Kategorie

Układ wydechowy

28 sie 2021
24 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dlaczego psuje się katalizator?

Wielu kierowców sądzi, że katalizator powinien wytrzymywać cały okres użytkowania auta. Szacunki producentów są mniej optymistyczne i mówią o przebiegach rzędu 200–250 000 kilometrów. Wielokrotnie zdarza się jednak, że katalizatory psują się już przy 1/4 tego dystansu. Dlaczego? Przez nieprawidłowe użytkowanie auta... Jak można popsuć katalizator?

Czy nieseryjny wydech może wpłynąć na osiągi auta?

Panuje powszechne przekonanie, że wymiana układu wydechowego zwiększa osiągi auta. Czy to prawda? Sprawa nie jest prosta. Nieseryjny profesjonalnie wykonany i dobrze przemyślany wydech może zwiększyć moc o 3-5%. Zły dobór będzie skutkował... spadkiem mocy i to nawet o 7-15%!

Dlaczego czuć spaliny wewnątrz auta? Co się popsuło?

Intensywny zapach spalin w kabinie, zarówno na postoju, jak i podczas jazdy, nie musi oznaczać poważnej awarii. W takim przypadku zawsze najbardziej podejrzany jest układ wydechowy, który może być nieszczelny. Spaliny w układzie wentylacji mogą być jednak także oznaką problemów z uszczelką głowicy.

Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Układ wydechowy wykonany w całości ze stali nierdzewnej to wydatek minimum kilku tysięcy złotych. Różnicę słychać i widać już na pierwszy rzut oka. Ale czy wszystkie zalety wydechu z kwasówki są w stanie zrekompensować tak duże wydatki?

Czy można stosować katalizatory uniwersalne?

Awaria katalizatora prędzej czy później kończy się jego wymianą na nowy. Najtaniej jest zastosować wówczas katalizator uniwersalny, tańszy od fabrycznego nawet o 60 procent. Trzeba jednak pamiętać, że katalizator to nie tłumik - zły dobór może skutkować problemami z elektroniką sterującą i znaczącym wzrostem zanieczyszczenia spalin.

Co zrobić z pękniętym kolektorem wydechowym?

Pęknięty kolektor wydechowy to niestety częsta awaria. Zdarza się szczególnie w autach z mocno wibrującymi silnikami i objawia się niczym nieuzasadnionym wzrostem hałasu pod maską. Irytujące odgłosy wcale nie łatwo wyeliminować.

Co najszybciej psuje się w układzie wydechowym? Jak naprawiać proste awarie?

Głośna praca układu wydechowego, metaliczny brzęk i dziwne stuki na nierównościach nie zawsze oznaczają poważną awarię. Układ wydechowy ma kilka słabych punktów, na szczęście dużą część uszkodzeń można skutecznie i niskim kosztem naprawić.

Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Jedną z najbardziej powszechnych awarii jest szybko postępująca korozja układu wydechowego. Sprzyjają temu głównie gwałtowne zmiany temperatury i bezpośrednie wystawienie na czynniki atmosferyczne. Jak walczyć z rdzą na tłumikach i rurach? Mamy na to kilka sposobów...

Kiedy należy wymienić katalizator?

Trójfunkcyjny reaktor katalityczny, zwany potocznie katalizatorem, spełnia w samochodzie bardzo ważną funkcję, jaką jest oczyszczanie spalin z węglowodorów, tlenku węgla oraz tlenków azotu. Katalizator jest częścią kosztowną i wbrew pozorom łatwo go uszkodzić.

Czy filtr cząstek stałych można naprawić lub usunąć z układu wydechowego?


Wymiana filtra cząstek stałych to koszt rzędu kilku tysięcy złotych. W dodatku jeśli użytkujemy auto tylko w mieście możemy być wręcz pewni, że awaria prędzej czy później się powtórzy. Czy jest zatem sposób, żeby usunąć awaryjny filtr z układu wydechowego auta?

Jak działają filtry cząstek stałych, dlaczego się psują?


Filtr cząstek stałych to jeden z najbardziej awaryjnych elementów współczesnych silników diesla. Systemy filtrów cząstek stałych takie jak DPF czy FAP miały dbać o ekologie wyłapując cząstki sadzy, a stały się zmorą kierowców i mechaników, wszystko przez ich totalne niedopracowanie.

Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Jak działa EGR? Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji szkodliwych składników spalin skłaniają producentów samochodów do opracowywania systemów, które uczynią auta bardziej ekologicznymi bez wpływu na ich parametry eksploatacyjne. Jednym z takich systemów jest EGR.

Jak działa filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych montowany jest w samochodach z silnikami Diesla. To dzięki niemu te silniki mogą spełniać ekologiczną normę Euro 4, a zatem być ciągle w użyciu. Podpowiadamy, jak działa taki filtr.

Dlaczego wydech rdzewieje?


Przed kilkunastoma laty układy wydechowe wytrzymywały nawet całe życie auta bez żadnych napraw. Teraz problemy pojawiają się bardzo szybko. Czasami nawet w kilkuletnich pojazdach.

Jakie zadania ma sonda lambda?

Kierowcy przypominają sobie o sondzie lambda, gdy zauważą znaczny wzrost zużycia paliwa lub obniżenie mocy. Mało, kto kontroluję sondę zgodnie z zaleceniami.

Skąd bierze się dym z rury podczas jazdy?

Kopcenie podczas jazdy jest jednym z symptomów, który automatycznie powinien zaniepokoić kierowcę i zmobilizować do przyjrzenia się problemowi. W tym wypadku może niestety skończyć się remontem kapitalnym silnika.

Czym grozi jazda z nieszczelnym tłumikiem?

Nieodpowiednio dobrany do oporów przepływu i pojemności, zasad prac i mocy silnika, może w dużej mierze przyczynić się do osłabienia osiągów jednostki napędowej. Ale nie tylko.

Czy można samodzielnie sprawdzić stan katalizatora?

Słaba moc silnika, problemy z przyspieszeniem, drgania na biegu jałowym? Odpowiedzialny za takie objawy może być zatkany katalizator. Jak w tym przypadku zyskać stuprocentową pewność co do przyczyny?