REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Diesle bez DPF. Jaki silnik wybrać?

Top 10: Diesle bez DPF. Jaki silnik wybrać?
Top 10: Diesle bez DPF. Jaki silnik wybrać?
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Filtr cząstek stałych utrudnia życie kierowców poruszających się głównie w mieście. Jak zatem znaleźć diesla bez DPF? Dziś przygotowaliśmy 10 propozycji takich właśnie silników.

Filtr cząstek stałych potrafi zamienić miejską eksploatację diesla w koszmar. Albo będzie nieustannie podnosił spalanie podczas wypalania zawartości, albo z czasem zeszkli zebrane w swoim wnętrzu złogi i ulegnie awarii. Czy DPF można się pozbyć? Teoretycznie istnieje taka możliwość. Wycięcie filtra wraz z wprowadzeniem tzw. łatki systemowej kosztuje przeciętnie 1500 złotych. Niestety modyfikacja prawdopodobnie zakończy się problemem podczas najbliższego badania technicznego. Diagnosta bowiem nie przedłuży jego ważności. Co zatem zrobić? Najlepiej kupić diesla, który już w fabryce nie był wyposażony w filtr cząstek stałych.

REKLAMA

1.3 MultiJet Fiat

Używane: Fiat Panda II - mały hatchback z typowo włoskim urokiem

1.3 MultiJet bez DPF

Fiat

Materiały prasowe Fiat

Jest małolitrażowy, nowocześnie skonstruowany i był produkowany w Polsce! Motor otrzymał wtrysk typu common rail, łańcuch rozrządu i doładowanie. Na rynku funkcjonują przede wszystkim cztery wersje mocy: 70, 75, 90 lub 105 KM. Co powinno skupić uwagę kierowców wybierających starszą wersję silnika 1.3 MultiJet? Głównie norma emisji spalin. Gdy motor spełnia wymogi Euro 5, powinien zostać w fabryce wyposażony w filtr cząstek stałych. Modele Euro 4 nie będą miały DPF-u na sto procent. Osadnik stał się standardem w każdym wariancie dopiero po roku 2009, gdy na rynek trafiła druga generacja diesla 1.3 Fiata.

Zobacz również: Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

1.4 HDI PSA

1.4 HDI bez FAP

1.4 HDI bez FAP

Materiały prasowe Citroen

Być może silnik 1.4 HDI zbudowany przez koncern PSA nie ma ani dużej pojemności, ani na ogół dużej mocy. Z drugiej strony potrafi dosłownie jeździć na kropelce, a to jeszcze nie koniec eksploatacyjnych oszczędności. Bazowe wersje o mocy 68 koni mechanicznych mają prostą turbosprężarkę pozbawioną zmiennej geometrii łopatek, wszystkie wersje nie były parowane z kołem dwumasowym, a do tego filtr cząstek stałych typy FAP stał się elementem wyposażenia standardowego dopiero w roku 2008. Te wszystkie cechy sprawiają, że samochody napędzane dieslem 1.4 HDI stają się idealnym środkiem transportu do miasta.

Zobacz również: Eksploatacja silników 1.4 HDI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.4 D-4D Toyota

1.4 D-4D bez DPF

1.4 D-4D bez DPF

Materiały prasowe Toyota

Na przełomie lat dziewięćdziesiątych i nowego millenium jasne stało się to, że diesel zacznie królować w rankingach sprzedaży. Toyota potrzebowała zatem jednostki wolumenowej, która idealnie sprawdzi się w segmentach B i C. Tak właśnie powstał motor 1.4 D-4D. Tak, miał wtrysk typu common rail i doładowanie. Z drugiej strony został pozbawiony koła dwumasowego, a do tego dopiero w roku 2008 standardem stał się w nim filtr cząstek stałych. Na rynku spotykane są dwie wersje jednostki - o mocy 75 i 90 koni mechanicznych. W międzyczasie inżynierowie podmieniali w dieslu np. wtryskiwacze. Zawsze efekt był jeden. Silnik okazywał się wyjątkowo trwały!

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

1.6 HDI PSA

1.6 HDI bez FAP

1.6 HDI bez FAP

Materiały prasowe Peugeot

Francuski diesel miał szereg zalet. Po pierwsze oferował wysoką kulturę pracy. Po drugie potrafił jeździć na kropelce. Po trzecie miał na tyle uproszczoną budowę, na ile dało się to zrobić w XXI wieku. Tak, wtrysk był realizowany poprzez system common rail, jednak bazowe odmiany nie były wyposażane np. w koło dwumasowe czy turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Co z filtrem cząstek stałych? Francuzi stosują osadnik typu mokrego FAP. Ten przed 2010 rokiem był opcją w mocniejszych wersjach. Po tej dacie powoli stawał się elementem wyposażenia standardowego w każdej wersji. Diesel 1.6 HDI jest trwałą jednostką polecaną przez mechaników.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

1.6 CRDi Kia i Hyundai

1.6 CRDi bez DPF

1.6 CRDi bez DPF

Materiały prasowe Kia

Diesle bez DPF przez lata upatrzyli sobie Koreańczycy. Czemu inżynierowie Kii i Hyundaia nie chcieli stosować osadników? Bo ich obecność oznaczała dodatkowy koszt, a koszt to zdecydowany przeciwnik ich samochodów. Osadnik stał się elementem wyposażenia obowiązkowego dopiero w roku 2009 - a wszystko za sprawą śruby, którą producentom przykręciły przepisy emisyjne. Silnik 1.6 CRDi jest jednak pozbawiony często nie tylko DPF-u. Bazowe wersje nie mają też koła dwumasowego, a czasami nawet zmiennej geometrii łopatek. Poza tym na ogół wtrysk common rail realizują tanie w regeneracji wtryskiwacze Boscha.

Zobacz również: Test Hyundai i30 1.6 CRDi: Bez kompleksów

1.7 CDTI Opel

1.7 CDTI bez DPF

1.7 CDTI bez DPF

Materiały prasowe Opel

Silnik 1.7 CDTI to dość dziwna konstrukcja. Bo choć jednostka była produkowana w Tychach do roku 2014, jej konstrukcja pamiętała jeszcze rok 1990 i motor 4EE1 stworzony przez inżynierów Isuzu! Oczywiście diesel był nieustannie modernizowany. Najpierw otrzymał 16-zaworową głowicę, potem wtryskiwacze typu common rail, a na końcu... filtr cząstek stałych. Osadnik wyłapujący szkodliwe związki ze spalin stał się standardem w Zafirze w roku 2007. W przypadku pozostałych modeli zaczął być montowany obowiązkowo dopiero od roku 2009. Pomijając problematyczny DPF, oplowskiego diesla należy uznać za trwałego. Bez remontu potrafił pokonać nawet 450 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie

1.9 TDI Grupa Volkswagena

1.9 TDI bez DPF

1.9 TDI bez DPF

Materiały prasowe Volkswagen

Jeżeli rynek silników wysokoprężnych ma swoje legendy, to bez wątpienia jedną z nich jest motor 1.9 TDI stworzony przez Grupę Volkswagena. Początkowo jednostka korzystała z pompy rotacyjnej. Z czasem przestawiła się na pompowtryskiwacze. I posunięcie wcale nie odebrało siły bezawaryjności motorowi! Diesel z Niemiec nadal był w stanie pokonać 350 - 400 tysięcy kilometrów bez poważniejszych awarii. Silnik 1.9 TDI miał co prawda koło dwumasowe, nie był jednak wyposażany w problematyczny filtr cząstek stałych. A dziś da się jeszcze znaleźć całkiem zadbane jego egzemplarze w wydaniu Skody Octavii II, ewentualnie Volkswagena Golfa V.

Zobacz również: Wady i zalety silnika 1.9 TDI

1.9 JTD Fiat

1.9 MultiJet bez DPF

1.9 MultiJet bez DPF

Alfa Romeo

To jeden z pierwszych nowoczesnych diesli zbudowanych przez Fiata. Jednostka 1.9 JTD zadebiutowała w roku 1997 i początkowo była budowana w ramach serii UniJet. Zmiana generacyjna przyszła w roku 2002. To wtedy motor otrzymał układ common rail drugiej generacji i zaczął być stopniowo coraz mocniej szpikowany zaawansowanymi rozwiązaniami. Początkowo filtr cząstek stałych był elementem wyposażenia dodatkowego. Z czasem stał się jednak standardem w niektórych wersjach. Jak rozstrzygnąć obecność DPF-a? W pierwszej kolejności można próbować poszukiwać odpowiedzi po konkretnym kodzie silnika. Wielość wariantów jest jednak na tyle duża, że i tak pewnie kierowca skończy na kontroli u mechanika...

Zobacz również: Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?

2.0 D-4D Toyota

2.0 D-4D bez DPF i D-CAT

2.0 D-4D bez DPF i D-CAT

Materiały prasowe Toyota

W roku 1999 w gamie Toyoty pojawiła się nowoczesna jednostka diesla. Motor oferował wtrysk typu common rail oraz turbosprężarkę. I praktycznie z miejsca zaczął być montowany w Corolli oraz Avensis. Początkowo ropniak miał 90 lub 110 koni mechanicznych. Z czasem został wzmocniony do 116, a nawet 126 koni. Pechowe były odmiany pośrednie - usterki turbosprężarek czy wtrysków były jednak usuwane na gwarancji. Po wymianie motor stawał się raczej mało problematyczny. Co z filtrem cząstek stałych? System odcedzania zanieczyszczeń ze spalin w postaci systemu D-CAT (z piątym wtryskiwaczem) był stosowany głównie w modelach o mocy 126 koni mechanicznych.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: Toyota 2.0 D-4D oraz 2.2 D-4D

2.4 D5 Volvo

2.4 D5 bez DPF

2.4 D5 bez DPF

Materiały prasowe Volvo

Szwedzi od zawsze lubili chodzić swoimi ścieżkami. Właśnie dlatego w roku 2001, gdy zaprezentowali pierwszego własnego diesla, postawili na głowicę 5-cylindrową. Konstrukcja była naprawdę nowoczesna. Paliwo dostarczał układ wtryskowy typu common rail, w jednostce obecny był zaawansowany zawór EGR oraz turbina o zmiennej geometrii łopatek. Początkowo topowa wersja diesla 2.4 D rozwijała 163 konie mechaniczne. Z czasem jednostka zaczęła być modernizowana i wzmacniana. To jednak sprawiło, że od roku 2006 w gamie zaczął przewijać się filtr cząstek stałych. Początkowo był montowany głównie w najmocniejszej wersji 185 KM. W roku 2009 stał się standardem w każdym wariancie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA