REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić skuteczność hamulców?

Łukasz Szewczyk
Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo
Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo

REKLAMA

REKLAMA

Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo - zarówno nasze, jak i pozostałych użytkowników dróg. Warto dbać o jego kondycję, a nawet pokusić się o modyfikacje, które mogą skrócić drogę hamowania.

REKLAMA

Zaskakująco dobre efekty mogą przynieść regularne... przeglądy i konserwacja układu. Konieczność ciągłego operowania pedałem hamulca sprawia, że kierowca ma czas, by przyzwyczaić się do jego malejącej skuteczności i precyzji. Przywyknięcie do zmieniającego się stanu rzeczy ułatwia charakter procesu spadku parametrów - zachodzi w sposób stały i powolny. Zdarza się, że po przeglądzie i wymianie podstawowych części kierowca jest zaskoczony siłą, z jaką pojazd zaczął wytracać prędkość.

REKLAMA

Jeżeli sposób wytracania prędkości wciąż nie będzie satysfakcjonujący, można pokusić się o modyfikacje. Jedną z najprostszych metod na poprawę efektywności układu hamulcowego oraz ograniczenie spadku skuteczności wraz z nagrzewaniem się poszczególnych elementów, jest sięgnięcie po klocki i tarcze renomowanych producentów. Na drastyczne skrócenie drogi hamowania lepiej nie liczyć, jednak części wykonane z odpowiedniego materiału będą optymalnie pracowały nawet w trudnych warunkach, będą bardziej odporne na przegrzewanie itp. Koszt modyfikacji, w zależności od samochodu oraz typu układu hamulcowego, nie powinien przekroczyć 1,5 tys. złotych. Warto pamiętać o konieczności zrezygnowania z tarcz i kloców przeznaczonych do sportu. Te gwarantują imponujące osiągi, jednak stają się efektywne dopiero po właściwym rozgrzaniu, które nie będzie możliwe w trakcie codziennej eksploatacji. Sportowe części mają także krótką żywotność oraz wysoką cenę.

Zobacz też: Co dają nawiercane tarcze hamulcowe, czy można je montować w każdym aucie?

Czy warto dopłacać za nacinane i nawiercane tarcze? W tej kwestii zdania są również podzielone. Różnice bywają trudne do wychwycenia w trakcie codziennej eksploatacji. Szczególnie w zwykłym samochodzie. Nieprzypadkowo wiercone i nacinane tarcze producenci stosują wyłącznie w sportowych samochodach oraz ciężkich limuzynach. Tarcze z dodatkowym chłodzeniem są warte polecenia osobom często jeżdżącym w warunkach wymagających częstego hamowania (np. górskich drogach). 

Hamulce z innej wersji

REKLAMA

Efektywność układu hamulcowego można poprawić poprzez montaż części dedykowanych dla mocniejszych wersji silnikowych. Przykładowo - Golf z silnikiem o pojemności 1,4 litra posiada tarcze o mniejszej średnicy i grubości oraz mniejsze klocki niż ten sam model samochodu z silnikiem o pojemności 1.9 lub 2.0. Zaadaptowanie kompletnego zestawu elementów może zaprocentować lepszą reakcją na naciśnięcie pedału hamulca. Najlepszym źródłem wiedzy na temat tego typu modyfikacji są fora dyskusyjne miłośników danej marki, którzy chętnie podzielą się sprawdzonymi sposobami na wymianę pompy hamulcowej, tarcz i zacisków oraz poinformują, jakich problemów należy się spodziewać. W przypadku sięgnięcia po używane części w dobrym stanie koszt kompleksowej modyfikacji powinien zamknąć się w kwocie dwóch tysięcy złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycją dla miłośników ostrej i brutalnej reakcji na wciśnięcie pedału hamulca są akcesoryjne zestawy hamulców. Potężne tarcze i wielotłoczkowe zaciski świetnie działają, a także poprawiają wygląd samochodu. W skrajnym przypadku koszt modyfikacji może sięgnąć kilkunastu tysięcy złotych. Pełne wykorzystanie kompleksowo zmodyfikowanego układu wymaga jednak dalszych nakładów finansowych. Na koła muszą trafić opony najwyższej jakości, konieczne jest stosowanie felg o większej średnicy, często trzeba wprowadzić też korekty w sterownikach systemów ABS i ESP. Warto również pod uwagę, że zastosowanie przesadnie dużych tarcz hamulcowych w samochodach ze słabymi silnikami może skutkować pogorszeniem osiągów oraz wyraźnym zwiększeniem zużycia paliwa.

Zobacz też: Jak objawiają się problemy z hamulcami?

Przewody hamulcowe też są ważne

W trakcie prac nad układem hamulcowym nie wolno zapominać o gumowych przewodach. Z biegiem czasu materiał, z którego zostały wykonany staje się coraz bardziej porowaty i podatny na uszkodzenia. O pęknięcie lub przecięcie grubego przewodu hamulcowego nie jest łatwo, jednak skruszała struktura gumy sprawia, że po każdym naciśnięciu pedału hamulca ciśnienie płynu powoduje nie tylko przemieszczenie tłoczka, ale również skutkuje minimalnym pęcznieniem przewodów. To z kolei przyczynia się do opóźnionej reakcji na naciśnięcie środkowego pedału.

Rozwiązaniem jest wymiana sparciałych przewodów hamulcowych na nowe. Można zdecydować się na klasyczne, gumowe przewody lub dedykowane odpowiedniki w stalowym oplocie, które coraz częściej otrzymują także dodatkową osłonę z tworzywa sztucznego. Za komplet "stalowych" przewodów renomowanej firmy trzeba zapłacić 300-500 złotych. Ich montaż warto połączyć z odświeżeniem całego układu - czyszczeniem tłoczków, smarowaniem prowadnic oraz ewentualną wymianą gumowych uszczelek. Doprowadzony do porządku układ hamulcowy odwdzięczy się błyskawiczną reakcją i precyzyjną informacją zwrotną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA