REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

Rzadko się zdarza by wina za przedwczesne zużycie tarcz hamulcowych leżała po stronie ich producenta. Fot. Fotolia
Rzadko się zdarza by wina za przedwczesne zużycie tarcz hamulcowych leżała po stronie ich producenta. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby przedłużyć żywotność tarcz hamulcowych należy być świadomym potencjalnych czynników negatywnie wpływających na ich stan. Ich kondycja zależy nie tylko od jakości użytych do ich produkcji materiałów ale i od sposobu użytkowania pojazdu.

Bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem zależy w największej mierze od tego, w jakim stanie technicznym jest układ hamulcowy. Nawet renomowane tarcze hamulcowe na niewiele się zdadzą, jeśli auto będzie niewłaściwie eksploatowane. Wina za ich przedwczesne zużycie najczęściej leży po stronie użytkownika auta bądź osoby, która je w nim montowała.

REKLAMA

Gwałtowne schłodzenie tarczy hamulcowej

Tarcze hamulcowe pracując w ekstremalnych sytuacjach, nagrzewają się do temperatury nawet 800⁰ C. Jeśli są wykonane z wysokiej jakości materiałów, to nie powinno im się nic stać. Problem może pojawiać, gdy zostaną one gwałtownie schłodzone np. poprzez wjazd w kałużę wody. Może wtedy dojść do ich zwichrowania, a symptomem tego zjawiska są wyraźnie wyczuwalne drgania kierownicy podczas hamowania.

Przegrzanie tarczy hamulcowej

Najczęstszym objawem przegrzania się tarcz jest pojawienie się na ich powierzchni niebieskawego nalotu. Powodem tej sytuacji jest zakleszczenie się bądź zablokowanie w jarzmie zacisku klocka hamulcowego. W rezultacie klocek nie współpracuje z materiałem, z którego wykonana jest tarcza a z warstwą tlenków, którą się ona pokryła. Powoduje to wyraźny spadek siły hamowania, zagrażający bezpieczeństwu w czasie jazdy.

Korozja tarczy hamulcowej

Innym potencjalnym zagrożeniem dla tarcz hamulcowych jest korozja. Naturalnym zjawiskiem, wynikających z obecności wody w powietrzu, jest pojawianie się warstwy rdzy na powierzchni tarczy. Kilkukrotne hamowanie usuwa z niej ślady korozji. Problem dotyczy aut, które nie są użytkowane przez dłuższy czas, a cienka warstwa rdzy sukcesywnie zwiększa swą grubość. Dochodzi wtedy do tzw. zeszkliwienia a bjawem są wyczuwalne podczas hamowania drgania na kierownicy (tzw. „bicie tarcz”)

Zobacz też: Rodzaje tarcz hamulcowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieprawidłowe działanie zacisków hamulcowych

Innym powodem zniekształcenia tarcz hamulcowych jest nieprawidłowa praca zacisków hamulcowych. Zużyty sworzeń zacisku może powodować nierównomierne dociskanie klocka hamulcowego do tarczy, co prowadzi do odkształcenia tarczy.

Błędnie przeprowadzony montaż tarczy hamulcowej

Aby uniknąć odkształcenia tarczy należy pamiętać o jej prawidłowym montażu. Nieoczyszczona piasta, do której ona przylega, również może wpłynąć na zniszczenie tarczy hamulcowej.

Fizyczne uszkodzenie tarczy

Dość trywialnym powodem uszkodzenia tarczy hamulcowej jest dostanie się pomiędzy nią a klocek hamulcowy piasku bądź drobnych kamieni. W takim przypadku na powierzchni tarczy widoczne są rowki i bruzdy. Oprócz wymiany tarcz niezbędny jest też montaż nowych klocków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA