REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Układ wydechowy – przegląd usterek. Na co zwrócić uwagę?

Krzysztof Bednarz
Usterkiukładu wydechowego mogą wprowadzić silnik w tryb pracy awaryjnej.
Usterkiukładu wydechowego mogą wprowadzić silnik w tryb pracy awaryjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Usterki układu wydechowego to nie tylko głośno słyszalne efekty dźwiękowe spowodowane przerdzewieniem tłumika. To także po cichu zapychające się katalizatory i filtry cząstek stałych oraz działające nieprawidłowo z biegiem lat sondy lambda. Poniżej przedstawiamy możliwe uszkodzenia układu wydechowego.

Kolektor wydechowy

REKLAMA

Pierwszym elementem układu wydechowego począwszy od silnika, jest kolektor wydechowy. Zbudowany z żeliwa lub stali może nie wytrzymać dużej zmiany temperatur, z którymi ma do czynienia podczas nagrzewania silnika, a następnie jego stygnięcia. Pęknięcie kolektora wydechowego objawia się świszczącym dźwiękiem w momencie wkręcania silnika na wysokie obroty. Usterka może również powodować osłabienie silnika i nierówne obroty biegu jałowego. Naprawa kolektora jest dopuszczalna i może przynieść pozytywne efekty. Dokładny, dobrze wykonany spaw wytrzyma wysokie temperatury „rozciągające” kolektor. Jednak w przypadku, gdy miejsce wokół spawu okaże się również nadwyrężone, po kilkuset kilometrach może czekać nas ponowna wizyta w serwisie.

REKLAMA

Nieszczelność może wystąpić nie tylko na odlewanych elementach kolektora. Podejrzane mogą być również szpilki przy głowicy lub uszczelnienie pomiędzy kolektorem, a dalszą częścią układu wydechowego.

Zobacz też: Czy można samodzielnie sprawdzić stan katalizatora?

Katalizator do wymiany

Niewłaściwy skład spalin, paliwo słabej jakości lub uruchamianie samochodu „na popych” mogą nieodwracalnie zniszczyć ceramiczną strukturę katalizatora. W katalizatorze mogą osadzać się także cząstki sadzy – szczególnie, gdy samochód użytkujemy na krótkich trasach. Utrudniony przepływ spalin przyczynia się do zmniejszenia mocy silnika. Zanieczyszczony katalizator może spowodować uszkodzenie tłumików. W przypadku silników benzynowych można pokusić się o przeprowadzenie dynamicznej przejażdżki samochodem. Kiedy silnik jest już rozgrzany, przyśpieszamy dynamicznie i jedziemy przez chwilę na wysokich obrotach. Następnie powinien popracować jeszcze przynajmniej kilka minut na wolnych obrotach. Jednak, jeżeli osiągi samochodu nie poprawią się, czeka nas wymiana katalizatora na nowy.

...lub sonda lambda

Problemy z mocą może powodować także sonda lambda, która ma wpływ na jakość mieszanki dozowanej przez wtryskiwacze. Sprawdzenia sondy lambda możemy dokonać podpinając samochód do komputera diagnostycznego, który powinien wykazać błąd czujnika. Innym sposobem jest sprawdzenie sondy za pomocą woltomierza. Pamiętajmy, że w układzie wydechowym mogą być zainstalowane dwie sondy lambda. Pierwsza mierzy skład spalin przed, a druga za katalizatorem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanieczyszczony filtr cząstek stałych

REKLAMA

Z DPF-em do czynienia mają właściciele samochodów z silnikami diesla. Układ zmniejszający ilość sadzy w spalinach wyrzucanych do atmosfery pojawił się w 2000 roku. Obecnie filtr DPF/FAP jest montowany w prawie wszystkich silnikach wysokoprężnych. W przypadku rozwiązania tzw. mokrego, należy uzupełniać płyn EOLYS, o czym właściciel jest informowany kontrolką na tablicy rozdzielczej. Aby filtr służył długo należy również pamiętać o nieprzerywaniu procesu dopalania cząstek. Jednak czasem jego przyśpieszone zużycie nie jest zależne od naszych działań. Do jego zapełnienia mogą przyczynić się niepoprawne parametry spalania spowodowane awarią układu paliwowego silnika, w tym na przykład wadliwej przepustnicy lub niewłaściwej pracy turbodoładowania.

Zapełniony filtr możemy zregenerować w serwisie. Jeżeli filtr będzie jednak zapełniony popiołem powyżej 90%, regeneracja nie będzie skuteczna. Niezbędna jest wtedy wymiana filtra – i jest to niestety spory wydatek, dochodzący w niektórych modelach nawet do 5 - 8 tysięcy złotych. Kiedy zaczynają się pojawiać błędy dotyczące filtra cząstek stałych, należy wziąć pod uwagę także to, że podobnie, jak w przypadku katalizatora, to czujniki mogą być odpowiedzialne za wskazywane nieprawidłowości. O poprawnym działaniu czujników poinformują nas napięcia mierzone urządzeniem diagnostycznym.

Zobacz też: Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Wilgoć i rdza

Układ wydechowy, a w tym rury, elastyczne przewody kompensacyjne i tłumiki, są narażone na działanie wody (w zimie wraz z szkodliwym dla stali chlorkiem sodu). Dodatkowo w tłumiku zbiera się wilgoć, która powoduje pojawienie się ognisk korozji od wewnątrz. W efekcie mogą pojawić się dziury. Pozostaje nam wybór – naprawa układu poprzez spawanie elementów lub kupno nowych. Działaniu korozji mogą być poddane również obejmy przytrzymujące rury i tłumiki przy podwoziu. Mocowania mogą być także gumowe. Pęknięcie obejm lub wieszaków może spowodować hałasowanie obijającej się stali pod podwoziem, a w niektórych przypadkach doprowadzić do oberwania układu. Przynajmniej dwa razy do roku powinniśmy skontrolować stan wieszaków, aby uniknąć przykrej niespodzianki w trasie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA