględnieniu długów).

Zobacz też: Nowe urządzenia poprawiające bezpieczeństwo jazdy samochodem

Będzie Pan zadowolony…

W praktyce wszyscy powinni być zadowoleni. Finowie pewnie odczują ulgę, gdyż kończą transformację Nokii. Here na tle obrotów całej grupy miało bardzo skromny udział i nie pasowało do nowej strategii obejmującej rynek telekomunikacyjny (infrastruktura) oraz technologie konsumenckie (zapowiadany powrót telefonów, wprowadzony na rynek tablet N1 i profesjonalna kamera VR dla przemysłu filmowego). Klienci Here wreszcie zyskają długo oczekiwaną stabilność (szczególnie Garmin z długoterminowym kontraktem) ważnego partnera biznesowego. A i niemiecki przemysł motoryzacyjny ma pewniejszą przyszłość w zakresie wdrażanych technologii samochodów autonomicznych oraz systemów wzajemnej komunikacji pomiędzy pojazdami. Także największy konkurent, czyli holenderski TomTom, odniesie korzyści. Jego oferta może być bardzo atrakcyjna szczególnie dla tych firm z branży motoryzacyjnej, którym niezbyt po drodze z przedsiębiorstwem kontrolowanym przez niemieckie koncerny samochodowe (na liście łatwo wskazać marki z Ameryki, Azji i Francji). Nie można jednak zapominać, że alternatywą dla ofert Here i TomTom może być podjęcie współpracy z Google, które wyrosło na bardzo ważnego gracza na rynku kartografii i technologii mapowania oraz rozwoju systemów autonomicznej jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowoczesne systemy do samochodów klasycznych

Drogo kupić, tanio sprzedać

Choć spadek wartości Here może szokować po zestawieniu z ceną zakupu Navteq przez Nokię, to jednak firmie wciąż można wróżyć bardzo dobrą przyszłość. Gdyby miało być inaczej prezesi Audi, BMW i Daimlera nawet nie zajrzeliby do terminarza, by uzgadniać spotkania i przygotowywać strategię przejęcia. Choć finansowo Here nie kusi inwestorów (spadek zysku operacyjnego o 35 proc. i niewielki, bo 6-procentowy wzrost przychodów), to jednak pod względem możliwości wydaje się idealnym wsparciem dla obecnie realizowanych projektów. I to projektów, które będą miały ogromny wpływ na nasze życie w przyszłości.

„HERE będzie odgrywało kluczową rolę w mobilnej rewolucji. Produkty firmy powstaną w wyniku połączenia map wysokiej rozdzielczości z danymi z pojazdów. Podróż samochodem zaopatrzonym w rozwiązania HERE będzie z całą pewnością bezpieczniejsza, łatwiejsza i bardziej komfortowa”— mówi Harald Krüger, prezes zarządu BMW AG.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę przy wyborze nawigacji?

Jesteśmy skazani na automatykę

Czy tego chcemy czy nie, to jednak jesteśmy skazani na autonomiczne samochody i proces jazdy zautomatyzowany na tyle, na ile jest to możliwe. Pod hasłem bezpieczeństwa czekają nas rozwiązania przypominające elektroniczny kaganiec dla kierowców. Samochody nie tylko same zaparkują czy dowiozą na miejsce, ale także będą się wzajemnie ostrzegać o utrudnieniach i stale kontaktować z serwisem w przypadku jakichkolwiek zdiagnozowanych usterek. A to oznacza ogromne potrzeby w zakresie komunikacji oraz danych mapowych. Mapy na potrzeby samochodów autonomicznych są zupełnie inne od obecnie używanych w nawigacjach na całym świecie. Różnice są kolosalne. Równie dobrze moglibyśmy porównać ostatnią wersję Poloneza z najnowszym Volkswagenem Passatem.

„HERE postawi kolejny, bardzo ważny krok w dziedzinie autonomicznej jazdy i usług opartych na lokalizacji. Dzięki temu będzie w stanie oferować swoim klientom stale udoskonalający się produkt. W miarę, jak ilość anonimowych danych z pojazdu będzie się zwiększać, jakość usługi będzie się podnosić, coraz skuteczniej odpowiadając na potrzeby swoich użytkowników” — wyjaśniają Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego, Klaus Fröhlich, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju i Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG ds. badań.

Ameryka jako zagrożenie

Dla koncernów motoryzacyjnych przejęcie Here oznacza jeszcze jeden ogromny komfort: wyeliminowanie zagrożenia jakim jest Apple, Google czy Microsoft. Producenci samochodów traktują bowiem amerykańskie firmy technologiczne jako potencjalnych rywali w zakresie pozyskiwania informacji o klientach i użytkowanych przez nich produktach (stąd tak powolne wdrażanie rozwiązań takich jak Car Play czy Android Auto). Lepiej mieć pod pełną kontrolą stabilnego dostawcę map i rozwiązań komunikacyjnych, aniżeli być zdanym na łaskę współpracy z firmami, które nie dają gwarancji tak pożądanej długoterminowej stabilizacji. Nawet dla takich wielkich graczy jak Daimler (właściciel marki Mercedes) dużym ciosem może być konieczność porzucenia lub znaczącej modyfikacji kosztownych projektów z powodu zmian technologicznych narzucanych przez partnerów takich jak Google.

Czy sprzedaż Here obchodzi zwykłego Kowalskiego?

Na przejęcie Here przez konsorcjum niemieckich producentów aut warto także spojrzeć z perspektywy zwykłych konsumentów: osób, które na co dzień używają map Here w smartfonach, tabletach, komputerach czy też w nawigacjach (najbardziej znanym odbiorcą map jest Garmin). Póki co powinni spać spokojnie ze świadomością, że nie obsługuje ich Nokia, tylko jedne z najbardziej prestiżowych firm motoryzacyjnych (ciekawa perspektywa: mapy od Audi, BMW i Mercedesa w tanim smartfonie z Androidem przymocowanym do szyby w Dacii). W oficjalnych komunikatach nie brak jasnych deklaracji, że Here dalej będzie poszerzać gamę produktów i udostępniać je klientom ze wszystkich sektorów, a konsorcjum nie będzie ingerowało w działania operacyjne (czy dotyczy to tylko kwestii finansów czy też również listy klientów?).

„Niezwykle precyzyjne mapy cyfrowe stanowią jeden z najważniejszych elementów mobilności jutra. Poprzez wspólne nabycie HERE pragniemy zabezpieczyć niezależność oferowanych przez nią usług, które są kluczowe dla wszystkich producentów samochodów, dostawców i klientów, również z innych branż przemysłu” — mówi Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG.

Przeciętny kierowca może zyskać na sprzedaży Here. Firma przestanie być bowiem utożsamiana jedynie z mapami i niezbędną aktualizacją (docelowo ma odbywać się niemal w czasie rzeczywistym). Duże nadzieje warto pokładać w udoskonaleniu usług o natężeniu ruchu drogowego i wszelkich utrudnieniach. Dla zwykłego użytkownika oznacza to nie tylko, że otrzyma bardziej precyzyjne dane o korkach (choć te, które ma w aplikacjach w smartfonach są już bardzo dobre). Dzięki rozwiązaniom w zakresie szybkiej wymiany informacji czeka nas zupełnie nowa era ostrzeżeń drogowych. Prócz standardowych komunikatów o fotoradarach pojawią się także ostrzeżenia o śliskiej nawierzchni (uzyskane na podstawie danych z układów ABS poprzedzających nas samochodów), zielonej fali sygnalizatorów świetlnych na skrzyżowaniach, niebezpiecznych zakrętach czy innych nieoczekiwanych i nieplanowanych zdarzeniach. „Nasze otoczenie stale się zmienia. Dlatego też informacje, którymi dysponują mapy cyfrowe, muszą być stale uaktualniane. Zapewni im to maksymalną użyteczność” — twierdzi Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG.

Zobacz też: Skąd nawigacja GPS czerpie dane o korkach na drodze?

„Wspólne przejęcie Here przez Audi, BMW i Daimlera jest bardzo ciekawym ruchem. Początkowo może zaskakiwać, lecz jeśli przyjrzymy się temu bliżej, jest to zrozumiały i przemyślany ruch. Już obecnie 60 proc. przychodów Here pochodzi z licencji sprzedawanych branży samochodowej” – komentuje Marcin Maroszek z firmy Emapa, dostarczającej cyfrowe mapy. Jego zdaniem prace na udoskonalaniem idei „connected car” i self-driving car nabierają impetu. „Mapy cyfrowe są ich nieodzownym komponentem, zwłaszcza, że – jak zapowiadają nowi właściciele Here – dzięki potencjałowi koncernów samochodowych firma zyska wiele. Chodzi o tzw. „swarm intelligence”, który ma być osiągnięty poprzez agregację danych z milionów pojazdów, a który wniesie świeżość i nową jakość do Here, umożliwiając oferowanie zupełnie nowych i bardziej zaawansowanych usług z zakresu LBS (ang. Location-Based Services). Zyskać na tym mają zatem zarówno dotychczasowi, jak i nowi klienci Here, a więc same koncerny” - dodaje Maroszek.

Niezależnie zatem od kwestii własnościowych jedno się nie zmienia. Miarą jakości map wciąż pozostaje kwestia odzwierciedlenia aktualnego stanu rzeczywistości. A to przy dynamicznych zmianach w sieci dróg (dobrym przykładem jest Polska) oznacza, że kartografowie nie będą narzekali na brak pracy, a my z uporem maniaka wciąż będziemy wyczekiwali  tego, że małe rondo przed domem w końcu zostanie ujęte na mapie. Co najwyżej poczekamy znacznie krócej niż kiedyś. A to już coś. Innymi słowy – postęp.

Autorem materiału jest Tomasz Okurowski Connected Life Magazine

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.