REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o hamulce w przyczepie?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Duże i ciężkie przyczepy, ciągnięte przez auta osobowe muszą być wyposażone w hamulec najazdowy, wspomagający działanie samochodowego hamulca zasadniczego.

W przyczepach stosowane są najczęściej hamulce bębnowe. Tarczowe należą do rzadkości i zwykle są spotykane w przyczepach budowanych samodzielnie przez użytkowników. Aby stwierdzić, czy hamulce w przyczepie działają poprawnie, nie potrzeba jeździć z nią na stację diagnostyczną. Oto najczęstsze objawy wadliwej pracy układu hamulcowego.

REKLAMA

1. Droga hamowania zestawu samochód – przyczepa jest znacznie dłuższa, niż samego auta. Dowodzi to albo zużycia okładzin na szczękach hamulca, albo ich zawilgocenia lub zaolejenia, albo – rozregulowania się mechanizmu hamulca najazdowego. Zawilgocenie znika szybko po kilku zahamowaniach, pozostałe usterki wymagają zdiagnozowania i naprawy. Zaolejone szczęki hamulcowe wymagają wymiany – nie można usunąć w żaden sposób smaru, który w nie wniknął.

Zobacz również: Jak nie należy dokręcać kół samochodowych?

REKLAMA

2. Podczas hamowania słychać z bębna hamulcowego niepokojące odgłosy, np. zgrzytanie lub głośny szum albo odgłos tarcia metalu o metal. Prawdopodobnie nastąpiło całkowite zużycie okładzin hamulcowych na co najmniej jednej szczęce, albo jej zablokowanie się lub uszkodzenie urządzenia ją przytrzymującego. Zdjęcie bębna i znalezienie przyczyny jest konieczne. Wymieniać należy obie szczęki, wówczas wydłuży się czas do kolejnej naprawy.

3. Jeżeli bębny hamulcowe grzeją się podczas jazdy bez hamowania, to zapewne rozregulował się mechanizm hamulca najazdowego. Jeżeli jego zluzowanie i przesmarowanie nie pomoże, trzeba zdjąć bębny i sprawdzić, czy szczęki są zamontowane prawidłowo. To znaczy czy nie spadły lub nie odkleiły się od nich nakładki cierne. Lekkie nagrzewanie się bębnów hamulcowych może być spowodowane także brakiem lub niedoborem smaru w łożyskach piast przyczepy albo zużyciem tych łożysk. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

4. Jeżeli podczas gwałtownego hamowania przyczepa szarpie na boki, wówczas prawdopodobnie działanie hamulca w jednym z kół jest skuteczniejsze, niż w drugim. Można to sprawdzić podczas jazdy, często hamując. Gorsze działanie objawi się niższą temperaturą bębna hamulcowego.

5. Zablokowanie kół przyczepy podczas jazdy świadczy o poważniejszej usterce, wynikającej ze złej regulacji mechanizmu hamulca najazdowego. Prawdopodobnie konieczna będzie wizyta u specjalisty.

Poprawność regulacji hamulca najazdowego można łatwo sprawdzić podczas jazdy do przodu i do tyłu po gładkiej, poziomej drodze. Gdy hamulec jest ustawiony zbyt luźno, wówczas jego hamowanie przy jeździe do przodu będzie znikome, co da się odczuć po konieczności mocniejszego naciskania na pedał hamulca. Gdy hamulec w przyczepie jest zbyt napięty, wówczas cofanie z nią będzie niemożliwe – koła natychmiast zostaną zablokowane lub będą stawiały opór.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA