Kategorie

Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków?

Sebastian Tomaszewski
Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków? / fot. Kamil Fraszkiewicz
Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków? / fot. Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz
Niepojące piski i odgłosy dobiegające z okolic hamulców mogą doprowadzić kierowcę do szału. Na szczęście większość dźwięków powstających na skutek działania układu hamulcowego nie oznacza poważnej awarii. Niestety, skutecznie obniża komfort jazdy. Jak pozbyć się piszczących hamulców?

Komplet dobrych klocków hamulcowych i tarcz na przednią oś do auta kompaktowego to wydatek rzędu 500-600 zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt pracy mechanika. Zadowoleni wyjeżdżamy z serwisu, ale już po krótkim czasie zaczynają się piski i nieprzyjemne odgłosy – tak czasami się dzieje. Wtedy stoimy przed dylematem czy ponosić dodatkowe koszty, czy ponownie wymienić. Oczywiście, są kierowcy niewrażliwi na dźwięku piszczenia z układu hamulcowego, ale warto się tym zainteresować. Wczesna interwencja może nas uchronić przed większymi wydatkami.

Piszczące hamulce nie zawsze oznaczają problemy

Na rynku znajdziemy sportowe auta, wyposażone w metaliczne klocki. W tym przypadku, piski nie muszą oznaczać jakiejkolwiek nieprawidłowości. To typowa cecha klocków hamulcowych przeznaczonych do sportowej jazdy. Charakteryzują się większą skutecznością, trwałością oraz odpornością na przegrzanie w porównaniu z montowanymi w masowych samochodach. Lepiej znoszą pracę pod dużym obciążeniem.

Piski i irytujące dźwięki

Jeżeli nie serwisujemy układu hamulcowego sami, sprawdźmy jakość oferowanych usług przez naszego mechanika. Objawą piszczenia hamulców może być niechlujny montaż i nieprawidłowe przyleganie klocka do tarczy. Przy wymianie klocków hamulcowych, należy oczyścić prowadnice zacisku, jak i sam zacisk – nie zaszkodzi też ich przesmarowanie. Oprócz samej wymiany, nie można zapominać o innych częściach zestawu montażowego. Zestawy sprężyn i płytki antywibracyjne są nie mniej ważnymi elementami. Zdarza się, że przez słabej jakości płytki antywibracyjne, pojawiają się nieprzyjemne piski podczas hamowania. Dzieję się tak, gdy zużyte sprężyny powodują drganie okładzin.

Przyczyną niepokojących dźwięków mogą być przegrzane/przepalone klocki lub tarcze hamulcowe. Wtedy na powierzchni klocka powstaje szklista warstwa powodująca cały hałas. Można się go pozbyć demontując część, czyszcząc powierzchnie papierem ściernym. Mechanicy zwykle jednak zalecają wymianę elementu.

Nie warto oszczędzać

Oszczędzanie na układzie hamulcowym w naszym aucie to zły pomysł. Tutaj raczej wszyscy są zgodni, ale wybór zamienników i ich niższe o niemal połowę ceny w porównaniu z markowymi produktami skutecznie kuszą kierowców. Oprócz niższej jakości i trwałości tańsze klocki mają tendencję do większego hałasowania. Na rynku mamy do wyboru różne modele, ale raczej sprawdza się zasada: droższe znaczy lepsze (cichsze). Tarcze czy klocki na pierwszy rzut oka mogą wyglądać identycznie, mogą pochodzić nawet od tego samego producenta. Nie zauważymy różnicy na pierwszy rzut oka. Chodzi o mieszankę, z której wykonana jest okładzina cierna. Różni się dbałością i jakością wykonania, co przekłada się na wrażenie akustyczne, a nawet drogę hamowania. Staranniej wykończone blaszki czy lepsze tłumiki drgań też nie są bez znaczenia.

Ceramiczne klocki hamulcowe

Nie ma sensu montować ceramicznych tarcz hamulcowych do auta miejskiego z silnikiem o pojemności 1.2 l, ale co z ceramicznymi klockami hamulcowymi? W porównaniu do półmetalicznych klocków stosowanych w popularnych samochodach, piszczenie praktycznie nie występuje, wolniej brudzą felgi, są mniej podatne na spadek skuteczności hamowania wraz ze wzrostem temperatury. Wadą jest cena. Przykładowo wyposażenie Volkswagena Passata B7 2.0 TDI w ceramiczne klocki ATE (przednia oś) to koszt 400 zł, czyli o ponad 100 zł więcej w porównaniu z markowymi klockami tego samego producenta. Każdy sam musi sobie odpowiedzieć, czy warto dopłacić.

Nie wszystkie auta mają na tylnej osi hamulce tarczowe. Nawet dzisiaj w miejskich modelach, zwykle w podstawowych odmianach, pojawiają się hamulce bębnowe. W tym przypadku skrzypienie może oznaczać awarie samoregulacji luzów szczęk. Jeżeli nie pomaga przeczyszczenie, wystarczy kupić zestaw naprawczy ze szczękami hamulca i cylinderkami. Przykładowy cena: 169 zł za komplet dla Fiata Pandy II generacji.

Kiedy klocek zacznie hałasować, zwykle pomoże już tylko jego wymiana. Pamiętajmy, by wymieniać części układu hamulcowego w u sprawdzonego mechanika i nie oszczędzać na jakości tarczy i klocka. Inwestujemy przecież nie tylko w komfort cichszej jazdy, ale również w swoje bezpieczeństwo.

Potrzebujesz wiarygodnych treści i chcesz być na bieżąco - skorzystaj z naszych narzędzi >>
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    26 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.